Freedoms in Conflict: The Imposition of Limits on Freedom of Education Based on Alleged Violations of other Constitutional Freedoms
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Direitos Sociais, Seguridade e Previdência Social |
Texto Completo: | http://www.indexlaw.org/index.php/revistadssps/article/view/461 |
Resumo: | The right to education is one of the main tools outlined by the 1988 Constitution in order to ensure the effectiveness of its text, and the fulfillment of its fundamental goals. The union of the right to education with the constitutional freedoms complex resulting in the principle of freedom of education was one more way that the constituent power found to ensure implementation of its plan for Brazilian society. However, freedom of education has suffered restrictions based on alleged violations of other constitutional freedoms, thus forming conflicts between fundamental rights. From the handling of the bibliographic search method, this article intends to demonstrate that these alleged violations are the result of a distorted interpretation of the constitutional text that seeks to legitimize discriminatory conducts. |
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Freedoms in Conflict: The Imposition of Limits on Freedom of Education Based on Alleged Violations of other Constitutional FreedomsLiberdades em Conflito: A Imposição de Limites à Liberdade de Ensino com Fundamento em Supostas Violações de Outras Liberdades ConstitucionaisEducation, Freedom of education, Social rights, Fundamental rightsEducação, Liberdade de ensino, Direitos sociais, Direitos fundamentaisThe right to education is one of the main tools outlined by the 1988 Constitution in order to ensure the effectiveness of its text, and the fulfillment of its fundamental goals. The union of the right to education with the constitutional freedoms complex resulting in the principle of freedom of education was one more way that the constituent power found to ensure implementation of its plan for Brazilian society. However, freedom of education has suffered restrictions based on alleged violations of other constitutional freedoms, thus forming conflicts between fundamental rights. From the handling of the bibliographic search method, this article intends to demonstrate that these alleged violations are the result of a distorted interpretation of the constitutional text that seeks to legitimize discriminatory conducts.O direito à educação é um dos principais instrumentos delineados pela Constituição de 1988 a fim de assegurar a eficácia do seu texto, assim como o cumprimento de seus objetivos fundamentais. A união do direito à educação com o complexo constitucional de liberdades resultando no princípio da liberdade de ensino foi mais uma forma que o poder constituinte encontrou para garantir a concretização do seu plano para a sociedade brasileira. Entretanto, a liberdade de ensino tem sofrido restrições fundamentadas em supostas violações de outras liberdades constitucionais, formando assim conflitos entre direitos fundamentais. A partir do manejo do método de pesquisa bibliográfica, o presente artigo pretende demonstrar como estas supostas violações são frutos de uma interpretação distorcida do texto constitucional que busca a legitimação de comportamentos discriminatórios.Conselho Nacional de Pesquisa e Pos-Graduacao em Direito - CONPEDIGomes, Artur Amaral2015-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadssps/article/view/46110.26668/IndexLawJournals/2525-9865/2015.v1i1.461Revista de Direitos Sociais, Seguridade e Previdência Social; v. 1, n. 1 (2015): JANEIRO/DEZEMBRO; 302-3222525-98652525-9865reponame:Revista de Direitos Sociais, Seguridade e Previdência Socialinstname:Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI)instacron:CONPEDIporhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadssps/article/view/461/pdfDireitos autorais 2016 Artur Amaral Gomeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-01T19:32:26Zoai:ojs.indexlaw.org:article/461Revistahttps://www.indexlaw.org/index.php/revistadsspsPRIhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadssps/oai||indexlawjournals@gmail.com2525-98652525-9865opendoar:2017-03-01T19:32:26Revista de Direitos Sociais, Seguridade e Previdência Social - Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI)false |
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