Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
DOI: | 10.1590/s0104-40362018002701431 |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431 |
Resumo: | With the expansion of the higher education system, dropout and retention have been rediscovered by educational research. In this paper, we critically evaluate the rates used by the Brazilian MEC (Ministry of Education) and TCU (Court of Accounts) to control and follow students’ trajectory through universities. Drawing on this critique, alternative indicators are presented to quantify dropout and retention: the longitudinal dropout rate (LDR) and the longitudinal retention rate (LRR). These indicators were tested with data extracted from the academic record of Universidade de Brasília (UnB). The results indicate progressive increase in dropout and reduced retention. These transformations may be related to the process of expansion of the education system itself. |
id |
CESGRANRIO_f22ffbc9d2eae3e73eeae090c0e7d668 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1431 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
spelling |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher educationTasas Longitudinales de Retención y Evasión: una metodología para estudio de la trayectoria de los estudiantes en la educación superiorTaxas longitudinais de retenção e evasão: uma metodologia para estudo da trajetória dos estudantes na educação superiorDropout; Retention; Higher educationEvasión; Retención; Educación superiorEvasao, Retencao, Educação Superior.With the expansion of the higher education system, dropout and retention have been rediscovered by educational research. In this paper, we critically evaluate the rates used by the Brazilian MEC (Ministry of Education) and TCU (Court of Accounts) to control and follow students’ trajectory through universities. Drawing on this critique, alternative indicators are presented to quantify dropout and retention: the longitudinal dropout rate (LDR) and the longitudinal retention rate (LRR). These indicators were tested with data extracted from the academic record of Universidade de Brasília (UnB). The results indicate progressive increase in dropout and reduced retention. These transformations may be related to the process of expansion of the education system itself.Con la expansión del sistema federal de educación superior, la evasión y la retención han sido redescubiertas por la investigación educativa. En este artículo, se evalúan críticamente las tasas empleadas por el Ministerio de Educación (MEC) y el Tribunal de Cuentas de la Unión (TCU) para control y acompañamiento de la trayectoria de los alumnos en las universidades brasileñas. A partir de esta crítica, se proponen indicadores alternativos para cuantificar la evasión y la retención: la tasa longitudinal de evasión (TLE) y la tasa longitudinal de retención (TLR). Estos indicadores se probaron con datos extraídos del registro académico de la Universidad de Brasilia (UnB). Los resultados de esa institución indican, progresivamente, el aumento de la evasión y reducción de la retención. Estas transformaciones pueden estar relacionadas con el propio proceso de expansión del sistema educativo.Com a expansão do sistema federal de educação superior, a evasão e a retenção têm sido redescobertas pela pesquisa educacional. Neste artigo, avaliam-se criticamente as taxas empregadas pelo Ministério da Educação (MEC) e Tribunal de Contas da União (TCU) para controle e acompanhamento da trajetória dos alunos nas universidades brasileiras. Partindo dessa crítica, são propostos indicadores alternativos para quantificar a evasão e a retenção: a taxa longitudinal de evasão (TLE) e a taxa longitudinal de retenção (TLR). Esses indicadores foram testados com dados extraídos do registro acadêmico da Universidade de Brasília (UnB). Os resultados dessa instituição indicam, progressivamente, aumento da evasão e redução da retenção. Essas transformações podem estar relacionadas ao próprio processo de expansão do sistema educacional.Fundação CesgranrioJunior, Paulo LimaBisinoto, CynthiaMelo, Nilce Santos deRabelo, Mauro2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/143110.1590/s0104-40362018002701431Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 102 (2019): Revista Ensaio Jan./Mar.; 157-1781809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1014https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1015https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1016Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-10T18:08:09Zoai:ojs.localhost:article/1431Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2019-06-10T18:08:09Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education Tasas Longitudinales de Retención y Evasión: una metodología para estudio de la trayectoria de los estudiantes en la educación superior Taxas longitudinais de retenção e evasão: uma metodologia para estudo da trajetória dos estudantes na educação superior |
title |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education |
spellingShingle |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education Junior, Paulo Lima Dropout; Retention; Higher education Evasión; Retención; Educación superior Evasao, Retencao, Educação Superior. Junior, Paulo Lima Dropout; Retention; Higher education Evasión; Retención; Educación superior Evasao, Retencao, Educação Superior. |
title_short |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education |
title_full |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education |
title_fullStr |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education |
title_full_unstemmed |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education |
title_sort |
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education |
author |
Junior, Paulo Lima |
author_facet |
Junior, Paulo Lima Junior, Paulo Lima Bisinoto, Cynthia Melo, Nilce Santos de Rabelo, Mauro Bisinoto, Cynthia Melo, Nilce Santos de Rabelo, Mauro |
author_role |
author |
author2 |
Bisinoto, Cynthia Melo, Nilce Santos de Rabelo, Mauro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Junior, Paulo Lima Bisinoto, Cynthia Melo, Nilce Santos de Rabelo, Mauro |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dropout; Retention; Higher education Evasión; Retención; Educación superior Evasao, Retencao, Educação Superior. |
topic |
Dropout; Retention; Higher education Evasión; Retención; Educación superior Evasao, Retencao, Educação Superior. |
description |
With the expansion of the higher education system, dropout and retention have been rediscovered by educational research. In this paper, we critically evaluate the rates used by the Brazilian MEC (Ministry of Education) and TCU (Court of Accounts) to control and follow students’ trajectory through universities. Drawing on this critique, alternative indicators are presented to quantify dropout and retention: the longitudinal dropout rate (LDR) and the longitudinal retention rate (LRR). These indicators were tested with data extracted from the academic record of Universidade de Brasília (UnB). The results indicate progressive increase in dropout and reduced retention. These transformations may be related to the process of expansion of the education system itself. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431 10.1590/s0104-40362018002701431 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362018002701431 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1014 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1015 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1016 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 102 (2019): Revista Ensaio Jan./Mar.; 157-178 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1822169669346263040 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/s0104-40362018002701431 |