“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosito, Margaréte May Berkenbrock
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sousa, Juliana Paiva Pereira de, Souza, Sidclay Bezerra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2907
Resumo: The purpose of this paper is to analyze “Quilt”, a formative and investigative device, methodology and epistemology developed in a Teacher Education Program. As a device intended for use in the early stages of a future teacher’s education, “Quilt” falls within the autobiographical research approach and consists in producing written, pictorial, and oral narratives. We work with Schiller’s (2002) concept of aesthetics as that which mediates between reason and sensitivity; Adorno’s (2002) concept of emancipation; Josso’s (2006) autobiographical narratives and Freire’s (2010) concept of autonomy, considering the link between aesthetic awareness and epistemological awareness. The methodology included a contextual questionnaire featuring questions on what “Quilt” participants liked and did not like about the experience. Data shows that “Quilt” can be considered a valuable methodology to listen to subjects, which postulates the existence of an aesthetic dimension in the constitution of one’s teaching identity. 
id CESGRANRIO_b9f410c60c99a37b2ccb1a160a158e71
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2907
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening“Colcha de retazos”, experiencia estética y narrativa autobiográfica: el arte de la escucha en la formación inicial del docente“Colcha de Retalhos”, experiência estética e narrativa autobiográfica: a arte da escuta na formação inicial docenteEducaçãoQuilt; Aesthetic Experience; Teacher EducationColcha de Retazos; Experiencia Estética; Formación inicial de DocentesColcha de Retalhos; Experiência Estética; Formação inicial de ProfessoresThe purpose of this paper is to analyze “Quilt”, a formative and investigative device, methodology and epistemology developed in a Teacher Education Program. As a device intended for use in the early stages of a future teacher’s education, “Quilt” falls within the autobiographical research approach and consists in producing written, pictorial, and oral narratives. We work with Schiller’s (2002) concept of aesthetics as that which mediates between reason and sensitivity; Adorno’s (2002) concept of emancipation; Josso’s (2006) autobiographical narratives and Freire’s (2010) concept of autonomy, considering the link between aesthetic awareness and epistemological awareness. The methodology included a contextual questionnaire featuring questions on what “Quilt” participants liked and did not like about the experience. Data shows that “Quilt” can be considered a valuable methodology to listen to subjects, which postulates the existence of an aesthetic dimension in the constitution of one’s teaching identity. Este artículo tiene como objetivo analizar el dispositivo formativo y investigativo llamado “Colcha de Retazos”, una metodología y epistemología desarrollada por BerkenbrockRosito, desde 2001. En este estudio, el dispositivo Colcha de Retazos, dentro del enfoque de la investigación autobiográfica, se presenta como una propuesta de formación inicial del docente por medio de narrativas en sus dimensiones escrita, pictórica y oral, en el Curso de Pedagogía de un área privada universitaria el lado este de la ciudad de São Paulo. En la metodología de la investigación fue utilizado un cuestionario contextual, en el cual se incluían preguntas referentes a la aceptación y recepción de los participantes con referencia a la realización de la “Colcha de Retazos”. Los datos recopilados fueron analizados bajo el enfoque hermenéutico, indicaron la importancia de la “Colcha de Retazos” como una metodología de escucha de los sujetos, que presupone la dimensión estética en la constitución de la identidad docente.Este artigo tem como objetivo analisar o dispositivo formativo e investigativo “Colcha de Retalhos”, uma metodologia e epistemologia desenvolvido por Berkenbrock-Rosito, desde 2001. Neste estudo, apresenta-se o dispositivo Colcha de Retalhos como proposta de formação inicial do professor por meio de Narrativas (Auto) Biográficas em suas dimensões escrita, pictórica e oral no Curso de Pedagogia de uma universidade privada na zona leste da cidade de São Paulo. Na metodologia da pesquisa foi utilizado um questionário contextual, que incluí perguntas sobre o que os participantes gostaram e o que não gostaram na realização da “Colcha de Retalhos”. Os dados foram analisados, sob o enfoque hermenêutico, mostram a importância da “Colcha de Retalhos” como metodologia de escuta dos sujeitos, o que pressupõe a dimensão estética na constituição da identidade docente.Fundação CesgranrioUniversidade Cidade de São PauloRosito, Margaréte May BerkenbrockSousa, Juliana Paiva Pereira deSouza, Sidclay Bezerra2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/290710.1590/S0104-403620210002902907Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1024-10441809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2AmericasDireitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesseng2021-11-09T20:55:26Zoai:ojs.localhost:article/2907Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:55:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
“Colcha de retazos”, experiencia estética y narrativa autobiográfica: el arte de la escucha en la formación inicial del docente
“Colcha de Retalhos”, experiência estética e narrativa autobiográfica: a arte da escuta na formação inicial docente
title “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
spellingShingle “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
Rosito, Margaréte May Berkenbrock
Educação
Quilt; Aesthetic Experience; Teacher Education
Colcha de Retazos; Experiencia Estética; Formación inicial de Docentes
Colcha de Retalhos; Experiência Estética; Formação inicial de Professores
title_short “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
title_full “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
title_fullStr “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
title_full_unstemmed “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
title_sort “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
author Rosito, Margaréte May Berkenbrock
author_facet Rosito, Margaréte May Berkenbrock
Sousa, Juliana Paiva Pereira de
Souza, Sidclay Bezerra
author_role author
author2 Sousa, Juliana Paiva Pereira de
Souza, Sidclay Bezerra
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo


dc.contributor.author.fl_str_mv Rosito, Margaréte May Berkenbrock
Sousa, Juliana Paiva Pereira de
Souza, Sidclay Bezerra
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Quilt; Aesthetic Experience; Teacher Education
Colcha de Retazos; Experiencia Estética; Formación inicial de Docentes
Colcha de Retalhos; Experiência Estética; Formação inicial de Professores
topic Educação
Quilt; Aesthetic Experience; Teacher Education
Colcha de Retazos; Experiencia Estética; Formación inicial de Docentes
Colcha de Retalhos; Experiência Estética; Formação inicial de Professores
description The purpose of this paper is to analyze “Quilt”, a formative and investigative device, methodology and epistemology developed in a Teacher Education Program. As a device intended for use in the early stages of a future teacher’s education, “Quilt” falls within the autobiographical research approach and consists in producing written, pictorial, and oral narratives. We work with Schiller’s (2002) concept of aesthetics as that which mediates between reason and sensitivity; Adorno’s (2002) concept of emancipation; Josso’s (2006) autobiographical narratives and Freire’s (2010) concept of autonomy, considering the link between aesthetic awareness and epistemological awareness. The methodology included a contextual questionnaire featuring questions on what “Quilt” participants liked and did not like about the experience. Data shows that “Quilt” can be considered a valuable methodology to listen to subjects, which postulates the existence of an aesthetic dimension in the constitution of one’s teaching identity. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-25
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2907
10.1590/S0104-403620210002902907
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2907
identifier_str_mv 10.1590/S0104-403620210002902907
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Americas








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1024-1044
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034724839424