Analysis of written records under a supervision process
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/366 |
Resumo: | This paper aims at contributing for the discussions around the processes of supervision and professional knowledge, through the analysis of posters produced by the teachers involved in the first edition of the Teachers’ Probation Period in Portugal. We took as a reference for our analysis the aims of the training program: the relevance of the supervision process; the centrality of reflection and the relation to professional knowledge and development. In the discussion of the findings we highlight: the importance attributed to the supervision process, stressing the relevance of the relational dimension within this process. The findings related to the centrality of reflexivity within the process are less expressive. Concerning professional knowledge we highlight the predominant use of the following dimensions: knowledge about content, curriculum, didactics, pedagogical and reflexive. Scientific knowledge is the least used. |
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Analysis of written records under a supervision processAnalisis de registros escrito en el ambito de un proceso supervisivoAnalise de registros escritos no âmbito de um processo supervisivoSupervision; Conocimiento profesional; ProfesoresSupervision; Professional knowledge; TeachersSupervisao; Conhecimento Profissional; ProfessoresThis paper aims at contributing for the discussions around the processes of supervision and professional knowledge, through the analysis of posters produced by the teachers involved in the first edition of the Teachers’ Probation Period in Portugal. We took as a reference for our analysis the aims of the training program: the relevance of the supervision process; the centrality of reflection and the relation to professional knowledge and development. In the discussion of the findings we highlight: the importance attributed to the supervision process, stressing the relevance of the relational dimension within this process. The findings related to the centrality of reflexivity within the process are less expressive. Concerning professional knowledge we highlight the predominant use of the following dimensions: knowledge about content, curriculum, didactics, pedagogical and reflexive. Scientific knowledge is the least used.El presente texto pretende contribuir con la discusion de los procesos de supervision y de construcción del conocimiento profesional, a partir de la presentacion del analisis de los posters que los profesores participantes produjeron en la primera implementacion del periodo probatorio en Portugal. En dicho analisis se retoman los objetivos de la formacion: la importancia del proceso de supervision, la centralidad de la reflexion y la relacion con el conocimiento y desarrollo profesional. En la discusion de los resultados se destaca: la importancia atribuida a la supervision, subrayando la relevancia de la dimension relacional. Los resultados relacionados con la centralidad de la reflexion son menos expresivos. Con relacion al conocimiento profesional se distingue el uso predominante de las dimensiones relativas al conocimiento del contenido, del curriculo, del ambito didactico, pedagogico y reflexivo. La dimension relativa al conocimiento científico ha sido la menos común.No presente texto procura-se contribuir para a discussao dos processos de supervisao e de construção do conhecimento profissional, a partir da apresentação da analise dos pôsteres elaborados pelos professores envolvidos no programa de Supervisao, Acompanhamento e Avaliação do Periodo Probatorio de Professores. Na analise retomaram-se os objectivos da formação em supervisao concebida e implementada no âmbito do programa: a relevância do processo supervisivo; a centralidade da reflexão; a relação com o conhecimento e desenvolvimento profissional. Na discussao dos resultados destaca-se a importância atribuida ao processo supervisivo, reforcando a relevância da dimensao relacional neste processo. Menos expressivos sao os resultados relativos à centralidade da reflexão no processo em analise. No que diz respeito ao conhecimento profissional destacou-se o uso predominante das dimensoes relativas ao conhecimento do conteúdo, do curriculo, didatico, pedagogico e reflexivo. A dimensao relativa ao conhecimento científico foi a menos comum.Fundação CesgranrioGoncalves, Teresa N. R.Campos, Joana2012-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/366Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 503-5241809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/366Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
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