“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2907 |
Resumo: | The purpose of this paper is to analyze “Quilt”, a formative and investigative device, methodology and epistemology developed in a Teacher Education Program. As a device intended for use in the early stages of a future teacher’s education, “Quilt” falls within the autobiographical research approach and consists in producing written, pictorial, and oral narratives. We work with Schiller’s (2002) concept of aesthetics as that which mediates between reason and sensitivity; Adorno’s (2002) concept of emancipation; Josso’s (2006) autobiographical narratives and Freire’s (2010) concept of autonomy, considering the link between aesthetic awareness and epistemological awareness. The methodology included a contextual questionnaire featuring questions on what “Quilt” participants liked and did not like about the experience. Data shows that “Quilt” can be considered a valuable methodology to listen to subjects, which postulates the existence of an aesthetic dimension in the constitution of one’s teaching identity. |
id |
CESGRANRIO_b9f410c60c99a37b2ccb1a160a158e71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2907 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening“Colcha de retazos”, experiencia estética y narrativa autobiográfica: el arte de la escucha en la formación inicial del docente“Colcha de Retalhos”, experiência estética e narrativa autobiográfica: a arte da escuta na formação inicial docenteEducaçãoQuilt; Aesthetic Experience; Teacher EducationColcha de Retazos; Experiencia Estética; Formación inicial de DocentesColcha de Retalhos; Experiência Estética; Formação inicial de ProfessoresThe purpose of this paper is to analyze “Quilt”, a formative and investigative device, methodology and epistemology developed in a Teacher Education Program. As a device intended for use in the early stages of a future teacher’s education, “Quilt” falls within the autobiographical research approach and consists in producing written, pictorial, and oral narratives. We work with Schiller’s (2002) concept of aesthetics as that which mediates between reason and sensitivity; Adorno’s (2002) concept of emancipation; Josso’s (2006) autobiographical narratives and Freire’s (2010) concept of autonomy, considering the link between aesthetic awareness and epistemological awareness. The methodology included a contextual questionnaire featuring questions on what “Quilt” participants liked and did not like about the experience. Data shows that “Quilt” can be considered a valuable methodology to listen to subjects, which postulates the existence of an aesthetic dimension in the constitution of one’s teaching identity. Este artículo tiene como objetivo analizar el dispositivo formativo y investigativo llamado “Colcha de Retazos”, una metodología y epistemología desarrollada por BerkenbrockRosito, desde 2001. En este estudio, el dispositivo Colcha de Retazos, dentro del enfoque de la investigación autobiográfica, se presenta como una propuesta de formación inicial del docente por medio de narrativas en sus dimensiones escrita, pictórica y oral, en el Curso de Pedagogía de un área privada universitaria el lado este de la ciudad de São Paulo. En la metodología de la investigación fue utilizado un cuestionario contextual, en el cual se incluían preguntas referentes a la aceptación y recepción de los participantes con referencia a la realización de la “Colcha de Retazos”. Los datos recopilados fueron analizados bajo el enfoque hermenéutico, indicaron la importancia de la “Colcha de Retazos” como una metodología de escucha de los sujetos, que presupone la dimensión estética en la constitución de la identidad docente.Este artigo tem como objetivo analisar o dispositivo formativo e investigativo “Colcha de Retalhos”, uma metodologia e epistemologia desenvolvido por Berkenbrock-Rosito, desde 2001. Neste estudo, apresenta-se o dispositivo Colcha de Retalhos como proposta de formação inicial do professor por meio de Narrativas (Auto) Biográficas em suas dimensões escrita, pictórica e oral no Curso de Pedagogia de uma universidade privada na zona leste da cidade de São Paulo. Na metodologia da pesquisa foi utilizado um questionário contextual, que incluí perguntas sobre o que os participantes gostaram e o que não gostaram na realização da “Colcha de Retalhos”. Os dados foram analisados, sob o enfoque hermenêutico, mostram a importância da “Colcha de Retalhos” como metodologia de escuta dos sujeitos, o que pressupõe a dimensão estética na constituição da identidade docente.Fundação CesgranrioUniversidade Cidade de São PauloRosito, Margaréte May BerkenbrockSousa, Juliana Paiva Pereira deSouza, Sidclay Bezerra2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/290710.1590/S0104-403620210002902907Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1024-10441809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2AmericasDireitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesseng2021-11-09T20:55:26Zoai:ojs.localhost:article/2907Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:55:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening “Colcha de retazos”, experiencia estética y narrativa autobiográfica: el arte de la escucha en la formación inicial del docente “Colcha de Retalhos”, experiência estética e narrativa autobiográfica: a arte da escuta na formação inicial docente |
title |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening |
spellingShingle |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening Rosito, Margaréte May Berkenbrock Educação Quilt; Aesthetic Experience; Teacher Education Colcha de Retazos; Experiencia Estética; Formación inicial de Docentes Colcha de Retalhos; Experiência Estética; Formação inicial de Professores |
title_short |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening |
title_full |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening |
title_fullStr |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening |
title_full_unstemmed |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening |
title_sort |
“Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening |
author |
Rosito, Margaréte May Berkenbrock |
author_facet |
Rosito, Margaréte May Berkenbrock Sousa, Juliana Paiva Pereira de Souza, Sidclay Bezerra |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Juliana Paiva Pereira de Souza, Sidclay Bezerra |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosito, Margaréte May Berkenbrock Sousa, Juliana Paiva Pereira de Souza, Sidclay Bezerra |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Quilt; Aesthetic Experience; Teacher Education Colcha de Retazos; Experiencia Estética; Formación inicial de Docentes Colcha de Retalhos; Experiência Estética; Formação inicial de Professores |
topic |
Educação Quilt; Aesthetic Experience; Teacher Education Colcha de Retazos; Experiencia Estética; Formación inicial de Docentes Colcha de Retalhos; Experiência Estética; Formação inicial de Professores |
description |
The purpose of this paper is to analyze “Quilt”, a formative and investigative device, methodology and epistemology developed in a Teacher Education Program. As a device intended for use in the early stages of a future teacher’s education, “Quilt” falls within the autobiographical research approach and consists in producing written, pictorial, and oral narratives. We work with Schiller’s (2002) concept of aesthetics as that which mediates between reason and sensitivity; Adorno’s (2002) concept of emancipation; Josso’s (2006) autobiographical narratives and Freire’s (2010) concept of autonomy, considering the link between aesthetic awareness and epistemological awareness. The methodology included a contextual questionnaire featuring questions on what “Quilt” participants liked and did not like about the experience. Data shows that “Quilt” can be considered a valuable methodology to listen to subjects, which postulates the existence of an aesthetic dimension in the constitution of one’s teaching identity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2907 10.1590/S0104-403620210002902907 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2907 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-403620210002902907 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 1024-1044 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034724839424 |