Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3775 |
Resumo: | The basal goal of teaching Geography at schools is to study and explain the relations involving society and its surroundings. Being so, Geography stands out as one school subject with the ability to intertwine interdisciplinary perspectives with environmental education. One way to approach this methodological possibility of connecting students with reality is through field classes, differing from traditional methods of indoor teaching. With its grounds on the Curricular Base (BNCC) and Sustainable Development Goals (SDGs) began an investigation on the contribution of such pedagogical tool as a way of enhancing critical thinking and sustainable attitudes in students. With its qualitative terms, applied work and a wide range of literature review, this dissertation additionally analysed two distinct field experiences, using two schools with different profiles. In both field classes, students were brought to actual places of political discussion and were able to experience environmental topics in an interdisciplinary manner, followed by school activities and research. It showed that schools which are based in sustainable development should not ignore the study of politics. On the contrary, they should invest in projects that contribute with authentic experiences t socioenvironmental education. |
id |
CUB_4674bbd73c5f6f817953758dc9db3fbf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3775 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambientalEducação ambientalEnsino de geografiaAulas de campoSustentabilidadePolíticaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIAThe basal goal of teaching Geography at schools is to study and explain the relations involving society and its surroundings. Being so, Geography stands out as one school subject with the ability to intertwine interdisciplinary perspectives with environmental education. One way to approach this methodological possibility of connecting students with reality is through field classes, differing from traditional methods of indoor teaching. With its grounds on the Curricular Base (BNCC) and Sustainable Development Goals (SDGs) began an investigation on the contribution of such pedagogical tool as a way of enhancing critical thinking and sustainable attitudes in students. With its qualitative terms, applied work and a wide range of literature review, this dissertation additionally analysed two distinct field experiences, using two schools with different profiles. In both field classes, students were brought to actual places of political discussion and were able to experience environmental topics in an interdisciplinary manner, followed by school activities and research. It showed that schools which are based in sustainable development should not ignore the study of politics. On the contrary, they should invest in projects that contribute with authentic experiences t socioenvironmental education.Tendo a geografia escolar o objetivo inicial de estudar e explicar as relações entre a sociedade e o ambiente, configura-se como uma das disciplinas mais conectadas com a perspectiva interdisciplinar da educação ambiental. As aulas de campo são possibilidades metodológicas importantes para o objetivo de aproximar os estudantes da realidade, costumeiramente vista apenas teoricamente dentro de sala de aula. Estruturando-se a partir da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS), investigou-se qual a contribuição dessa ferramenta pedagógica na formação de um educando crítico e com atitudes mais sustentáveis. De natureza aplicada e caráter qualitativo, se valeu de revisão bibliográfica com elevada amplitude temática, além de relatar duas experiências de campo distintas, em duas escolas com perfis diferentes. Ambas as aulas de campo visitaram ambientes de prática da política, abordaram a temática ambiental de maneira interdisciplinar e foram acompanhadas por atividades escolares de pesquisa. Percebeu-se que o estudo da política não deve ser ignorado por uma escola que se baseie no desenvolvimento sustentável, e que investir em projetos que proporcionem experiências reais aos alunos é muito positivo para a educação socioambiental.Universidade PositivoBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Pós-Graduação em Gestão AmbientalUPMichaliszyn, Mario Sergiohttp://lattes.cnpq.br/6347184611690079Filipak, Pedro Renato2022-05-17T19:03:03Z20222022-05-17T19:03:03Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3775porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2022-05-17T19:03:45Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3775Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2022-05-17T19:03:45Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental |
title |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental |
spellingShingle |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental Filipak, Pedro Renato Educação ambiental Ensino de geografia Aulas de campo Sustentabilidade Política CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA |
title_short |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental |
title_full |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental |
title_fullStr |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental |
title_full_unstemmed |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental |
title_sort |
Geografia em aulas de campo: atividades práticas como ferramentas para uma educação socioambiental |
author |
Filipak, Pedro Renato |
author_facet |
Filipak, Pedro Renato |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Michaliszyn, Mario Sergio http://lattes.cnpq.br/6347184611690079 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filipak, Pedro Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental Ensino de geografia Aulas de campo Sustentabilidade Política CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA |
topic |
Educação ambiental Ensino de geografia Aulas de campo Sustentabilidade Política CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA |
description |
The basal goal of teaching Geography at schools is to study and explain the relations involving society and its surroundings. Being so, Geography stands out as one school subject with the ability to intertwine interdisciplinary perspectives with environmental education. One way to approach this methodological possibility of connecting students with reality is through field classes, differing from traditional methods of indoor teaching. With its grounds on the Curricular Base (BNCC) and Sustainable Development Goals (SDGs) began an investigation on the contribution of such pedagogical tool as a way of enhancing critical thinking and sustainable attitudes in students. With its qualitative terms, applied work and a wide range of literature review, this dissertation additionally analysed two distinct field experiences, using two schools with different profiles. In both field classes, students were brought to actual places of political discussion and were able to experience environmental topics in an interdisciplinary manner, followed by school activities and research. It showed that schools which are based in sustainable development should not ignore the study of politics. On the contrary, they should invest in projects that contribute with authentic experiences t socioenvironmental education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-05-17T19:03:03Z 2022 2022-05-17T19:03:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3775 |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3775 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Positivo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação em Gestão Ambiental UP |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Positivo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação em Gestão Ambiental UP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311347994230784 |