Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2338 |
Resumo: | Architecture and urbanism are facing rapid changes, and are urged to adapt to the challenges of environmental sustainability, which requires the adoption of an “environmental ethics”, observing economical, social and environmental constraints. The importance of the architect in this process arises from her/his academic background and the breadth of the professional activity, involving several fields of human activity, and creating functional, symbolic and spatial relationships with future generations. Architecture, specially in the second half of the XX century, grew apart from nature, favoring aesthetic and symbolic expressions in detriment of more elementary organic aspects of construction. Economic, social, and environmental aspects of this trend might compromise future generations, if counter-actions, already taking place in a few societies, are not taken immediately. The present study highlights the importance of the role played by educators in the establishment of criteria for design choices which might favor environmental sustainability through architecture. The work also compares some environmental actions implemented in other societies, and observes the birth of a new form of plastic-constructivist expression. Mainly, the work looks at the recent history of Architecture and Urbanism academic programs in Curitiba, examining the pro-environmental changes introduced in course syllabi and curricula |
id |
CUB_1ff5a208fb159389790c2e6d687e24db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2338 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em CuritibaArquiteturaUrbanismoÉticaSustentabilidadeMeio ambienteCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIAArchitecture and urbanism are facing rapid changes, and are urged to adapt to the challenges of environmental sustainability, which requires the adoption of an “environmental ethics”, observing economical, social and environmental constraints. The importance of the architect in this process arises from her/his academic background and the breadth of the professional activity, involving several fields of human activity, and creating functional, symbolic and spatial relationships with future generations. Architecture, specially in the second half of the XX century, grew apart from nature, favoring aesthetic and symbolic expressions in detriment of more elementary organic aspects of construction. Economic, social, and environmental aspects of this trend might compromise future generations, if counter-actions, already taking place in a few societies, are not taken immediately. The present study highlights the importance of the role played by educators in the establishment of criteria for design choices which might favor environmental sustainability through architecture. The work also compares some environmental actions implemented in other societies, and observes the birth of a new form of plastic-constructivist expression. Mainly, the work looks at the recent history of Architecture and Urbanism academic programs in Curitiba, examining the pro-environmental changes introduced in course syllabi and curriculaA arquitetura e o urbanismo vivem uma época de rápidas mudanças. Há uma necessidade premente de adaptação face aos desafios da sustentabilidade ambiental. Esta situação requer também a adequação à “ética ambientalista” que visa balancear aspectos sociais e econômicos ao meio ambiente. O compromisso dos arquitetos neste processo nasce de sua formação acadêmica e da influência do meio cultural em que vivem, também estes necessitam vislumbrar a amplitude de sua representatividade profissional e social uma vez que seu campo de atuação é extenso e congrega vários setores da vida humana, influenciando seu bem estar, suas relações e criando vínculos funcionais, espaciais e simbólicos para com as gerações futuras. A arquitetura, principalmente na segunda metade do século XX, distanciou-se da natureza privilegiando expressões estéticas e simbólicas nas edificações em detrimento dos aspectos orgânicos mais elementares. O custo econômico, ambiental e social dessa tendência pode comprometer as gerações futuras se não for revertido prontamente, como já vem ocorrendo em algumas sociedades. O presente estudo destaca o papel dos educadores no estabelecimento de critérios de escolhas projetuais que possam favorecer a sustentabilidade ambiental através da arquitetura. Compara algumas ações ambientalistas implementadas em outras sociedades e o nascer de uma nova forma de expressão plástico-construtiva. Examina a recente história acadêmica dos cursos de arquitetura e urbanismo na cidade de Curitiba de forma a verificar as mudanças em prol do meio ambiente que vêm sendo incorporadas aos programas de ensino e diretrizes curriculares.Universidade PositivoBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Pós-Graduação em Gestão AmbientalUPMartins, Giselle Chalubhttp://lattes.cnpq.br/6549840818983036Beatrice, Claudionor2021-06-28T19:16:44Z20072021-06-28T19:16:44Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2338porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-06-28T19:45:53Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2338Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-06-28T19:45:53Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba |
title |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba |
spellingShingle |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba Beatrice, Claudionor Arquitetura Urbanismo Ética Sustentabilidade Meio ambiente CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA |
title_short |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba |
title_full |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba |
title_fullStr |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba |
title_full_unstemmed |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba |
title_sort |
Adequação do ensino da arquitetura à ética ambientalista: análise da dimensão ecológica no ensino acadêmico de projeto de arquitetura em Curitiba |
author |
Beatrice, Claudionor |
author_facet |
Beatrice, Claudionor |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Martins, Giselle Chalub http://lattes.cnpq.br/6549840818983036 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beatrice, Claudionor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arquitetura Urbanismo Ética Sustentabilidade Meio ambiente CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA |
topic |
Arquitetura Urbanismo Ética Sustentabilidade Meio ambiente CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA |
description |
Architecture and urbanism are facing rapid changes, and are urged to adapt to the challenges of environmental sustainability, which requires the adoption of an “environmental ethics”, observing economical, social and environmental constraints. The importance of the architect in this process arises from her/his academic background and the breadth of the professional activity, involving several fields of human activity, and creating functional, symbolic and spatial relationships with future generations. Architecture, specially in the second half of the XX century, grew apart from nature, favoring aesthetic and symbolic expressions in detriment of more elementary organic aspects of construction. Economic, social, and environmental aspects of this trend might compromise future generations, if counter-actions, already taking place in a few societies, are not taken immediately. The present study highlights the importance of the role played by educators in the establishment of criteria for design choices which might favor environmental sustainability through architecture. The work also compares some environmental actions implemented in other societies, and observes the birth of a new form of plastic-constructivist expression. Mainly, the work looks at the recent history of Architecture and Urbanism academic programs in Curitiba, examining the pro-environmental changes introduced in course syllabi and curricula |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007 2007 2021-06-28T19:16:44Z 2021-06-28T19:16:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2338 |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Positivo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação em Gestão Ambiental UP |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Positivo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação em Gestão Ambiental UP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311333803851776 |