A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1117 |
Resumo: | Organizational Communication (CO) was chosen as a theme due to its paramount importance for managerial and business success. The article in question stems from a Scientific Initiation project carried out at the University Center of the Federal District - UDF. The objective of the project seeks to contribute by helping the areas of management to eliminate barriers in the different communication processes, in addition to supporting the management decision-making process. We tried to answer the following question: Does Organizational Communication act as a competitive differential in the Management Process in a Higher Education Institution in Brasília? As a means of achieving this objective, a field research was carried out with the IES of Brasília-DF, using the Census sampling technique, aiming to analyze the characteristics of OC. As for the purposes, it is characterized as descriptive through the application of questionnaires, using the Likert scale, with teachers and HEI employees to analyze communication practices. The research was validated through the application of Cronbach's Alpha tool. The results obtained could be more conclusive on a real scale, if the methodology applied in the research were carried out with the entire population of HEIs in Brasília-DF. |
id |
CUB_9a5e675c10c6f972a8665e15bb144b38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1117 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencialComunicação OrganizacionalTomada de DecisãoProcesso Gerencial6.02.00.00-6 AdministraçãoOrganizational Communication (CO) was chosen as a theme due to its paramount importance for managerial and business success. The article in question stems from a Scientific Initiation project carried out at the University Center of the Federal District - UDF. The objective of the project seeks to contribute by helping the areas of management to eliminate barriers in the different communication processes, in addition to supporting the management decision-making process. We tried to answer the following question: Does Organizational Communication act as a competitive differential in the Management Process in a Higher Education Institution in Brasília? As a means of achieving this objective, a field research was carried out with the IES of Brasília-DF, using the Census sampling technique, aiming to analyze the characteristics of OC. As for the purposes, it is characterized as descriptive through the application of questionnaires, using the Likert scale, with teachers and HEI employees to analyze communication practices. The research was validated through the application of Cronbach's Alpha tool. The results obtained could be more conclusive on a real scale, if the methodology applied in the research were carried out with the entire population of HEIs in Brasília-DF.Agência 1A Comunicação Organizacional (CO) foi escolhida como tema devida sua suma importância para o sucesso gerencial e empresarial. O artigo em questão decorre de um projeto de Iniciação Científica realizado no Centro Universitário do Distrito Federal – UDF. O objetivo do projeto busca contribuir auxiliando as áreas da administração para a eliminação de barreiras nos diferentes processos de comunicação, além de subsidiar o processo de tomada de decisão gerencial. Buscou-se responder o seguinte questionamento: A Comunicação Organizacional atua como um diferencial competitivo no Processo Gerencial em uma Instituição de Ensino Superior de Brasília? Como meio de atingir tal objetivo realizou-se uma pesquisa de campo junto à IES de Brasília-DF, fazendo uso da técnica amostral do Censo, visando analisar as características da CO. Quanto aos fins, caracteriza-se como descritivo por meio de aplicação de questionários, fazendo uso da escala de Likert, com docentes e funcionários de IES para analisar as práticas de comunicação. A pesquisa foi validada por meio da aplicação da ferramenta Alpha de Cronbach. Os resultados obtidos poderiam ser mais conclusivos em escala real, se a metodologia aplicada na pesquisa fosse realizada com toda a população de IES de Brasília-DF.Centro de Ensino Unificado do Distrito FederalBrasilCoordenação do Curso de AdministraçãoUDFNogueira, Alano Matias9298068281025484http://lattes.cnpq.br/9298068281025484Ramos, Marcia Villas BoasSilva, Alessandra Morais2020-11-18T17:50:57Z2020-11-182020-11-18T17:50:57Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1117porAYUB, S., MANAF, N., & HAMZAH, M. (2014). Communicating Strategically in the 21st Century. Social and Behavioral Sciences, no. 155, pp. 502-506. BATISTA, Emerson de Oliveira. Sistemas de Informação: o uso do consciente da tecnologia para o gerenciamento. São Paulo: Saraiva, 2004. BRAND, Jorge Luiz. Comunique-se melhor e desenvolva sua memória. Passo Fundo: Pe. Berthier, 1996. CENSO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR 2016 - Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em 13 de junho de 2018. CONSTANTIN, E., & BAIAS, C. (2014). Employee Voice - Key Factor in Internal Communication. Procedia - Social and Behavioral Sciences, no. 191, pp. 975-978. DUBRIN, Andrew J. Princípios de Administração. Rio de Janeiro: LTC, 2001. HAMPTON, David R. Administração: Comportamento Organizacional. São Paulo. Makron, 1990. HARVEY, David. Condição Pós-moderna. São Paulo. Loyola, 1992. LACOMBE, Francisco José Masset; HEILBORN, Gilberto Luiz José. Administração: princípios e tendências. São Paulo: Saraiva, 2003. LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Atlas, 2001. MALHOTRA, N K. Pesquisa de Marketing. Artmed Bookman. 2008. MONTANA, Patrick J. ; CHARNOV, Bruce H. Administração. São Paulo: Saraiva, 2003. PIMENTA, Maria Alzira. Comunicação Empresarial. Campinas: Alínea, 2002. RICARDO, C. (2008). Cultura organizacional na sociedade contemporânea A importância da comunicação no discurso das organizações. Atas do 5º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho). ROBBINS, Stephen. Administração: Mudanças e Perspectivas. São Paulo: Saraiva, 2000. ROBBINS, Stephen. Comportamento Organizacional.11.ed. São Paulo. Pearson Pretince Hall, 2006. RUÃO, T., SALGADO, P., FREITAS, R. & RIBEIRO, P. (2014). Comunicação organizacional e Relações Públicas, numa Travessia Conjunta. Comunicação organizacional e Relações Públicas: horizontes e perspectivas, 16-39. Relatório de um debate. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. SCHERMERHORN, John R. Jr. Administração. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1999. STONER, James A. F; FREEMAN, R. Edward. Administração. Tradução Alves Calado. 5.ed. Rio de Janeiro: 1999. STREINER, D. L. Being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn´t matter. Journal of Personality Assessment. v. 80, p. 217-222. 2003. VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 5.ed.São Paulo: Atlas, 2004. WAGNER III, J. A.; HOLLENBECK, J. R. Comportamento Organizacional. São Paulo. Saraiva, 2000.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-02-01T18:17:26Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1117Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-02-01T18:17:26Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial |
title |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial |
spellingShingle |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial Ramos, Marcia Villas Boas Comunicação Organizacional Tomada de Decisão Processo Gerencial 6.02.00.00-6 Administração |
title_short |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial |
title_full |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial |
title_fullStr |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial |
title_full_unstemmed |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial |
title_sort |
A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial |
author |
Ramos, Marcia Villas Boas |
author_facet |
Ramos, Marcia Villas Boas Silva, Alessandra Morais |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Alessandra Morais |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nogueira, Alano Matias 9298068281025484 http://lattes.cnpq.br/9298068281025484 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Marcia Villas Boas Silva, Alessandra Morais |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Organizacional Tomada de Decisão Processo Gerencial 6.02.00.00-6 Administração |
topic |
Comunicação Organizacional Tomada de Decisão Processo Gerencial 6.02.00.00-6 Administração |
description |
Organizational Communication (CO) was chosen as a theme due to its paramount importance for managerial and business success. The article in question stems from a Scientific Initiation project carried out at the University Center of the Federal District - UDF. The objective of the project seeks to contribute by helping the areas of management to eliminate barriers in the different communication processes, in addition to supporting the management decision-making process. We tried to answer the following question: Does Organizational Communication act as a competitive differential in the Management Process in a Higher Education Institution in Brasília? As a means of achieving this objective, a field research was carried out with the IES of Brasília-DF, using the Census sampling technique, aiming to analyze the characteristics of OC. As for the purposes, it is characterized as descriptive through the application of questionnaires, using the Likert scale, with teachers and HEI employees to analyze communication practices. The research was validated through the application of Cronbach's Alpha tool. The results obtained could be more conclusive on a real scale, if the methodology applied in the research were carried out with the entire population of HEIs in Brasília-DF. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-18T17:50:57Z 2020-11-18 2020-11-18T17:50:57Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1117 |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
AYUB, S., MANAF, N., & HAMZAH, M. (2014). Communicating Strategically in the 21st Century. Social and Behavioral Sciences, no. 155, pp. 502-506. BATISTA, Emerson de Oliveira. Sistemas de Informação: o uso do consciente da tecnologia para o gerenciamento. São Paulo: Saraiva, 2004. BRAND, Jorge Luiz. Comunique-se melhor e desenvolva sua memória. Passo Fundo: Pe. Berthier, 1996. CENSO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR 2016 - Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em 13 de junho de 2018. CONSTANTIN, E., & BAIAS, C. (2014). Employee Voice - Key Factor in Internal Communication. Procedia - Social and Behavioral Sciences, no. 191, pp. 975-978. DUBRIN, Andrew J. Princípios de Administração. Rio de Janeiro: LTC, 2001. HAMPTON, David R. Administração: Comportamento Organizacional. São Paulo. Makron, 1990. HARVEY, David. Condição Pós-moderna. São Paulo. Loyola, 1992. LACOMBE, Francisco José Masset; HEILBORN, Gilberto Luiz José. Administração: princípios e tendências. São Paulo: Saraiva, 2003. LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Atlas, 2001. MALHOTRA, N K. Pesquisa de Marketing. Artmed Bookman. 2008. MONTANA, Patrick J. ; CHARNOV, Bruce H. Administração. São Paulo: Saraiva, 2003. PIMENTA, Maria Alzira. Comunicação Empresarial. Campinas: Alínea, 2002. RICARDO, C. (2008). Cultura organizacional na sociedade contemporânea A importância da comunicação no discurso das organizações. Atas do 5º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho). ROBBINS, Stephen. Administração: Mudanças e Perspectivas. São Paulo: Saraiva, 2000. ROBBINS, Stephen. Comportamento Organizacional.11.ed. São Paulo. Pearson Pretince Hall, 2006. RUÃO, T., SALGADO, P., FREITAS, R. & RIBEIRO, P. (2014). Comunicação organizacional e Relações Públicas, numa Travessia Conjunta. Comunicação organizacional e Relações Públicas: horizontes e perspectivas, 16-39. Relatório de um debate. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. SCHERMERHORN, John R. Jr. Administração. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1999. STONER, James A. F; FREEMAN, R. Edward. Administração. Tradução Alves Calado. 5.ed. Rio de Janeiro: 1999. STREINER, D. L. Being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn´t matter. Journal of Personality Assessment. v. 80, p. 217-222. 2003. VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 5.ed.São Paulo: Atlas, 2004. WAGNER III, J. A.; HOLLENBECK, J. R. Comportamento Organizacional. São Paulo. Saraiva, 2000. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Ensino Unificado do Distrito Federal Brasil Coordenação do Curso de Administração UDF |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Ensino Unificado do Distrito Federal Brasil Coordenação do Curso de Administração UDF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311360551976960 |