University, training and work: overcoming a corporative view
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/612 |
Resumo: | University, training and work are discussed on the perspective of interdependence of settings and processes, and, as such, constitute a complex theme, especially in times of structural changes, of nowadays. At the center of this issue, once more, there is the university playing different roles, not allways based on consistent scientific, political and social grounds. In that context, training – reason for an increasing demand on university – is not at a comfortable situation, whether in the face of graduates, or in the market. At the basis of this discomfort are the organization and management of courses, the training processes and the market pressures. If on the one hand a corporative view minimizes the university and the training to the demand of market, on the other, mediated by the cooperative dialogue, it is a feasible alternative and even an overcome to the current training model. |
id |
CESGRANRIO_b7c3073648edab526b07e82ee7cc4b9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/612 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
University, training and work: overcoming a corporative viewUniversidad, formacion y mundo del trabajo: superando la vision corporativaUniversidade, formação e mundo do trabalho: superando a visao corporativaUniversidad; Formacion; Mundo del trabajo; Vision corporativa; Vision cooperativaUniversity; Training; World labor; Corporative view; Cooperative viewUniversidade; Formação; Mundo do trabalho; Visao corporativa; Visao cooperativaUniversity, training and work are discussed on the perspective of interdependence of settings and processes, and, as such, constitute a complex theme, especially in times of structural changes, of nowadays. At the center of this issue, once more, there is the university playing different roles, not allways based on consistent scientific, political and social grounds. In that context, training – reason for an increasing demand on university – is not at a comfortable situation, whether in the face of graduates, or in the market. At the basis of this discomfort are the organization and management of courses, the training processes and the market pressures. If on the one hand a corporative view minimizes the university and the training to the demand of market, on the other, mediated by the cooperative dialogue, it is a feasible alternative and even an overcome to the current training model.Universidad, formacion y trabajo son discutidos en la perspectiva de la interdependencia entre ambientes y procesos que constituyen una tematica compleja, particularmente en tiempos de mudanzas estructurales como se vive actualmente. En el centro de la discusion se encuentra la universidad que protagoniza papeles diferenciados y ni siempre con bases cientificas, politicas y sociales consistentes. En ese contexto, la formacion – razon cada vez mas creciente por la demanda universitaria - no se encuentra una situacion confortable, ni para los egresos, ni para el sector productivo. En la base de esa situacion inconfortable estan la organizacion y la gestion de los cursos, los procesos de formacion y las presiones del mercado. Si por un lado una vision corporativa reduce la universidad y la formacion a las exigencias del mercado, de otra parte, se vislumbra que el regimen de cooperacion entre universidad y organizaciones del sistema productivo, mediadas por el dialogo cooperativo, se presenta como una alternativa viable y como superacion del modelo de formacion en vigor.Universidade, formação e trabalho sao discutidos na perspectiva de interdependencia em relação a ambientes e a processos e, como tais, vem constituindo uma tematica complexa, particularmente em tempos de mudancas estruturais, como se vive atualmente. No centro dessa discussao, mais uma vez, encontra-se a universidade que protagoniza papeis diferenciados e nem sempre assentados em bases cientificas, politicas e sociais consistentes. Nesse contexto, a formação – razao cada vez mais crescente por demanda universitaria –, nao se encontra em situação de conforto, quer frente aos egressos, quer em relação ao setor produtivo. Na base desse desconforto estao a organização e a gestao dos cursos, os processos de formação e as pressoes do mercado. Se de um lado uma visao corporativa reduz a universidade e a formação às exigencias do mercado, de outra parte, vislumbra-se que o regime de cooperação entre universidade e organizacoes do sistema produtivo, mediadas pelo dialogo cooperativo, apresenta-se como alternativa viavel e como superação do modelo de formação em vigor.Fundação CesgranrioPazeto, Antonio Elizio2005-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/612Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 49 (2005): Revista Ensaio - Out./Dez.; 487-4961809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-10T17:34:11Zoai:ojs.localhost:article/612Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-10T17:34:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
University, training and work: overcoming a corporative view Universidad, formacion y mundo del trabajo: superando la vision corporativa Universidade, formação e mundo do trabalho: superando a visao corporativa |
title |
University, training and work: overcoming a corporative view |
spellingShingle |
University, training and work: overcoming a corporative view Pazeto, Antonio Elizio Universidad; Formacion; Mundo del trabajo; Vision corporativa; Vision cooperativa University; Training; World labor; Corporative view; Cooperative view Universidade; Formação; Mundo do trabalho; Visao corporativa; Visao cooperativa |
title_short |
University, training and work: overcoming a corporative view |
title_full |
University, training and work: overcoming a corporative view |
title_fullStr |
University, training and work: overcoming a corporative view |
title_full_unstemmed |
University, training and work: overcoming a corporative view |
title_sort |
University, training and work: overcoming a corporative view |
author |
Pazeto, Antonio Elizio |
author_facet |
Pazeto, Antonio Elizio |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pazeto, Antonio Elizio |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universidad; Formacion; Mundo del trabajo; Vision corporativa; Vision cooperativa University; Training; World labor; Corporative view; Cooperative view Universidade; Formação; Mundo do trabalho; Visao corporativa; Visao cooperativa |
topic |
Universidad; Formacion; Mundo del trabajo; Vision corporativa; Vision cooperativa University; Training; World labor; Corporative view; Cooperative view Universidade; Formação; Mundo do trabalho; Visao corporativa; Visao cooperativa |
description |
University, training and work are discussed on the perspective of interdependence of settings and processes, and, as such, constitute a complex theme, especially in times of structural changes, of nowadays. At the center of this issue, once more, there is the university playing different roles, not allways based on consistent scientific, political and social grounds. In that context, training – reason for an increasing demand on university – is not at a comfortable situation, whether in the face of graduates, or in the market. At the basis of this discomfort are the organization and management of courses, the training processes and the market pressures. If on the one hand a corporative view minimizes the university and the training to the demand of market, on the other, mediated by the cooperative dialogue, it is a feasible alternative and even an overcome to the current training model. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-10-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/612 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/612 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 49 (2005): Revista Ensaio - Out./Dez.; 487-496 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832031453282304 |