Analysis of written records under a supervision process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goncalves, Teresa N. R.
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Campos, Joana
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/366
Resumo: This paper aims at contributing for the discussions around the processes of supervision and professional knowledge, through the analysis of posters produced by the teachers involved in the first edition of the Teachers’ Probation Period in Portugal. We took as a reference for our analysis the aims of the training program: the relevance of the supervision process; the centrality of reflection and the relation to professional knowledge and development. In the discussion of the findings we highlight: the importance attributed to the supervision process, stressing the relevance of the relational dimension within this process. The findings related to the centrality of reflexivity within the process are less expressive. Concerning professional knowledge we highlight the predominant use of the following dimensions: knowledge about content, curriculum, didactics, pedagogical and reflexive. Scientific knowledge is the least used.
id CESGRANRIO_9ddd5da7bbbe5a7b28e99b04006ec85b
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/366
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Analysis of written records under a supervision processAnalisis de registros escrito en el ambito de un proceso supervisivoAnalise de registros escritos no âmbito de um processo supervisivoSupervision; Conocimiento profesional; ProfesoresSupervision; Professional knowledge; TeachersSupervisao; Conhecimento Profissional; ProfessoresThis paper aims at contributing for the discussions around the processes of supervision and professional knowledge, through the analysis of posters produced by the teachers involved in the first edition of the Teachers’ Probation Period in Portugal. We took as a reference for our analysis the aims of the training program: the relevance of the supervision process; the centrality of reflection and the relation to professional knowledge and development. In the discussion of the findings we highlight: the importance attributed to the supervision process, stressing the relevance of the relational dimension within this process. The findings related to the centrality of reflexivity within the process are less expressive. Concerning professional knowledge we highlight the predominant use of the following dimensions: knowledge about content, curriculum, didactics, pedagogical and reflexive. Scientific knowledge is the least used.El presente texto pretende contribuir con la discusion de los procesos de supervision y de construcción del conocimiento profesional, a partir de la presentacion del analisis de los posters que los profesores participantes produjeron en la primera implementacion del periodo probatorio en Portugal. En dicho analisis se retoman los objetivos de la formacion: la importancia del proceso de supervision, la centralidad de la reflexion y la relacion con el conocimiento y desarrollo profesional. En la discusion de los resultados se destaca: la importancia atribuida a la supervision, subrayando la relevancia de la dimension relacional. Los resultados relacionados con la centralidad de la reflexion son menos expresivos. Con relacion al conocimiento profesional se distingue el uso predominante de las dimensiones relativas al conocimiento del contenido, del curriculo, del ambito didactico, pedagogico y reflexivo. La dimension relativa al conocimiento científico ha sido la menos común.No presente texto procura-se contribuir para a discussao dos processos de supervisao e de construção do conhecimento profissional, a partir da apresentação da analise dos pôsteres elaborados pelos professores envolvidos no programa de Supervisao, Acompanhamento e Avaliação do Periodo Probatorio de Professores. Na analise retomaram-se os objectivos da formação em supervisao concebida e implementada no âmbito do programa: a relevância do processo supervisivo; a centralidade da reflexão; a relação com o conhecimento e desenvolvimento profissional. Na discussao dos resultados destaca-se a importância atribuida ao processo supervisivo, reforcando a relevância da dimensao relacional neste processo. Menos expressivos sao os resultados relativos à centralidade da reflexão no processo em analise. No que diz respeito ao conhecimento profissional destacou-se o uso predominante das dimensoes relativas ao conhecimento do conteúdo, do curriculo, didatico, pedagogico e reflexivo. A dimensao relativa ao conhecimento científico foi a menos comum.Fundação CesgranrioGoncalves, Teresa N. R.Campos, Joana2012-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/366Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 503-5241809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/366Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of written records under a supervision process
Analisis de registros escrito en el ambito de un proceso supervisivo
Analise de registros escritos no âmbito de um processo supervisivo
title Analysis of written records under a supervision process
spellingShingle Analysis of written records under a supervision process
Goncalves, Teresa N. R.
Supervision; Conocimiento profesional; Profesores
Supervision; Professional knowledge; Teachers
Supervisao; Conhecimento Profissional; Professores
title_short Analysis of written records under a supervision process
title_full Analysis of written records under a supervision process
title_fullStr Analysis of written records under a supervision process
title_full_unstemmed Analysis of written records under a supervision process
title_sort Analysis of written records under a supervision process
author Goncalves, Teresa N. R.
author_facet Goncalves, Teresa N. R.
Campos, Joana
author_role author
author2 Campos, Joana
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Goncalves, Teresa N. R.
Campos, Joana
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Supervision; Conocimiento profesional; Profesores
Supervision; Professional knowledge; Teachers
Supervisao; Conhecimento Profissional; Professores
topic Supervision; Conocimiento profesional; Profesores
Supervision; Professional knowledge; Teachers
Supervisao; Conhecimento Profissional; Professores
description This paper aims at contributing for the discussions around the processes of supervision and professional knowledge, through the analysis of posters produced by the teachers involved in the first edition of the Teachers’ Probation Period in Portugal. We took as a reference for our analysis the aims of the training program: the relevance of the supervision process; the centrality of reflection and the relation to professional knowledge and development. In the discussion of the findings we highlight: the importance attributed to the supervision process, stressing the relevance of the relational dimension within this process. The findings related to the centrality of reflexivity within the process are less expressive. Concerning professional knowledge we highlight the predominant use of the following dimensions: knowledge about content, curriculum, didactics, pedagogical and reflexive. Scientific knowledge is the least used.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/366
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/366
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 503-524
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032232374272