Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/967 |
Resumo: | Science education in Brazilian Basic Education has presented successively, unsatisfactory performance in external assessments of performance. There is an urgent need for change in this scenario in which does not teach what you must and that discourages the student learning. This work attempts to find ways to insert in the curriculum of Chemistry in the State of São Paulo, problematizing education conceived by Paulo Freire and manipulated by pedagogical moments of Demétrio Delizoicov. To do this, we applied the research in a public school in the city of Sertãozinho-SP, with the theme of cultivation of sugar cane, theme that is part of the daily life of the city, since it is the crop that moves the economy of the region. Search results allow us to conclude that it is possible to work this issue with the practice of Freire, but not without encountering difficulties in their implementation. Keywords: Problematizing Education; Teaching moments; Chemistry Teaching. |
id |
CUB_364675c8af64d1b42efe950c491c807c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/967 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São PauloContributions of problematizing education to teaching chemistry in a public school in the state of São PauloEducação ProblematizadoraMomentos PedagógicosEnsino de químicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAScience education in Brazilian Basic Education has presented successively, unsatisfactory performance in external assessments of performance. There is an urgent need for change in this scenario in which does not teach what you must and that discourages the student learning. This work attempts to find ways to insert in the curriculum of Chemistry in the State of São Paulo, problematizing education conceived by Paulo Freire and manipulated by pedagogical moments of Demétrio Delizoicov. To do this, we applied the research in a public school in the city of Sertãozinho-SP, with the theme of cultivation of sugar cane, theme that is part of the daily life of the city, since it is the crop that moves the economy of the region. Search results allow us to conclude that it is possible to work this issue with the practice of Freire, but not without encountering difficulties in their implementation. Keywords: Problematizing Education; Teaching moments; Chemistry Teaching.O ensino de Ciências na Educação Básica brasileira tem apresentado sucessivamente, rendimento insatisfatório nas avaliações externas de desempenho. Há necessidade urgente de mudança desse cenário em que não se ensina o que se deve e se desestimula o aprendizado dos alunos. Este trabalho busca encontrar formas de se inserir no currículo oficial de Química do Estado de São Paulo, a educação problematizadora idealizada por Paulo Freire e instrumentalizada pelos momentos pedagógicos de Demétrio Delizoicov. Para isso, aplicou-se a pesquisa em uma escola pública da cidade de Sertãozinho – SP, com a temática da cultura sucroalcooleira, tema que faz parte do cotidiano da cidade, uma vez que se trata da cultura agrícola que movimenta a economia da região. Os resultados da pesquisa permitiram concluir que é possível trabalhar esse tema com a prática de Freire, mas não sem encontrar dificuldades em sua execução. Palavras-chave: Educação Problematizadora; Momentos Pedagógicos; Ensino de Química.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em CiênciasUNIFRANReis, Márcio José dos3519284490175859http://lattes.cnpq.br/3519284490175859Heleno, Vladimir Constantino Gomes8691255594471749http://lattes.cnpq.br/8691255594471749Calefi, Paulo Sergio9537847478859172http://lattes.cnpq.br/9537847478859172Alioto, Marcelo Rodrigo2020-08-28T14:31:09Z2020-08-28T14:31:09Z2015-03-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfALIOTO, Marcelo Rodrigo. Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo. Franca, 2015. 87 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2015.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/967porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-08-28T14:32:19Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/967Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-08-28T14:32:19Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo Contributions of problematizing education to teaching chemistry in a public school in the state of São Paulo |
title |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo |
spellingShingle |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo Alioto, Marcelo Rodrigo Educação Problematizadora Momentos Pedagógicos Ensino de química CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
title_short |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo |
title_full |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo |
title_fullStr |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo |
title_sort |
Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo |
author |
Alioto, Marcelo Rodrigo |
author_facet |
Alioto, Marcelo Rodrigo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Reis, Márcio José dos 3519284490175859 http://lattes.cnpq.br/3519284490175859 Heleno, Vladimir Constantino Gomes 8691255594471749 http://lattes.cnpq.br/8691255594471749 Calefi, Paulo Sergio 9537847478859172 http://lattes.cnpq.br/9537847478859172 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alioto, Marcelo Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Problematizadora Momentos Pedagógicos Ensino de química CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
topic |
Educação Problematizadora Momentos Pedagógicos Ensino de química CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
Science education in Brazilian Basic Education has presented successively, unsatisfactory performance in external assessments of performance. There is an urgent need for change in this scenario in which does not teach what you must and that discourages the student learning. This work attempts to find ways to insert in the curriculum of Chemistry in the State of São Paulo, problematizing education conceived by Paulo Freire and manipulated by pedagogical moments of Demétrio Delizoicov. To do this, we applied the research in a public school in the city of Sertãozinho-SP, with the theme of cultivation of sugar cane, theme that is part of the daily life of the city, since it is the crop that moves the economy of the region. Search results allow us to conclude that it is possible to work this issue with the practice of Freire, but not without encountering difficulties in their implementation. Keywords: Problematizing Education; Teaching moments; Chemistry Teaching. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-13 2020-08-28T14:31:09Z 2020-08-28T14:31:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALIOTO, Marcelo Rodrigo. Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo. Franca, 2015. 87 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2015. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/967 |
identifier_str_mv |
ALIOTO, Marcelo Rodrigo. Contribuições da educação problematizadora ao ensino de química em uma escola pública do estado de São Paulo. Franca, 2015. 87 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2015. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/967 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Ciências UNIFRAN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Ciências UNIFRAN |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311334488571904 |