Instruções Normativas da Lei Rouanet: indicações dos governos pós-impeachment acerca do campo produtivo da cultura
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
Texto Completo: | http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2358 |
Resumo: | The article investigates dissonant features present on Normative Instructions dedicated to managing PRONAC procedures edited by the Federal Executive in the Dilma Rousseff’s post-impeachment period, which strongly impacted the conduct of federal culture management. A collection of communicational sources were mobilized, such as public speeches, reports and messages on social networks, and legal-political documents, especially the infralegal instruments, which had their use intensified to overcome "barriers" of legislative disputes. We also pointed out contradictions between the discursive performance and the formulation of the norms, especially in the last Instruction analyzed, of 2022. |
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Instruções Normativas da Lei Rouanet: indicações dos governos pós-impeachment acerca do campo produtivo da culturaGoverno BolsonaroInstrução NormativaLei RouanetThe article investigates dissonant features present on Normative Instructions dedicated to managing PRONAC procedures edited by the Federal Executive in the Dilma Rousseff’s post-impeachment period, which strongly impacted the conduct of federal culture management. A collection of communicational sources were mobilized, such as public speeches, reports and messages on social networks, and legal-political documents, especially the infralegal instruments, which had their use intensified to overcome "barriers" of legislative disputes. We also pointed out contradictions between the discursive performance and the formulation of the norms, especially in the last Instruction analyzed, of 2022.El artículo investiga las disonancias presentes en las Instrucciónes Normativas dedicados a la gestión de los trámites del PRONAC editados por el Ejecutivo federal en el período posterior a el proceso de destitución de Dilma Rousseff, que impactaron fuertemente en la conducción de la gestión federal de la cultura. Se movilizó un conjunto de fuentes comunicacionales, como discursos públicos, informes y mensajes en redes sociales y documentos jurídico-políticos, principalmente instrumentos infrajurídicos, que habían intensificado su uso para superar “barreras” de disputas legislativas. Señalamos también contradicciones entre la actuación discursiva y la formulación de normas, especialmente en la última Instrucción analizada, de 2022.L'article étudie les caractéristiques dissonantes des Instructions normatives dédiées à la gestion des procédures du PRONAC telles qu’éditées par l'exécutif fédéral dans la période post-impeachment de Dilma Rousseff, lesquelles ont fortement impacté la conduite de la gestion de la culture au niveau fédéral. Un ensemble de sources communicationnelles ont été analysées, telles que des discours publics, des articles de presse et des messages sur les réseaux sociaux, ainsi que des documents juridico-politiques, et notamment des instruments infra-légaux, dont l'utilisation s'est intensifiée pour surmonter les "barrières" des litiges législatifs. Nous soulignons également des contradictions entre la performance discursive et la formulation des normes, en particulier à l’égard de la dernière instruction analysée, celle de 2022.O artigo investiga traços dissonantes presentes em Instruções Normativas dedicadas a gerir os procedimentos do PRONAC, editadas pelo Executivo federal no período pós-impeachment, que impactou fortemente na condução da gestão federal de cultura. Foram mobilizados um acervo de fontes comunicacionais, como discursos públicos, reportagens e mensagens em redes sociais e documentos jurídico-político, principalmente os instrumentos infralegais, que tiveram o uso intensificado para superar “barreiras” de disputas legislativas. Apontamos também contradições entre a performance discursiva e a formulação das normas, sobretudo na última Instrução analisada, de 2022.Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura2023-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/235810.23899/relacult.v9i2.2358RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 9 n. 2 (2023)2525-787010.23899/relacult.v9i2reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedadeinstname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)instacron:CLAECporhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2358/1621Copyright (c) 2023 João Luiz Pereira Domingues, Fernanda Pimenta Vasconcelos, Isabella Penna Falcohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDomingues, João Luiz PereiraVasconcelos, Fernanda PimentaFalco, Isabella Penna2023-12-16T14:10:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2358Revistahttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/indexONGhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/oairelacult@claec.org || periodicos@claec.org2525-78702525-7870opendoar:2023-12-16T14:10:32RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)false |
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