Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junior, Paulo Lima
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bisinoto, Cynthia, Melo, Nilce Santos de, Rabelo, Mauro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
DOI: 10.1590/s0104-40362018002701431
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431
Resumo: With the expansion of the higher education system, dropout and retention have been rediscovered by educational research. In this paper, we critically evaluate the rates used by the Brazilian MEC (Ministry of Education) and TCU (Court of Accounts) to control and follow students’ trajectory through universities. Drawing on this critique, alternative indicators are presented to quantify dropout and retention: the longitudinal dropout rate (LDR) and the longitudinal retention rate (LRR). These indicators were tested with data extracted from the academic record of Universidade de Brasília (UnB). The results indicate progressive increase in dropout and reduced retention. These transformations may be related to the process of expansion of the education system itself.
id CESGRANRIO_f22ffbc9d2eae3e73eeae090c0e7d668
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1431
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
spelling Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher educationTasas Longitudinales de Retención y Evasión: una metodología para estudio de la trayectoria de los estudiantes en la educación superiorTaxas longitudinais de retenção e evasão: uma metodologia para estudo da trajetória dos estudantes na educação superiorDropout; Retention; Higher educationEvasión; Retención; Educación superiorEvasao, Retencao, Educação Superior.With the expansion of the higher education system, dropout and retention have been rediscovered by educational research. In this paper, we critically evaluate the rates used by the Brazilian MEC (Ministry of Education) and TCU (Court of Accounts) to control and follow students’ trajectory through universities. Drawing on this critique, alternative indicators are presented to quantify dropout and retention: the longitudinal dropout rate (LDR) and the longitudinal retention rate (LRR). These indicators were tested with data extracted from the academic record of Universidade de Brasília (UnB). The results indicate progressive increase in dropout and reduced retention. These transformations may be related to the process of expansion of the education system itself.Con la expansión del sistema federal de educación superior, la evasión y la retención han sido redescubiertas por la investigación educativa. En este artículo, se evalúan críticamente las tasas empleadas por el Ministerio de Educación (MEC) y el Tribunal de Cuentas de la Unión (TCU) para control y acompañamiento de la trayectoria de los alumnos en las universidades brasileñas. A partir de esta crítica, se proponen indicadores alternativos para cuantificar la evasión y la retención: la tasa longitudinal de evasión (TLE) y la tasa longitudinal de retención (TLR). Estos indicadores se probaron con datos extraídos del registro académico de la Universidad de Brasilia (UnB). Los resultados de esa institución indican, progresivamente, el aumento de la evasión y reducción de la retención. Estas transformaciones pueden estar relacionadas con el propio proceso de expansión del sistema educativo.Com a expansão do sistema federal de educação superior, a evasão e a retenção têm sido redescobertas pela pesquisa educacional. Neste artigo, avaliam-se criticamente as taxas empregadas pelo Ministério da Educação (MEC) e Tribunal de Contas da União (TCU) para controle e acompanhamento da trajetória dos alunos nas universidades brasileiras. Partindo dessa crítica, são propostos indicadores alternativos para quantificar a evasão e a retenção: a taxa longitudinal de evasão (TLE) e a taxa longitudinal de retenção (TLR). Esses indicadores foram testados com dados extraídos do registro acadêmico da Universidade de Brasília (UnB). Os resultados dessa instituição indicam, progressivamente, aumento da evasão e redução da retenção. Essas transformações podem estar relacionadas ao próprio processo de expansão do sistema educacional.Fundação CesgranrioJunior, Paulo LimaBisinoto, CynthiaMelo, Nilce Santos deRabelo, Mauro2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/143110.1590/s0104-40362018002701431Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 102 (2019): Revista Ensaio Jan./Mar.; 157-1781809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1014https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1015https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1016Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-10T18:08:09Zoai:ojs.localhost:article/1431Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2019-06-10T18:08:09Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
Tasas Longitudinales de Retención y Evasión: una metodología para estudio de la trayectoria de los estudiantes en la educación superior
Taxas longitudinais de retenção e evasão: uma metodologia para estudo da trajetória dos estudantes na educação superior
title Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
spellingShingle Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
Junior, Paulo Lima
Dropout; Retention; Higher education
Evasión; Retención; Educación superior
Evasao, Retencao, Educação Superior.
Junior, Paulo Lima
Dropout; Retention; Higher education
Evasión; Retención; Educación superior
Evasao, Retencao, Educação Superior.
title_short Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
title_full Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
title_fullStr Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
title_full_unstemmed Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
title_sort Longitudinal dropout and evasion rates: a methodology for studying the trajectory of students in higher education
author Junior, Paulo Lima
author_facet Junior, Paulo Lima
Junior, Paulo Lima
Bisinoto, Cynthia
Melo, Nilce Santos de
Rabelo, Mauro
Bisinoto, Cynthia
Melo, Nilce Santos de
Rabelo, Mauro
author_role author
author2 Bisinoto, Cynthia
Melo, Nilce Santos de
Rabelo, Mauro
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Junior, Paulo Lima
Bisinoto, Cynthia
Melo, Nilce Santos de
Rabelo, Mauro
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Dropout; Retention; Higher education
Evasión; Retención; Educación superior
Evasao, Retencao, Educação Superior.
topic Dropout; Retention; Higher education
Evasión; Retención; Educación superior
Evasao, Retencao, Educação Superior.
description With the expansion of the higher education system, dropout and retention have been rediscovered by educational research. In this paper, we critically evaluate the rates used by the Brazilian MEC (Ministry of Education) and TCU (Court of Accounts) to control and follow students’ trajectory through universities. Drawing on this critique, alternative indicators are presented to quantify dropout and retention: the longitudinal dropout rate (LDR) and the longitudinal retention rate (LRR). These indicators were tested with data extracted from the academic record of Universidade de Brasília (UnB). The results indicate progressive increase in dropout and reduced retention. These transformations may be related to the process of expansion of the education system itself.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431
10.1590/s0104-40362018002701431
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362018002701431
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1014
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1015
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1431/1016
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 102 (2019): Revista Ensaio Jan./Mar.; 157-178
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1822169669346263040
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/s0104-40362018002701431