A relevância da aula de campo no ensino da Geografia
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2020 |
Format: | Bachelor thesis |
Language: | por |
Source: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Download full: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7684 |
Summary: | This article to investigate the understanding of 9th grade students elementary school of the Municipal School Judith Paiva on the field work in the teaching of Geography. The methodology used adopts a qualitative approach, the collection of data was given through non-directive interviews. A bibliographic review was carried out highlighting the main authors such as: Furlan (2005), Tomita (1999), Castrogiovanni(2000), Pontuschka; Lopes (2010), Azambuja (2012), Justen; Carneiro (2009), Zancanarro; Carneiro (2009), Sales (2007) who study fieldwork and the teaching of Geography. That theoretical framework underlies the analysis of the collected data. The results indicate that students highlight the importance of fieldwork, however, this work does not come if being present in the reality of Geography classes. Classes have been developed only in the classroom environment using traditional methods using the book didactic. |
id |
UFAL_d0fab20101ebae0de513540d356229e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7684 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
A relevância da aula de campo no ensino da GeografiaGeografiaEnsinoAula de campoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis article to investigate the understanding of 9th grade students elementary school of the Municipal School Judith Paiva on the field work in the teaching of Geography. The methodology used adopts a qualitative approach, the collection of data was given through non-directive interviews. A bibliographic review was carried out highlighting the main authors such as: Furlan (2005), Tomita (1999), Castrogiovanni(2000), Pontuschka; Lopes (2010), Azambuja (2012), Justen; Carneiro (2009), Zancanarro; Carneiro (2009), Sales (2007) who study fieldwork and the teaching of Geography. That theoretical framework underlies the analysis of the collected data. The results indicate that students highlight the importance of fieldwork, however, this work does not come if being present in the reality of Geography classes. Classes have been developed only in the classroom environment using traditional methods using the book didactic.O presente artigo tem como objetivo investigar o entendimento dos alunos do 9º ano do ensino fundamental da Escola Municipal Judith Paiva sobre o trabalho de campo no ensino da Geografia. A metodologia utilizada adota uma abordagem de cunho qualitativo, a coleta de dados se deu por meio de entrevistas não-diretivas. Foi feito uma revisão bibliográfica destacando os principais autores tais como: Furlan (2005), Tomita (1999), Castrogiovanni (2000), Pontuschka; Lopes (2010), Azambuja (2012), Justen; Carneiro (2009), Zancanarro; Carneiro (2009), Sales (2007) que estudam o trabalho de campo e o ensino da Geografia. Esse arcabouço teórico fundamenta a análise dos dados coletados. Os resultados indicam que os alunos destacam a importância do trabalho de campo, no entanto, esse trabalho não vem se fazendo presente na realidade das aulas de Geografia. As aulas vêm sendo desenvolvidas apenas no ambiente da sala de aula por meio de métodos tradicionais com a utilização do livro didático.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de Geografia Ensino a DistânciaUFALSilva, Gilcileide Rodrigues dahttp://lattes.cnpq.br/6134762181741179Silva, Paulo Rogério de Freitashttp://lattes.cnpq.br/7291026502561817Pinto, Kinsey Santoshttp://lattes.cnpq.br/5810985948735723Melo, Juliana Costa2021-03-17T01:34:38Z2021-03-162021-03-17T01:34:38Z2020-05-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMELO, Juliana Costa. A relevância da aula de campo no ensino da Geografia. 2020. [23] f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curso de Licenciatura em Geografia EAD, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7684porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-03-17T01:34:38Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/7684Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-03-17T01:34:38Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A relevância da aula de campo no ensino da Geografia |
title |
A relevância da aula de campo no ensino da Geografia |
spellingShingle |
A relevância da aula de campo no ensino da Geografia Melo, Juliana Costa Geografia Ensino Aula de campo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
title_short |
A relevância da aula de campo no ensino da Geografia |
title_full |
A relevância da aula de campo no ensino da Geografia |
title_fullStr |
A relevância da aula de campo no ensino da Geografia |
title_full_unstemmed |
A relevância da aula de campo no ensino da Geografia |
title_sort |
A relevância da aula de campo no ensino da Geografia |
author |
Melo, Juliana Costa |
author_facet |
Melo, Juliana Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Gilcileide Rodrigues da http://lattes.cnpq.br/6134762181741179 Silva, Paulo Rogério de Freitas http://lattes.cnpq.br/7291026502561817 Pinto, Kinsey Santos http://lattes.cnpq.br/5810985948735723 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Juliana Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia Ensino Aula de campo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
topic |
Geografia Ensino Aula de campo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
This article to investigate the understanding of 9th grade students elementary school of the Municipal School Judith Paiva on the field work in the teaching of Geography. The methodology used adopts a qualitative approach, the collection of data was given through non-directive interviews. A bibliographic review was carried out highlighting the main authors such as: Furlan (2005), Tomita (1999), Castrogiovanni(2000), Pontuschka; Lopes (2010), Azambuja (2012), Justen; Carneiro (2009), Zancanarro; Carneiro (2009), Sales (2007) who study fieldwork and the teaching of Geography. That theoretical framework underlies the analysis of the collected data. The results indicate that students highlight the importance of fieldwork, however, this work does not come if being present in the reality of Geography classes. Classes have been developed only in the classroom environment using traditional methods using the book didactic. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-14 2021-03-17T01:34:38Z 2021-03-16 2021-03-17T01:34:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MELO, Juliana Costa. A relevância da aula de campo no ensino da Geografia. 2020. [23] f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curso de Licenciatura em Geografia EAD, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7684 |
identifier_str_mv |
MELO, Juliana Costa. A relevância da aula de campo no ensino da Geografia. 2020. [23] f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curso de Licenciatura em Geografia EAD, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/7684 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Geografia Ensino a Distância UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Geografia Ensino a Distância UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233739387797504 |