Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha de Sousa, Ana Paula
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Damasceno, Alberto, Reschke, Monika de Azevedo, Lobato, Vívian da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634
Resumo: This paper discusses women’s role in the Pará state education from 1900 to 1901, focusing mainly on their participation at the Pará state Pedagogical Congress. Our aim is to assess women participation in Pará education context, through analyzing the Pedagogical Congress records. In doing so, we carried out document analysis and bibliographical research, which allowed us to realize how women’s presence and role at the event brought up debates on girls’ education, choice of textbooks, and prizes being awarded in schools, as well as allowing us to get acquainted with their ideas to Pará state education. We concluded there is a need for broadening studies regarding the history of women as to unveil their actions, which have long been silenced and forgotten by society.
id CNTE-1_01570a446ba8b34fd312f164c43d444c
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1634
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)Participación de la mujer en el Congreso Pedagógico del Estado de Pará (1900-1901) Participação feminina no Congresso Pedagógico do Pará (1900-1901)EducaçãoEnsinoPolíticas EducacionaisEducaciónEnseñanzaPolíticas educativas.EducationTeachingEducational policiesThis paper discusses women’s role in the Pará state education from 1900 to 1901, focusing mainly on their participation at the Pará state Pedagogical Congress. Our aim is to assess women participation in Pará education context, through analyzing the Pedagogical Congress records. In doing so, we carried out document analysis and bibliographical research, which allowed us to realize how women’s presence and role at the event brought up debates on girls’ education, choice of textbooks, and prizes being awarded in schools, as well as allowing us to get acquainted with their ideas to Pará state education. We concluded there is a need for broadening studies regarding the history of women as to unveil their actions, which have long been silenced and forgotten by society.Este artículo analiza el papel de la mujer en la educación del estado de Pará de 1900 a 1901, centrándose sobre todo en su participación en el Congreso Pedagógico del estado de Pará. Nuestro objetivo es investigar la participación de las mujeres en el contexto educativo de Pará, a través del análisis de las actas del Congreso Pedagógico. Para esto, llevamos a cabo un análisis documental y una investigación bibliográfica, lo que nos permitió darnos cuenta de cómo la presencia y el papel de la mujer en el evento suscitó debates sobre la educación de las niñas, la elección de libros de texto y la entrega de premios en las escuelas, además de permitirnos familiarizarse con sus ideas sobre la educación del estado de Pará. Concluimos que existe la necesidad de ampliar los estudios sobre la historia de las mujeres para develar sus hechos, que durante mucho tiempo han sido silenciadas y olvidadas por la sociedad.Este artigo discute a atuação da mulher na educação paraense no período de 1900 a 1901, com foco em sua participação no Congresso Pedagógico do Pará. Nosso objetivo geral é investigar a participação feminina no meio educacional paraense a partir da análise das atas do Congresso Pedagógico, em pesquisa documental que permite perceber como essa presença e a atuação no evento levantaramdebates a respeito de educação feminina, escolha dos livros didáticos e entrega de prêmios nas escolas, além de possibilitarem contato com suas ideias para o ensino paraense. Concluímos que se faz necessário o aprofundamento nos estudos voltados à história das mulheres com o intuito de desvelar seus feitos, que por muito tempo se mantiveram silenciados e esquecidos pela sociedade.CNTE2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/163410.22420/rde.v17i38.1634Retratos da Escola; v. 17 n. 38 (2023): Valorização de funcionários e funcionárias da educação básica2238-439110.22420/rde.v17i38reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634/1191Cunha de Sousa, Ana PaulaDamasceno, AlbertoReschke, Monika de AzevedoLobato, Vívian da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T20:45:24Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1634Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-09-22T20:45:24Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
Participación de la mujer en el Congreso Pedagógico del Estado de Pará (1900-1901)
Participação feminina no Congresso Pedagógico do Pará (1900-1901)
title Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
spellingShingle Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
Cunha de Sousa, Ana Paula
Educação
Ensino
Políticas Educacionais
Educación
Enseñanza
Políticas educativas.
Education
Teaching
Educational policies
title_short Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
title_full Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
title_fullStr Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
title_full_unstemmed Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
title_sort Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
author Cunha de Sousa, Ana Paula
author_facet Cunha de Sousa, Ana Paula
Damasceno, Alberto
Reschke, Monika de Azevedo
Lobato, Vívian da Silva
author_role author
author2 Damasceno, Alberto
Reschke, Monika de Azevedo
Lobato, Vívian da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha de Sousa, Ana Paula
Damasceno, Alberto
Reschke, Monika de Azevedo
Lobato, Vívian da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Ensino
Políticas Educacionais
Educación
Enseñanza
Políticas educativas.
Education
Teaching
Educational policies
topic Educação
Ensino
Políticas Educacionais
Educación
Enseñanza
Políticas educativas.
Education
Teaching
Educational policies
description This paper discusses women’s role in the Pará state education from 1900 to 1901, focusing mainly on their participation at the Pará state Pedagogical Congress. Our aim is to assess women participation in Pará education context, through analyzing the Pedagogical Congress records. In doing so, we carried out document analysis and bibliographical research, which allowed us to realize how women’s presence and role at the event brought up debates on girls’ education, choice of textbooks, and prizes being awarded in schools, as well as allowing us to get acquainted with their ideas to Pará state education. We concluded there is a need for broadening studies regarding the history of women as to unveil their actions, which have long been silenced and forgotten by society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634
10.22420/rde.v17i38.1634
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634
identifier_str_mv 10.22420/rde.v17i38.1634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1634/1191
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 17 n. 38 (2023): Valorização de funcionários e funcionárias da educação básica
2238-4391
10.22420/rde.v17i38
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340520853504