From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roldao, Maria do Ceu
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Reis, Pedro, Costa, Nilza
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/362
Resumo: University of Aveiro and the Ministry of Education established a partnership in 2009-2010 in order to have a group of researches supporting, evaluating and investigating the first year of implementation of the Probation Period, required in Portugal to get a permanent teaching position (PSAAPPP). In this paper results of the research developed are presented focusing the formative strategy that was implemented, the perceived outcomes and processes, and the perceptions of the participants. Thus paper the whole Program is presented, articulating the objectives of each article within this thematic folder, and establishing its coherence with the theoretical field of supervision, professional development and induction.
id CESGRANRIO_8821767802aa04dad00b2aa65cd76e83
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/362
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formationDe la incoherencia burocratica a la eficácia de un dispositivo de supervision / formacion: estudio del desarrollo profesional en una situacion de induccionDa incoerencia burocratica à eficácia de um dispositivo de supervisao/formação: estudo do desenvolvimento profissional numa situação de induçãoPeriodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; SupervisionProbation year; Induction; Professional development; SupervisionPeriodo probatorio; Indução; Desenvolvimento Professional; SupervisaoUniversity of Aveiro and the Ministry of Education established a partnership in 2009-2010 in order to have a group of researches supporting, evaluating and investigating the first year of implementation of the Probation Period, required in Portugal to get a permanent teaching position (PSAAPPP). In this paper results of the research developed are presented focusing the formative strategy that was implemented, the perceived outcomes and processes, and the perceptions of the participants. Thus paper the whole Program is presented, articulating the objectives of each article within this thematic folder, and establishing its coherence with the theoretical field of supervision, professional development and induction.En el año escolar 2009-2010, la Universidad de Aveiro y el Ministerio de Educacion de Portugal establecieron un convenio para que un equipo de investigadores coordinado por la Universidad supervisara, acompañara e investigara la primera experiencia anual probatoria, dispositivo necesario para ingresar a la carrera docente en Portugal – originandose asi el Programa de Supervision, Apoyo y Acompañamiento del Periodo Probatorio de Profesores (PSAAPPP). En el informe tematico que integra este número de la revista se presenta la investigación producida sobre los procesos formativos, los resultados obtenidos y las percepciones de los participantes. En este artículo se ubica la globalidad y el contexto del Programa, la logica que articula los diferentes artículos y su linea teorica en el campo de la induccion, tambien la supervision y el desarrollo profesional de los docentes.No ano letivo de 2009-2010, a Universidade de Aveiro e o Ministerio da Educação de Portugal estabeleceram um convenio para que uma equipe de investigadores coordenada pela Universidade supervisionasse, acompanhasse e investigasse o primeiro ano de implementação do ano probatorio, dispositivo requerido para aceder à carreira docente em Portugal – o Programa de Supervisao, Apoio e Acompanhamento do Periodo Probatorio de Professores (PSAAPPP). Da investigação produzida sobre os processos formativos, os resultados obtidos e as percepcoes dos intervenientes se da conta no dossie tematico que integra este número da revista. Neste artigo situa-se a globalidade e contexto do Programa, a logica que articula os diferentes artigos e o seu enquadramento no campo teorico da indução, da supervisao e do desenvolvimento profissional dos docentes.Fundação CesgranrioRoldao, Maria do CeuReis, PedroCosta, Nilza2012-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/362Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 435-4581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/362Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
De la incoherencia burocratica a la eficácia de un dispositivo de supervision / formacion: estudio del desarrollo profesional en una situacion de induccion
Da incoerencia burocratica à eficácia de um dispositivo de supervisao/formação: estudo do desenvolvimento profissional numa situação de indução
title From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
spellingShingle From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
Roldao, Maria do Ceu
Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision
Probation year; Induction; Professional development; Supervision
Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento Professional; Supervisao
title_short From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
title_full From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
title_fullStr From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
title_full_unstemmed From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
title_sort From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
author Roldao, Maria do Ceu
author_facet Roldao, Maria do Ceu
Reis, Pedro
Costa, Nilza
author_role author
author2 Reis, Pedro
Costa, Nilza
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Roldao, Maria do Ceu
Reis, Pedro
Costa, Nilza
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision
Probation year; Induction; Professional development; Supervision
Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento Professional; Supervisao
topic Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision
Probation year; Induction; Professional development; Supervision
Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento Professional; Supervisao
description University of Aveiro and the Ministry of Education established a partnership in 2009-2010 in order to have a group of researches supporting, evaluating and investigating the first year of implementation of the Probation Period, required in Portugal to get a permanent teaching position (PSAAPPP). In this paper results of the research developed are presented focusing the formative strategy that was implemented, the perceived outcomes and processes, and the perceptions of the participants. Thus paper the whole Program is presented, articulating the objectives of each article within this thematic folder, and establishing its coherence with the theoretical field of supervision, professional development and induction.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/362
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/362
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 435-458
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034246688768