Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes Freitas, Maria Natalina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Toutonge, Eliana Campos Pojo, dos Santos, Maria Walburga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913
Resumo: This article presents the articulation and analysis of the reality addressed in relation to the processes that involve the learning of children in Early Childhood Education in the northern region of Brazil, taking into account a methodology of dialogue and articulation between the considerations on the mapping of the dissertations and theses analyzed on the subject and the study of the reality of childhood in a community, located in interwater spaces: quilombola territory river Tauerá-Açú, through verification of his ethnography. The work concludes with the urgent reaffirmation of the need for political, social and ethical commitment in meeting the needs that involve Early Childhood Education in/in the countryside, considering their experiences, prior knowledge and pedagogical learning practices, in constant dialogue and recognition of knowledge and knowledge of their contexts.
id CNTE-1_27d85014f3d527ba6d77aaef231949cd
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1913
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infânciasEducación desde/en el campo: experiencias multiterritoriales y las especificidades de la infancia: experiências multiterritoriais e as especificidades das infânciasEducação do/no campo: experiências multiterritoriais e as especificidades das infânciasCriançasInfânciasExperiênciasEducação Infantil no/do campoFormação/Processo Educativo.NiñosInfanciasExperienciasEducación Infantil en/desde el campoFormación/Proceso EducativoChildrenChildhoodsExperiencesEarly Childhood Education in/from the countrysideFormation/Educational ProcessThis article presents the articulation and analysis of the reality addressed in relation to the processes that involve the learning of children in Early Childhood Education in the northern region of Brazil, taking into account a methodology of dialogue and articulation between the considerations on the mapping of the dissertations and theses analyzed on the subject and the study of the reality of childhood in a community, located in interwater spaces: quilombola territory river Tauerá-Açú, through verification of his ethnography. The work concludes with the urgent reaffirmation of the need for political, social and ethical commitment in meeting the needs that involve Early Childhood Education in/in the countryside, considering their experiences, prior knowledge and pedagogical learning practices, in constant dialogue and recognition of knowledge and knowledge of their contexts.Este artículo presenta la articulación y análisis de la realidad abordada en relación a los procesos que involucran los aprendizajes de los niños en Educación Infantil de la región norte. de Brasil, considerando una metodología de diálogo y articulación entre las consideraciones sobre el mapa de las disertaciones y tesis analizadas sobre el tema y el estudio de la realidad de la infancia en una comunidad, ubicada en espacios interacuáticos: territorio quilombola del río Tauerá-Açú, a través de verificación de su etnografía. El trabajo concluye con la urgente reafirmación de la necesidad del compromiso político, social y ético en la atención de las necesidades que involucran a la Educación Infantil en/en el campo, considerando sus experiencias, saberes previos y prácticas pedagógicas de aprendizaje, en constante diálogo y reconocimiento. del conocimiento. y el conocimiento de sus contextosO artigo apresenta o movimento de articulação entre duas pesquisas sobre Educação Infantil do/no campo na Região Norte, considerando as especificidades das crianças e a singularidade de suas experiências e conhecimentos a partir de marcadores que as atravessam (território, raça, etnia, classe social, idade, gênero). Trazemos, metodologicamente, um estado do conhecimento com mapeamento de produções recentes do Norte do país entre 2010 e 2020. Em seguida, adentramos no cotidiano de uma comunidade situada em espaços interáguas: território quilombola rio Tauerá-Açú, na qual a etnografia nos coloca a par da vida das crianças. Na interface dos estudos e no diálogo com as referências, reafirmamos que é necessário compromisso político, social e ético no atendimento às demandas que envolvem a educação na escola da infância do/no campo, considerando suas experiências e práticas pedagógicas que dialoguem e reconheçam os conhecimentos e saberes de seus contextos.CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/191310.22420/rde.v17i39.1913Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913/1219Mendes Freitas, Maria NatalinaToutonge, Eliana Campos Pojodos Santos, Maria Walburgainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:36Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1913Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:36Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
Educación desde/en el campo: experiencias multiterritoriales y las especificidades de la infancia: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
Educação do/no campo: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
title Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
spellingShingle Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
Mendes Freitas, Maria Natalina
Crianças
Infâncias
Experiências
Educação Infantil no/do campo
Formação/Processo Educativo.
Niños
Infancias
Experiencias
Educación Infantil en/desde el campo
Formación/Proceso Educativo
Children
Childhoods
Experiences
Early Childhood Education in/from the countryside
Formation/Educational Process
title_short Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
title_full Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
title_fullStr Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
title_full_unstemmed Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
title_sort Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
author Mendes Freitas, Maria Natalina
author_facet Mendes Freitas, Maria Natalina
Toutonge, Eliana Campos Pojo
dos Santos, Maria Walburga
author_role author
author2 Toutonge, Eliana Campos Pojo
dos Santos, Maria Walburga
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes Freitas, Maria Natalina
Toutonge, Eliana Campos Pojo
dos Santos, Maria Walburga
dc.subject.por.fl_str_mv Crianças
Infâncias
Experiências
Educação Infantil no/do campo
Formação/Processo Educativo.
Niños
Infancias
Experiencias
Educación Infantil en/desde el campo
Formación/Proceso Educativo
Children
Childhoods
Experiences
Early Childhood Education in/from the countryside
Formation/Educational Process
topic Crianças
Infâncias
Experiências
Educação Infantil no/do campo
Formação/Processo Educativo.
Niños
Infancias
Experiencias
Educación Infantil en/desde el campo
Formación/Proceso Educativo
Children
Childhoods
Experiences
Early Childhood Education in/from the countryside
Formation/Educational Process
description This article presents the articulation and analysis of the reality addressed in relation to the processes that involve the learning of children in Early Childhood Education in the northern region of Brazil, taking into account a methodology of dialogue and articulation between the considerations on the mapping of the dissertations and theses analyzed on the subject and the study of the reality of childhood in a community, located in interwater spaces: quilombola territory river Tauerá-Açú, through verification of his ethnography. The work concludes with the urgent reaffirmation of the need for political, social and ethical commitment in meeting the needs that involve Early Childhood Education in/in the countryside, considering their experiences, prior knowledge and pedagogical learning practices, in constant dialogue and recognition of knowledge and knowledge of their contexts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913
10.22420/rde.v17i39.1913
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913
identifier_str_mv 10.22420/rde.v17i39.1913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913/1219
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas
2238-4391
10.22420/rde.v17i39
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340840669184