The "May 13th" Podcast and extension as a formative process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Nathália Roberta Araújo de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Campos, Isabelle Teotônio, Moreira, Carla Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
Texto Completo: http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2292
Resumo: This present report has as main scope to present the extension activities, especially in the area of podcasts, of the Extension Program "Pensar Jovem: Fazer Sentido", which was implemented in the Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, approved since the first half of 2020 by Diretoria de Extensão e Desenvolvimento Comunitário (DEDC). The project was elaborated with the main goal of developing actions aiming contributions in the academic, scientific and citizenship formation of students from the public school system of Minas Gerais through the establishment of spaces for dialogue, interaction and reflection between the internal and external academic community. In this sense, one of the extension actions is the dissemination and socialization of knowledge of/by young people through the podcast media - a cultural product of mass reach. Therefore, we hope to contribute reporting the experience of building the 13 de maio episode of the program, as well as presenting reflections on the extension program as a formative path.
id CLAEC-1_2dd870f207a57779151190b69df602df
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2292
network_acronym_str CLAEC-1
network_name_str RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
repository_id_str
spelling The "May 13th" Podcast and extension as a formative processEl Podcast “13 de maio” y la extensión como camino formativoLe podcast "13 de maio" et la sensibilisation comme voie de formationO podcast “13 de maio” e a extensão como percurso formadorDiálogoDivulgação do ConhecimentoEnsinoExtensãoJuventudeThis present report has as main scope to present the extension activities, especially in the area of podcasts, of the Extension Program "Pensar Jovem: Fazer Sentido", which was implemented in the Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, approved since the first half of 2020 by Diretoria de Extensão e Desenvolvimento Comunitário (DEDC). The project was elaborated with the main goal of developing actions aiming contributions in the academic, scientific and citizenship formation of students from the public school system of Minas Gerais through the establishment of spaces for dialogue, interaction and reflection between the internal and external academic community. In this sense, one of the extension actions is the dissemination and socialization of knowledge of/by young people through the podcast media - a cultural product of mass reach. Therefore, we hope to contribute reporting the experience of building the 13 de maio episode of the program, as well as presenting reflections on the extension program as a formative path.Este informe tiene como enfoque principal presentar las actividades de extensión, especialmente en el área de podcasts, del Programa de Extensión "Pensar Jovem: Fazer Sentido", vinculado al Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, aprobado desde el primer semestre de 2020 por la Diretoria de Extensão e Desenvolvimento Comunitário (DEDC). El proyecto fue diseñado con el objetivo principal de desarrollar acciones que pretenden contribuir a la formación académica, científica y ciudadana de los estudiantes de las escuelas públicas de Minas Gerais a través del establecimiento de espacios de diálogo, interacción y reflexión entre la comunidad académica interna y externa. En este sentido, tiene como una de las acciones de extensión la difusión y socialización del conocimiento de/por los jóvenes a través de los medios de podcast – un producto cultural de alcance masivo. Por lo tanto, esperamos poder contribuir informando sobre la experiencia de construcción del episodio 13 de maio del programa, así como presentando reflexiones sobre la extensión como camino formativo.L'objectif principal de ce rapport est de présenter les activités d'extension, notamment dans le domaine des podcasts, du programme d'extension "Pensar Jovem: Fazer Sentido", lié au Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, approuvé depuis le premier semestre 2020 par la Diretoria de Extensão e Desenvolvimento Comunitário (DEDC). Le projet a été conçu avec l'objectif principal de développer des actions visant à contribuer à la formation académique, scientifique et citoyenne des étudiants des écoles publiques de Minas Gerais par l'établissement d'espaces de dialogue, d'interaction et de réflexion entre la communauté académique interne et externe. En ce sens, l'une de ses actions d'extension est la diffusion et la socialisation des connaissances des/par les jeunes par le biais des médias podcast - un produit culturel de porté massive. Nous espérons donc apporter notre contribution en rendant compte de l'expérience de la construction du 13 de Maio épisode du programme, ainsi qu'en présentant des réflexions sur la sensibilisation en tant que parcours formatif.O presente relato tem como escopo principal apresentar as atividades de extensão, sobretudo na área de podcasts, do Programa de Extensão “Pensar Jovem: Fazer Sentido”, vinculado ao Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, aprovado desde o primeiro semestre de 2020 pela Diretoria de Extensão e Desenvolvimento Comunitário (DEDC). O projeto foi elaborado com o principal objetivo de desenvolver ações que visam contribuir com a formação acadêmica, científica e cidadã dos alunos da rede pública de ensino de Minas Gerais através do estabelecimento de espaços de diálogo, interação e reflexão entre a comunidade acadêmica interna e externa. Nesse sentido, possui como uma das ações de extensão a divulgação e socialização do conhecimento das/pelas juventudes através da mídia podcast – produto cultural de alcance de massas. Diante disso, esperamos poder contribuir expondo relatos sobre a vivência de construção do episódio 13 de maio do programa, bem como apresentar reflexões sobre a extensão como um percurso formador.Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura2023-03-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/229210.23899/relacult.v8i4.2292RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 8 (2022): Edição Especial - Eventos CLAEC2525-787010.23899/relacult.v8i4reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedadeinstname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)instacron:CLAECporhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2292/1599Copyright (c) 2023 Nathália Roberta Araújo de Carvalho, Isabelle Teotônio Campos, Carla Barbosa Moreirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Nathália Roberta Araújo deCampos, Isabelle TeotônioMoreira, Carla Barbosa2024-07-01T15:10:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2292Revistahttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/indexONGhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/oairelacult@claec.org || periodicos@claec.org2525-78702525-7870opendoar:2024-07-01T15:10:19RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)false
dc.title.none.fl_str_mv The "May 13th" Podcast and extension as a formative process
El Podcast “13 de maio” y la extensión como camino formativo
Le podcast "13 de maio" et la sensibilisation comme voie de formation
O podcast “13 de maio” e a extensão como percurso formador
title The "May 13th" Podcast and extension as a formative process
spellingShingle The "May 13th" Podcast and extension as a formative process
Carvalho, Nathália Roberta Araújo de
Diálogo
Divulgação do Conhecimento
Ensino
Extensão
Juventude
title_short The "May 13th" Podcast and extension as a formative process
title_full The "May 13th" Podcast and extension as a formative process
title_fullStr The "May 13th" Podcast and extension as a formative process
title_full_unstemmed The "May 13th" Podcast and extension as a formative process
title_sort The "May 13th" Podcast and extension as a formative process
author Carvalho, Nathália Roberta Araújo de
author_facet Carvalho, Nathália Roberta Araújo de
Campos, Isabelle Teotônio
Moreira, Carla Barbosa
author_role author
author2 Campos, Isabelle Teotônio
Moreira, Carla Barbosa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Nathália Roberta Araújo de
Campos, Isabelle Teotônio
Moreira, Carla Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Diálogo
Divulgação do Conhecimento
Ensino
Extensão
Juventude
topic Diálogo
Divulgação do Conhecimento
Ensino
Extensão
Juventude
description This present report has as main scope to present the extension activities, especially in the area of podcasts, of the Extension Program "Pensar Jovem: Fazer Sentido", which was implemented in the Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, approved since the first half of 2020 by Diretoria de Extensão e Desenvolvimento Comunitário (DEDC). The project was elaborated with the main goal of developing actions aiming contributions in the academic, scientific and citizenship formation of students from the public school system of Minas Gerais through the establishment of spaces for dialogue, interaction and reflection between the internal and external academic community. In this sense, one of the extension actions is the dissemination and socialization of knowledge of/by young people through the podcast media - a cultural product of mass reach. Therefore, we hope to contribute reporting the experience of building the 13 de maio episode of the program, as well as presenting reflections on the extension program as a formative path.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2292
10.23899/relacult.v8i4.2292
url http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2292
identifier_str_mv 10.23899/relacult.v8i4.2292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2292/1599
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura
publisher.none.fl_str_mv Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura
dc.source.none.fl_str_mv RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 8 (2022): Edição Especial - Eventos CLAEC
2525-7870
10.23899/relacult.v8i4
reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
instname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)
instacron:CLAEC
instname_str Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)
instacron_str CLAEC
institution CLAEC
reponame_str RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
collection RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
repository.name.fl_str_mv RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)
repository.mail.fl_str_mv relacult@claec.org || periodicos@claec.org
_version_ 1808042493777805312