Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Renan Soares de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cruz, Pedro José Santos Carneiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816
Resumo: This article reflects on the university extension as a place of knowledge construction, which occurs through the encounter and dialogue between different knowledge. Methodologically, this is a descriptive bibliographic study, grounding on the narrative review modality, which was based on the works of three authors. In this sense, Freire emphasizes extension as a dialogical act of communication; Santos proposes the constitution of an ecology of knowledge and; Fleuri points out the construction of conversational knowledge. Finally, theoretical-methodological assumptions are evidenced that express the relationality of knowledge, conceiving it as the result of a dialogical process.
id UNB-32_467f9ff44ac837b1aaae467e4751966b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36816
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledgeReflexiones epistemológicas sobre la extensión universitaria: aportes al diálogo de saberesReflexões epistemológicas sobre a extensão universitária: contribuições ao diálogo de saberesExtensão universitáriaEpistemologiaDiálogo de saberesExtensión universitariaEpistemologíaDiálogo de saberesUniversity extensionEpistemologyDialogue of knowledgeThis article reflects on the university extension as a place of knowledge construction, which occurs through the encounter and dialogue between different knowledge. Methodologically, this is a descriptive bibliographic study, grounding on the narrative review modality, which was based on the works of three authors. In this sense, Freire emphasizes extension as a dialogical act of communication; Santos proposes the constitution of an ecology of knowledge and; Fleuri points out the construction of conversational knowledge. Finally, theoretical-methodological assumptions are evidenced that express the relationality of knowledge, conceiving it as the result of a dialogical process.Este artículo reflexiona sobre la extensión universitaria como lugar de construcción de conocimiento, que ocurre a través del encuentro y diálogo entre distintos saberes. Metodológicamente, se trata de un estudio bibliográfico descriptivo, basado en la modalidad de revisión narrativa, que se basó en el trabajo de tres autores. En este sentido, Freire enfatiza la extensión como un acto dialógico de comunicación; Santos propone la constitución de una ecología de saberes y; Fleuri señala la construcción del conocimiento conversitario. Finalmente, se evidencian supuestos teórico-metodológicos que expresan la relacionalidad del conocimiento, concibiéndolo como resultado de un proceso dialógico.Este artigo reflete sobre a extensão universitária como lugar de construção de conhecimentos, o que se dá por meio do encontro e diálogo entre diferentes saberes. Metodologicamente, trata-se de um estudo bibliográfico, do tipo descritivo, fundamentando-se na modalidade da revisão narrativa, a qual baseou-se nas obras de três autores. Nessa acepção, Freire salienta a extensão como ato dialógico de comunicação; Santos propõe a constituição de uma ecologia de saberes e; Fleuri assinala a construção de um conhecimento conversitário. Finalmente, evidencia-se pressupostos teórico-metodológicos que exprimem a relacionalidade do conhecimento, concebendo-o como fruto de um processo dialógico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3681610.26512/lc28202236816Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e36816Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e36816Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e368161981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816/32088https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816/32683Copyright (c) 2022 Renan Soares de Araújo, Pedro José Santos Carneiro Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Renan Soares deCruz, Pedro José Santos Carneiro2022-02-14T16:37:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36816Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-14T16:37:59Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
Reflexiones epistemológicas sobre la extensión universitaria: aportes al diálogo de saberes
Reflexões epistemológicas sobre a extensão universitária: contribuições ao diálogo de saberes
title Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
spellingShingle Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
Araújo, Renan Soares de
Extensão universitária
Epistemologia
Diálogo de saberes
Extensión universitaria
Epistemología
Diálogo de saberes
University extension
Epistemology
Dialogue of knowledge
title_short Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
title_full Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
title_fullStr Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
title_full_unstemmed Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
title_sort Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge
author Araújo, Renan Soares de
author_facet Araújo, Renan Soares de
Cruz, Pedro José Santos Carneiro
author_role author
author2 Cruz, Pedro José Santos Carneiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Renan Soares de
Cruz, Pedro José Santos Carneiro
dc.subject.por.fl_str_mv Extensão universitária
Epistemologia
Diálogo de saberes
Extensión universitaria
Epistemología
Diálogo de saberes
University extension
Epistemology
Dialogue of knowledge
topic Extensão universitária
Epistemologia
Diálogo de saberes
Extensión universitaria
Epistemología
Diálogo de saberes
University extension
Epistemology
Dialogue of knowledge
description This article reflects on the university extension as a place of knowledge construction, which occurs through the encounter and dialogue between different knowledge. Methodologically, this is a descriptive bibliographic study, grounding on the narrative review modality, which was based on the works of three authors. In this sense, Freire emphasizes extension as a dialogical act of communication; Santos proposes the constitution of an ecology of knowledge and; Fleuri points out the construction of conversational knowledge. Finally, theoretical-methodological assumptions are evidenced that express the relationality of knowledge, conceiving it as the result of a dialogical process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816
10.26512/lc28202236816
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816
identifier_str_mv 10.26512/lc28202236816
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816/32088
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816/32683
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Renan Soares de Araújo, Pedro José Santos Carneiro Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Renan Soares de Araújo, Pedro José Santos Carneiro Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e36816
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e36816
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e36816
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288412872704