Do conto para os quadrinhos: a retextualização de O alienista
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/779 |
Resumo: | This research aims to analyze the comic book version of The Alienist by Machado de Assis, produced as a graphic novel by Fabio Moon and Gabriel Bá. The aim is to investigate the retextualization process undertaken by the authors, seeking, in comparison with the source text, whether new meaning effects were built. The analysis is based on the text and meaning production notions presented by theorists such as Bakhtin (2003), Cavalcante (2013), Marcuschi (2008, 2012) and Koch (2003) and in studies by Dell'Isola about retextualization of written genres. In order to help the comic books reading considering the specificities of their language, works from scholars such as Ramos (2012) and Eisner (1999, 2013) are also evoked. The results of this research reveals, among other things, that the authors of the comic book version of The alienist delete sections and reverse the order of descriptions of the original text, not to the detriment of the sense of work of Machado de Assis, which is maintained, but for the sake of rhythm and visual cohesion, which are necessary in a comic book narrative. This study aims to contribute to the language studies that seek to understand not only the dynamics of retextualization, but also the process of meaning production in verbal-visual text. |
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Do conto para os quadrinhos: a retextualização de O alienistaFrom the tale to the comics: the retextualization of O alienistaRetextualizaçãoContoHistórias em quadrinhosMachado de AssisGêneros textuaisCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research aims to analyze the comic book version of The Alienist by Machado de Assis, produced as a graphic novel by Fabio Moon and Gabriel Bá. The aim is to investigate the retextualization process undertaken by the authors, seeking, in comparison with the source text, whether new meaning effects were built. The analysis is based on the text and meaning production notions presented by theorists such as Bakhtin (2003), Cavalcante (2013), Marcuschi (2008, 2012) and Koch (2003) and in studies by Dell'Isola about retextualization of written genres. In order to help the comic books reading considering the specificities of their language, works from scholars such as Ramos (2012) and Eisner (1999, 2013) are also evoked. The results of this research reveals, among other things, that the authors of the comic book version of The alienist delete sections and reverse the order of descriptions of the original text, not to the detriment of the sense of work of Machado de Assis, which is maintained, but for the sake of rhythm and visual cohesion, which are necessary in a comic book narrative. This study aims to contribute to the language studies that seek to understand not only the dynamics of retextualization, but also the process of meaning production in verbal-visual text.Esta pesquisa propõe-se a analisar a versão em quadrinhos da obra O Alienista de Machado de Assis, produzida como uma graphic novel por Fábio Moon e Gabriel Bá. O objetivo é investigar o processo de retextualização empreendido pelos autores, buscando, na comparação com o texto-fonte, investigar se novos efeitos de sentido foram construídos. A análise fundamenta-se nas noções de texto e de produção de sentido apresentadas por teóricos como Bakhtin (2003), Cavalcante (2013), Marcuschi (2008, 2012) e Koch (2003) e nos estudos realizados por Dell’Isola (2007) acerca da retextualização de gêneros escritos. No sentido de auxiliar a leitura dos quadrinhos considerando as especificidades de sua linguagem, os trabalhos de estudiosos como Ramos (2012) e Eisner (1999, 2013) também são evocados. Os resultados deste trabalho revelam, entre outros aspectos, que os autores da versão em quadrinhos de O Alienista suprimem trechos e invertem a ordem de descrições do texto original, não em detrimento do sentido presente na obra de Machado de Assis, que se mantém, mas em prol do ritmo e da coesão visual, necessários em uma narrativa em quadrinhos. Este estudo busca contribuir com os estudos da linguagem que visam compreender não só a dinâmica da retextualização, como também o processo de produção de sentido no texto verbo-visual.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANFerreira, Fernando Aparecido3702551725696037http://lattes.cnpq.br/3702551725696037Barbosa, Maria Silvia Pereira Rodrigues-Alves3189357890693780http://lattes.cnpq.br/3189357890693780Figueiredo, Maria Flávia0501927833510978http://lattes.cnpq.br/0501927833510978Faccini, Ana Sandra Gonçalves2020-06-15T18:21:04Z2020-06-15T18:21:04Z2016-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFACCINI, Ana Sandra Gonçalves. Do conto para os quadrinhos: a retextualização de O Alienista. Franca, SP, 2016. 106 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/779porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-06-15T18:23:11Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/779Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-06-15T18:23:11Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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