Representação social de estudantes universitários sobre adoção homoafetiva
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2928 |
Resumo: | Homoaffective adoption is a widely discussed agenda in the social environment, both in the fight for rights and in discriminatory contexts. Thus, it is important to know the history of the adoption system and the acquisition of rights of same-sex couples in the adoption process. Understanding the importance of the role of psychologists and social workers in this process, this research aimed to identify the social representations of psychology and social work students about homoaffective adoption. A field research was carried out, descriptive of a qualitative nature, in which 22 students participated, 17 from Psychology and 5 from Social Work, using the purposeful inclusion criterion, also called intentional or deliberate. Two instruments were used: a sociodemographic questionnaire and a structured interview, both elaborated by the researchers and analyzed using the SPSS statistical package and Bardin's thematic analysis. The study was carried out considering the ethical aspects relevant to research involving human beings, according to Resolution 466/12. The present study had as a result the relationship of acceptance and respect of students with homo-affective adoption. |
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Representação social de estudantes universitários sobre adoção homoafetivaRepresentação SocialAdoção homoafetivaPsicologiaServiço SocialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAHomoaffective adoption is a widely discussed agenda in the social environment, both in the fight for rights and in discriminatory contexts. Thus, it is important to know the history of the adoption system and the acquisition of rights of same-sex couples in the adoption process. Understanding the importance of the role of psychologists and social workers in this process, this research aimed to identify the social representations of psychology and social work students about homoaffective adoption. A field research was carried out, descriptive of a qualitative nature, in which 22 students participated, 17 from Psychology and 5 from Social Work, using the purposeful inclusion criterion, also called intentional or deliberate. Two instruments were used: a sociodemographic questionnaire and a structured interview, both elaborated by the researchers and analyzed using the SPSS statistical package and Bardin's thematic analysis. The study was carried out considering the ethical aspects relevant to research involving human beings, according to Resolution 466/12. The present study had as a result the relationship of acceptance and respect of students with homo-affective adoption.A adoção homoafetiva é uma pauta bastante discutida no meio social, tanto no âmbito da luta por direitos, como nos contextos discriminatórios. Assim, torna-se importante conhecer a história do sistema de adoção e da aquisição de direitos dos casais homoafetivos no processo de adoção. Entendendo a importância da função dos psicólogos e dos assistentes sociais neste processo, a presente pesquisa teve como objetivo identificar as representações sociais de estudantes de psicologia e de serviço social acerca da adoção homoafetiva. Foi realizada pesquisa de campo, descritiva de natureza qualitativa, da qual participaram 22 estudantes, 17 de Psicologia e 5 de Serviço Social, utilizou-se o critério de inclusão proposital, também denominada intencional ou deliberada. Foram utilizados dois instrumentos: um questionário sociodemográfico e uma entrevista estruturada, ambos elaborados pelas pesquisadoras e analisados pelo pacote estatístico SPSS e análise temática de Bardin. O estudo foi realizado considerando os aspectos éticos pertinentes a pesquisas envolvendo seres humanos, conforme a Resolução 466/12. O presente estudo teve como resultado a relação de aceitação e respeito dos estudantes com a adoção homoafetiva.Centro Universitário de João PessoaBrasilUNIPÊSousa, Daniela Heitzmann Amaral Valentim dehttp://lattes.cnpq.br/3970529827472582Peres, Geyviane Kelly de Figueiredo2021-10-22T14:04:48Z2021-10-232021-10-22T14:04:48Z2021-06-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPERES, Geyviane Kelly de Figueiredo. Representação social de estudantes universitários sobre adoção homoafetiva. 2021. 15 P. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Psicologia) - Centro Universitário de João Pessoa – UNIPÊ, João Pessoa, 2021.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2928porANDRADE, P., Agência CNJ de Notícias. Disponível em: <https://www.cnj.jus.br/estatisticas-da-adocao-e-do-acolhimento-no-brasil-sna/> Acesso em 15 out. 2020. ARAGUAIA, M. ([201-]) "Piaget e o desenvolvimento moral na criança"; Brasil Escola. 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