Olhares sobre a militarização escolar no Distrito Federal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1680 |
Resumo: | This article has the general objective of analyzing the scientific views that were launched for militarization in the Federal District. The study of primary and secondary sources was used as methodological procedures. They relied, especially, on the studies of Mendonça (2019), Silva e Silva (2019); Santos (2021), and Santos M.T. (2021). The study revealed that the scientific views launched for militarization in the Federal District (DF), highlight, among other arguments: the rupture of fundamental rights of students, mainly those related to access and permanence; the control of bodies and minds, the tearing apart of the plurality of ideas and pedagogical concepts and democratic management. |
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Olhares sobre a militarização escolar no Distrito FederalMilitarização das escolas públicas.Distrito FederalPrograma Nacional de Escolas Cívico-Militaresmilitarization of schools in the Federal Districtmilitarization of public schoolsNational Program of Civic-Military SchoolsThis article has the general objective of analyzing the scientific views that were launched for militarization in the Federal District. The study of primary and secondary sources was used as methodological procedures. They relied, especially, on the studies of Mendonça (2019), Silva e Silva (2019); Santos (2021), and Santos M.T. (2021). The study revealed that the scientific views launched for militarization in the Federal District (DF), highlight, among other arguments: the rupture of fundamental rights of students, mainly those related to access and permanence; the control of bodies and minds, the tearing apart of the plurality of ideas and pedagogical concepts and democratic management.Este artigo tem como objetivo analisar os olhares científicos lançados para a militarização das escolas no Distrito Federal. Para tanto, utilizou-se como procedimento metodológico o estudo de fontes primárias e secundárias, apoiando-se, especialmente, nos estudos de Erasto Fortes Mendonça (2019), Edileuza Fernandes Silva e Maria Abádia da Silva (2019), Catarina Santos (2021) e Maria Teixeira dosSantos e Thiago de Faria e Silva (2021). O estudo revelou que esses olhares científicos destacam, entre outros argumentos: a ruptura de direitos fundantes dos/as estudantes, principalmente aqueles atinentes a acesso e permanência na escola, o controle de corpos e mentes e o dilacerar da pluralidade de ideias, concepções pedagógicas e gestão democrática.CNTE2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/168010.22420/rde.v17i37.1680Retratos da Escola; v. 17 n. 37 (2023): Militarização das escolas públicas no Brasil; 125-1402238-439110.22420/rde.v17i37reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1680/1164Velloso de Oliveira, ViníciusMello Lacé, Andréiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-08T02:48:00Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1680Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-05-08T02:48Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
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