A relevância da aula de campo no ensino da Geografia

Bibliographic Details
Main Author: Melo, Juliana Costa
Publication Date: 2020
Format: Bachelor thesis
Language: por
Source: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Download full: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7684
Summary: This article to investigate the understanding of 9th grade students elementary school of the Municipal School Judith Paiva on the field work in the teaching of Geography. The methodology used adopts a qualitative approach, the collection of data was given through non-directive interviews. A bibliographic review was carried out highlighting the main authors such as: Furlan (2005), Tomita (1999), Castrogiovanni(2000), Pontuschka; Lopes (2010), Azambuja (2012), Justen; Carneiro (2009), Zancanarro; Carneiro (2009), Sales (2007) who study fieldwork and the teaching of Geography. That theoretical framework underlies the analysis of the collected data. The results indicate that students highlight the importance of fieldwork, however, this work does not come if being present in the reality of Geography classes. Classes have been developed only in the classroom environment using traditional methods using the book didactic.
id UFAL_d0fab20101ebae0de513540d356229e6
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7684
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A relevância da aula de campo no ensino da GeografiaGeografiaEnsinoAula de campoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis article to investigate the understanding of 9th grade students elementary school of the Municipal School Judith Paiva on the field work in the teaching of Geography. The methodology used adopts a qualitative approach, the collection of data was given through non-directive interviews. A bibliographic review was carried out highlighting the main authors such as: Furlan (2005), Tomita (1999), Castrogiovanni(2000), Pontuschka; Lopes (2010), Azambuja (2012), Justen; Carneiro (2009), Zancanarro; Carneiro (2009), Sales (2007) who study fieldwork and the teaching of Geography. That theoretical framework underlies the analysis of the collected data. The results indicate that students highlight the importance of fieldwork, however, this work does not come if being present in the reality of Geography classes. Classes have been developed only in the classroom environment using traditional methods using the book didactic.O presente artigo tem como objetivo investigar o entendimento dos alunos do 9º ano do ensino fundamental da Escola Municipal Judith Paiva sobre o trabalho de campo no ensino da Geografia. A metodologia utilizada adota uma abordagem de cunho qualitativo, a coleta de dados se deu por meio de entrevistas não-diretivas. Foi feito uma revisão bibliográfica destacando os principais autores tais como: Furlan (2005), Tomita (1999), Castrogiovanni (2000), Pontuschka; Lopes (2010), Azambuja (2012), Justen; Carneiro (2009), Zancanarro; Carneiro (2009), Sales (2007) que estudam o trabalho de campo e o ensino da Geografia. Esse arcabouço teórico fundamenta a análise dos dados coletados. Os resultados indicam que os alunos destacam a importância do trabalho de campo, no entanto, esse trabalho não vem se fazendo presente na realidade das aulas de Geografia. As aulas vêm sendo desenvolvidas apenas no ambiente da sala de aula por meio de métodos tradicionais com a utilização do livro didático.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de Geografia Ensino a DistânciaUFALSilva, Gilcileide Rodrigues dahttp://lattes.cnpq.br/6134762181741179Silva, Paulo Rogério de Freitashttp://lattes.cnpq.br/7291026502561817Pinto, Kinsey Santoshttp://lattes.cnpq.br/5810985948735723Melo, Juliana Costa2021-03-17T01:34:38Z2021-03-162021-03-17T01:34:38Z2020-05-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMELO, Juliana Costa. A relevância da aula de campo no ensino da Geografia. 2020. [23] f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curso de Licenciatura em Geografia EAD, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7684porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-03-17T01:34:38Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7684Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-03-17T01:34:38Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
title A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
spellingShingle A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
Melo, Juliana Costa
Geografia
Ensino
Aula de campo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
title_full A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
title_fullStr A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
title_full_unstemmed A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
title_sort A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
author Melo, Juliana Costa
author_facet Melo, Juliana Costa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Gilcileide Rodrigues da
http://lattes.cnpq.br/6134762181741179
Silva, Paulo Rogério de Freitas
http://lattes.cnpq.br/7291026502561817
Pinto, Kinsey Santos
http://lattes.cnpq.br/5810985948735723
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Juliana Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia
Ensino
Aula de campo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
topic Geografia
Ensino
Aula de campo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description This article to investigate the understanding of 9th grade students elementary school of the Municipal School Judith Paiva on the field work in the teaching of Geography. The methodology used adopts a qualitative approach, the collection of data was given through non-directive interviews. A bibliographic review was carried out highlighting the main authors such as: Furlan (2005), Tomita (1999), Castrogiovanni(2000), Pontuschka; Lopes (2010), Azambuja (2012), Justen; Carneiro (2009), Zancanarro; Carneiro (2009), Sales (2007) who study fieldwork and the teaching of Geography. That theoretical framework underlies the analysis of the collected data. The results indicate that students highlight the importance of fieldwork, however, this work does not come if being present in the reality of Geography classes. Classes have been developed only in the classroom environment using traditional methods using the book didactic.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-14
2021-03-17T01:34:38Z
2021-03-16
2021-03-17T01:34:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MELO, Juliana Costa. A relevância da aula de campo no ensino da Geografia. 2020. [23] f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curso de Licenciatura em Geografia EAD, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7684
identifier_str_mv MELO, Juliana Costa. A relevância da aula de campo no ensino da Geografia. 2020. [23] f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curso de Licenciatura em Geografia EAD, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7684
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Geografia Ensino a Distância
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Geografia Ensino a Distância
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233739387797504