Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913 |
Resumo: | This article presents the articulation and analysis of the reality addressed in relation to the processes that involve the learning of children in Early Childhood Education in the northern region of Brazil, taking into account a methodology of dialogue and articulation between the considerations on the mapping of the dissertations and theses analyzed on the subject and the study of the reality of childhood in a community, located in interwater spaces: quilombola territory river Tauerá-Açú, through verification of his ethnography. The work concludes with the urgent reaffirmation of the need for political, social and ethical commitment in meeting the needs that involve Early Childhood Education in/in the countryside, considering their experiences, prior knowledge and pedagogical learning practices, in constant dialogue and recognition of knowledge and knowledge of their contexts. |
id |
CNTE-1_27d85014f3d527ba6d77aaef231949cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1913 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infânciasEducación desde/en el campo: experiencias multiterritoriales y las especificidades de la infancia: experiências multiterritoriais e as especificidades das infânciasEducação do/no campo: experiências multiterritoriais e as especificidades das infânciasCriançasInfânciasExperiênciasEducação Infantil no/do campoFormação/Processo Educativo.NiñosInfanciasExperienciasEducación Infantil en/desde el campoFormación/Proceso EducativoChildrenChildhoodsExperiencesEarly Childhood Education in/from the countrysideFormation/Educational ProcessThis article presents the articulation and analysis of the reality addressed in relation to the processes that involve the learning of children in Early Childhood Education in the northern region of Brazil, taking into account a methodology of dialogue and articulation between the considerations on the mapping of the dissertations and theses analyzed on the subject and the study of the reality of childhood in a community, located in interwater spaces: quilombola territory river Tauerá-Açú, through verification of his ethnography. The work concludes with the urgent reaffirmation of the need for political, social and ethical commitment in meeting the needs that involve Early Childhood Education in/in the countryside, considering their experiences, prior knowledge and pedagogical learning practices, in constant dialogue and recognition of knowledge and knowledge of their contexts.Este artículo presenta la articulación y análisis de la realidad abordada en relación a los procesos que involucran los aprendizajes de los niños en Educación Infantil de la región norte. de Brasil, considerando una metodología de diálogo y articulación entre las consideraciones sobre el mapa de las disertaciones y tesis analizadas sobre el tema y el estudio de la realidad de la infancia en una comunidad, ubicada en espacios interacuáticos: territorio quilombola del río Tauerá-Açú, a través de verificación de su etnografía. El trabajo concluye con la urgente reafirmación de la necesidad del compromiso político, social y ético en la atención de las necesidades que involucran a la Educación Infantil en/en el campo, considerando sus experiencias, saberes previos y prácticas pedagógicas de aprendizaje, en constante diálogo y reconocimiento. del conocimiento. y el conocimiento de sus contextosO artigo apresenta o movimento de articulação entre duas pesquisas sobre Educação Infantil do/no campo na Região Norte, considerando as especificidades das crianças e a singularidade de suas experiências e conhecimentos a partir de marcadores que as atravessam (território, raça, etnia, classe social, idade, gênero). Trazemos, metodologicamente, um estado do conhecimento com mapeamento de produções recentes do Norte do país entre 2010 e 2020. Em seguida, adentramos no cotidiano de uma comunidade situada em espaços interáguas: território quilombola rio Tauerá-Açú, na qual a etnografia nos coloca a par da vida das crianças. Na interface dos estudos e no diálogo com as referências, reafirmamos que é necessário compromisso político, social e ético no atendimento às demandas que envolvem a educação na escola da infância do/no campo, considerando suas experiências e práticas pedagógicas que dialoguem e reconheçam os conhecimentos e saberes de seus contextos.CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/191310.22420/rde.v17i39.1913Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913/1219Mendes Freitas, Maria NatalinaToutonge, Eliana Campos Pojodos Santos, Maria Walburgainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:36Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1913Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:36Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias Educación desde/en el campo: experiencias multiterritoriales y las especificidades de la infancia: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias Educação do/no campo: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias |
title |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias |
spellingShingle |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias Mendes Freitas, Maria Natalina Crianças Infâncias Experiências Educação Infantil no/do campo Formação/Processo Educativo. Niños Infancias Experiencias Educación Infantil en/desde el campo Formación/Proceso Educativo Children Childhoods Experiences Early Childhood Education in/from the countryside Formation/Educational Process |
title_short |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias |
title_full |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias |
title_fullStr |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias |
title_full_unstemmed |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias |
title_sort |
Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias |
author |
Mendes Freitas, Maria Natalina |
author_facet |
Mendes Freitas, Maria Natalina Toutonge, Eliana Campos Pojo dos Santos, Maria Walburga |
author_role |
author |
author2 |
Toutonge, Eliana Campos Pojo dos Santos, Maria Walburga |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes Freitas, Maria Natalina Toutonge, Eliana Campos Pojo dos Santos, Maria Walburga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crianças Infâncias Experiências Educação Infantil no/do campo Formação/Processo Educativo. Niños Infancias Experiencias Educación Infantil en/desde el campo Formación/Proceso Educativo Children Childhoods Experiences Early Childhood Education in/from the countryside Formation/Educational Process |
topic |
Crianças Infâncias Experiências Educação Infantil no/do campo Formação/Processo Educativo. Niños Infancias Experiencias Educación Infantil en/desde el campo Formación/Proceso Educativo Children Childhoods Experiences Early Childhood Education in/from the countryside Formation/Educational Process |
description |
This article presents the articulation and analysis of the reality addressed in relation to the processes that involve the learning of children in Early Childhood Education in the northern region of Brazil, taking into account a methodology of dialogue and articulation between the considerations on the mapping of the dissertations and theses analyzed on the subject and the study of the reality of childhood in a community, located in interwater spaces: quilombola territory river Tauerá-Açú, through verification of his ethnography. The work concludes with the urgent reaffirmation of the need for political, social and ethical commitment in meeting the needs that involve Early Childhood Education in/in the countryside, considering their experiences, prior knowledge and pedagogical learning practices, in constant dialogue and recognition of knowledge and knowledge of their contexts. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913 10.22420/rde.v17i39.1913 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v17i39.1913 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1913/1219 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas 2238-4391 10.22420/rde.v17i39 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1793890340840669184 |