Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filipak, Pedro Renato
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3775
Resumo: The basal goal of teaching Geography at schools is to study and explain the relations involving society and its surroundings. Being so, Geography stands out as one school subject with the ability to intertwine interdisciplinary perspectives with environmental education. One way to approach this methodological possibility of connecting students with reality is through field classes, differing from traditional methods of indoor teaching. With its grounds on the Curricular Base (BNCC) and Sustainable Development Goals (SDGs) began an investigation on the contribution of such pedagogical tool as a way of enhancing critical thinking and sustainable attitudes in students. With its qualitative terms, applied work and a wide range of literature review, this dissertation additionally analysed two distinct field experiences, using two schools with different profiles. In both field classes, students were brought to actual places of political discussion and were able to experience environmental topics in an interdisciplinary manner, followed by school activities and research. It showed that schools which are based in sustainable development should not ignore the study of politics. On the contrary, they should invest in projects that contribute with authentic experiences t socioenvironmental education.
id CUB_4674bbd73c5f6f817953758dc9db3fbf
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3775
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambientalEducação ambientalEnsino de geografiaAulas de campoSustentabilidadePolíticaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIAThe basal goal of teaching Geography at schools is to study and explain the relations involving society and its surroundings. Being so, Geography stands out as one school subject with the ability to intertwine interdisciplinary perspectives with environmental education. One way to approach this methodological possibility of connecting students with reality is through field classes, differing from traditional methods of indoor teaching. With its grounds on the Curricular Base (BNCC) and Sustainable Development Goals (SDGs) began an investigation on the contribution of such pedagogical tool as a way of enhancing critical thinking and sustainable attitudes in students. With its qualitative terms, applied work and a wide range of literature review, this dissertation additionally analysed two distinct field experiences, using two schools with different profiles. In both field classes, students were brought to actual places of political discussion and were able to experience environmental topics in an interdisciplinary manner, followed by school activities and research. It showed that schools which are based in sustainable development should not ignore the study of politics. On the contrary, they should invest in projects that contribute with authentic experiences t socioenvironmental education.Tendo a geografia escolar o objetivo inicial de estudar e explicar as relações entre a sociedade e o ambiente, configura-se como uma das disciplinas mais conectadas com a perspectiva interdisciplinar da educação ambiental. As aulas de campo são possibilidades metodológicas importantes para o objetivo de aproximar os estudantes da realidade, costumeiramente vista apenas teoricamente dentro de sala de aula. Estruturando-se a partir da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS), investigou-se qual a contribuição dessa ferramenta pedagógica na formação de um educando crítico e com atitudes mais sustentáveis. De natureza aplicada e caráter qualitativo, se valeu de revisão bibliográfica com elevada amplitude temática, além de relatar duas experiências de campo distintas, em duas escolas com perfis diferentes. Ambas as aulas de campo visitaram ambientes de prática da política, abordaram a temática ambiental de maneira interdisciplinar e foram acompanhadas por atividades escolares de pesquisa. Percebeu-se que o estudo da política não deve ser ignorado por uma escola que se baseie no desenvolvimento sustentável, e que investir em projetos que proporcionem experiências reais aos alunos é muito positivo para a educação socioambiental.Universidade PositivoBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Pós-Graduação em Gestão AmbientalUPMichaliszyn, Mario Sergiohttp://lattes.cnpq.br/6347184611690079Filipak, Pedro Renato2022-05-17T19:03:03Z20222022-05-17T19:03:03Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3775porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2022-05-17T19:03:45Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3775Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2022-05-17T19:03:45Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
title Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
spellingShingle Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
Filipak, Pedro Renato
Educação ambiental
Ensino de geografia
Aulas de campo
Sustentabilidade
Política
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA
title_short Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
title_full Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
title_fullStr Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
title_full_unstemmed Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
title_sort Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
author Filipak, Pedro Renato
author_facet Filipak, Pedro Renato
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Michaliszyn, Mario Sergio
http://lattes.cnpq.br/6347184611690079
dc.contributor.author.fl_str_mv Filipak, Pedro Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
Ensino de geografia
Aulas de campo
Sustentabilidade
Política
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA
topic Educação ambiental
Ensino de geografia
Aulas de campo
Sustentabilidade
Política
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA
description The basal goal of teaching Geography at schools is to study and explain the relations involving society and its surroundings. Being so, Geography stands out as one school subject with the ability to intertwine interdisciplinary perspectives with environmental education. One way to approach this methodological possibility of connecting students with reality is through field classes, differing from traditional methods of indoor teaching. With its grounds on the Curricular Base (BNCC) and Sustainable Development Goals (SDGs) began an investigation on the contribution of such pedagogical tool as a way of enhancing critical thinking and sustainable attitudes in students. With its qualitative terms, applied work and a wide range of literature review, this dissertation additionally analysed two distinct field experiences, using two schools with different profiles. In both field classes, students were brought to actual places of political discussion and were able to experience environmental topics in an interdisciplinary manner, followed by school activities and research. It showed that schools which are based in sustainable development should not ignore the study of politics. On the contrary, they should invest in projects that contribute with authentic experiences t socioenvironmental education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-05-17T19:03:03Z
2022
2022-05-17T19:03:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3775
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3775
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Positivo
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Pós-Graduação em Gestão Ambiental
UP
publisher.none.fl_str_mv Universidade Positivo
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Pós-Graduação em Gestão Ambiental
UP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311347994230784