Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Velloso de Oliveira, Vinícius
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mello Lacé, Andréia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1680
Resumo: This article has the general objective of analyzing the scientific views that were launched for militarization in the Federal District. The study of primary and secondary sources was used as methodological procedures. They relied, especially, on the studies of Mendonça (2019), Silva e Silva (2019); Santos (2021), and Santos M.T. (2021). The study revealed that the scientific views launched for militarization in the Federal District (DF), highlight, among other arguments: the rupture of fundamental rights of students, mainly those related to access and permanence; the control of bodies and minds, the tearing apart of the plurality of ideas and pedagogical concepts and democratic management.
id CNTE-1_48ab3a26c428d914785b65d85dc5d444
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1680
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling Olhares sobre a militarização escolar no Distrito FederalMilitarização das escolas públicas.Distrito FederalPrograma Nacional de Escolas Cívico-Militaresmilitarization of schools in the Federal Districtmilitarization of public schoolsNational Program of Civic-Military SchoolsThis article has the general objective of analyzing the scientific views that were launched for militarization in the Federal District. The study of primary and secondary sources was used as methodological procedures. They relied, especially, on the studies of Mendonça (2019), Silva e Silva (2019); Santos (2021), and Santos M.T. (2021). The study revealed that the scientific views launched for militarization in the Federal District (DF), highlight, among other arguments: the rupture of fundamental rights of students, mainly those related to access and permanence; the control of bodies and minds, the tearing apart of the plurality of ideas and pedagogical concepts and democratic management.Este artigo tem como objetivo analisar os olhares científicos lançados para a militarização das escolas no Distrito Federal. Para tanto, utilizou-se como procedimento metodológico o estudo de fontes primárias e secundárias, apoiando-se, especialmente, nos estudos de Erasto Fortes Mendonça (2019), Edileuza Fernandes Silva e Maria Abádia da Silva (2019), Catarina Santos (2021) e Maria Teixeira dosSantos e Thiago de Faria e Silva (2021). O estudo revelou que esses olhares científicos destacam, entre outros argumentos: a ruptura de direitos fundantes dos/as estudantes, principalmente aqueles atinentes a acesso e permanência na escola, o controle de corpos e mentes e o dilacerar da pluralidade de ideias, concepções pedagógicas e gestão democrática.CNTE2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/168010.22420/rde.v17i37.1680Retratos da Escola; v. 17 n. 37 (2023): Militarização das escolas públicas no Brasil; 125-1402238-439110.22420/rde.v17i37reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1680/1164Velloso de Oliveira, ViníciusMello Lacé, Andréiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-08T02:48:00Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1680Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-05-08T02:48Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
title Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
spellingShingle Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
Velloso de Oliveira, Vinícius
Militarização das escolas públicas.
Distrito Federal
Programa Nacional de Escolas Cívico-Militares
militarization of schools in the Federal District
militarization of public schools
National Program of Civic-Military Schools
title_short Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
title_full Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
title_fullStr Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
title_full_unstemmed Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
title_sort Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
author Velloso de Oliveira, Vinícius
author_facet Velloso de Oliveira, Vinícius
Mello Lacé, Andréia
author_role author
author2 Mello Lacé, Andréia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Velloso de Oliveira, Vinícius
Mello Lacé, Andréia
dc.subject.por.fl_str_mv Militarização das escolas públicas.
Distrito Federal
Programa Nacional de Escolas Cívico-Militares
militarization of schools in the Federal District
militarization of public schools
National Program of Civic-Military Schools
topic Militarização das escolas públicas.
Distrito Federal
Programa Nacional de Escolas Cívico-Militares
militarization of schools in the Federal District
militarization of public schools
National Program of Civic-Military Schools
description This article has the general objective of analyzing the scientific views that were launched for militarization in the Federal District. The study of primary and secondary sources was used as methodological procedures. They relied, especially, on the studies of Mendonça (2019), Silva e Silva (2019); Santos (2021), and Santos M.T. (2021). The study revealed that the scientific views launched for militarization in the Federal District (DF), highlight, among other arguments: the rupture of fundamental rights of students, mainly those related to access and permanence; the control of bodies and minds, the tearing apart of the plurality of ideas and pedagogical concepts and democratic management.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1680
10.22420/rde.v17i37.1680
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1680
identifier_str_mv 10.22420/rde.v17i37.1680
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1680/1164
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 17 n. 37 (2023): Militarização das escolas públicas no Brasil; 125-140
2238-4391
10.22420/rde.v17i37
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340546019328