Municipal covering of the professional education through a contribution regimen: a possible practice?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/576 |
Resumo: | The article discusses the difficulties of commitment of the public municipal education system with the local demands for Professional Education, taking in consideration the possibility to do it through a Contribution Regimen among the federate beings. In order to demonstrate these reflections, the article shows some of the results of a research conducted in various municipalities of the State of Rio de Janeiro. As a general result we conclude that the Government Cooperation through the Contribution System is still timid and fragile when it comes to professional education, creating space for the private sector (the S System as Senai, Senat among others) to fill this gap. On the other hand, the scientific production in this field is in its early stages, making it difficult to understand the role of Professional Education in the scope of the educational systems, mainly in the municipal sphere as an object of cooperation among the federate beings. |
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Municipal covering of the professional education through a contribution regimen: a possible practice?Cobertura municipal de la educacion profesional por la via del regimen de colaboracion: una practica posible?Cobertura municipal da educação profissional via regime de colaboração: uma pratica possivel?Educacion profesional; Regimen de colaboracion; Asociaciones público-privadoProfessional education; Contribution regimen; Basic education; Privatization of the educationEducação profissional; Regime de colaboração; Educação basica; Privatização da educaçãoThe article discusses the difficulties of commitment of the public municipal education system with the local demands for Professional Education, taking in consideration the possibility to do it through a Contribution Regimen among the federate beings. In order to demonstrate these reflections, the article shows some of the results of a research conducted in various municipalities of the State of Rio de Janeiro. As a general result we conclude that the Government Cooperation through the Contribution System is still timid and fragile when it comes to professional education, creating space for the private sector (the S System as Senai, Senat among others) to fill this gap. On the other hand, the scientific production in this field is in its early stages, making it difficult to understand the role of Professional Education in the scope of the educational systems, mainly in the municipal sphere as an object of cooperation among the federate beings.El artículo tiene como objetivo la problematizacion del envolvimiento de los sistemas municipales públicos de educacion en la cobertura de las demandas locales por Educacion Profesional, tomando por base tres ejes analiticos centrales: el Regimen de Colaboracion entre los entes federados, las asociaciones público-privado y las relaciones entre el desarrollo economico local y la promocion de la Educacion Profesional. De modo a ilustrar las reflexiones realizadas, son evocados algunos de los resultados de investigación de survey, de caracter descriptivo y explorador, realizada en los Municipios del Estado de Rio de Janeiro. Como conclusion mas general, se constata que la cooperacion advenida de la Union y de los Estados por la via del Regimen de Colaboracion, se viene mostrando timida a su atencion, sobresaliendo la creciente actuacion del sector privado en su cobertura, notadamente del "Sistema S", al margen de la existencia de politicas públicas que visen, sistematicamente, el acompañamiento y evaluacion de esas iniciativas. Es notable tambien que esas acciones exponen una dupla desvinculacion: de un lado, con relacion a eventuales politicas municipales y/o estaduales de generacion de trabajo y renta, y, de otro, en lo que remite a los Programas y Proyectos dirigidos a la atencion de la Educacion de Jovenes y de Adultos (EJA).O artigo visa à problematização do envolvimento dos sistemas municipais públicos de educação na cobertura das demandas locais por Educação Profissional, tomando por base a possibilidade de realizar-se via Regime de Colaboração entre os entes federados. De modo a exemplificar as reflexoes realizadas, evocam-se alguns dos resultados de pesquisa de survey, de carater descritivo e exploratorio, realizada junto a Municipios do Estado do Rio de Janeiro. Como conclusao mais geral, constata, de um lado, que a cooperação advinda da Uniao e dos Estados pela via do Regime de Colaboração vem se mostrando timida ao atendimento desta modalidade de educação, abrindo espaco para a atuação do setor privado em sua cobertura, e, de outro, que a produção cientifica neste campo ainda se mostra incipiente, dificultando a compreensao, entre outros aspectos, da identidade da Educação Profissional no âmbito dos sistemas educacionais, particularmente municipal, de modo a verificar a pertinencia de se considera-la, formalmente, como objeto de ação cooperada entre os entes federados.Fundação CesgranrioRamos, Marise Nogueirade Souza, Donaldo BelloDeluiz, Neise2007-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/576Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 54 (2007): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 29-521809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:46:16Zoai:ojs.localhost:article/576Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:46:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
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