As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marçal Inácio da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2306
Resumo: In this article we aim to emphasize the importance of evaluation as a fundamental role in student learning in the teaching of mathematics. Thus, we present an investigation based on the State of the Art that we have outlined on the themes of research and debates developed about evaluation in the school context. Thus, during the development of the work, a bibliographic survey was carried out, analytical readings of texts by different authors, thus qualifying our work as a bibliographic study. Evidence perceptions about some evaluative aspects of graduating and graduating students in Mathematics courses and the like, in the face of the evaluation process discussed in the works published in the annals of the GT8 of VI SIPEM 2015 and VII SIPEM 2018. Thus, SBEM was our target, a since it acts as a center for debates on production in the area of mathematics and promotes the development of critical analyzes of this production. The main objective of this work is to provide subsidies that allow significant debates on the question of mathematical assessment that lead teachers to reflect on how to assess and how to use it to help students overcome their difficulties in this discipline. Through research and studies, it is possible to change the way of evaluating, as it is not only through tests and tests that we can “measure” knowledge.
id CUB_bfdbbfe35ef5cccfd61061ee7148881d
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2306
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)Research on mathematics education and evaluation presented at the international mathematics education seminars (SIPEM, 2015 - 2018)AvaliaçãoMatemáticaSIPEMCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMIn this article we aim to emphasize the importance of evaluation as a fundamental role in student learning in the teaching of mathematics. Thus, we present an investigation based on the State of the Art that we have outlined on the themes of research and debates developed about evaluation in the school context. Thus, during the development of the work, a bibliographic survey was carried out, analytical readings of texts by different authors, thus qualifying our work as a bibliographic study. Evidence perceptions about some evaluative aspects of graduating and graduating students in Mathematics courses and the like, in the face of the evaluation process discussed in the works published in the annals of the GT8 of VI SIPEM 2015 and VII SIPEM 2018. Thus, SBEM was our target, a since it acts as a center for debates on production in the area of mathematics and promotes the development of critical analyzes of this production. The main objective of this work is to provide subsidies that allow significant debates on the question of mathematical assessment that lead teachers to reflect on how to assess and how to use it to help students overcome their difficulties in this discipline. Through research and studies, it is possible to change the way of evaluating, as it is not only through tests and tests that we can “measure” knowledge.Neste artigo visamos frisar a importância da avaliação como papel fundamental na aprendizagem do aluno no ensino de matemática. Dessa forma, apresentamos uma investigação a partir do Estado da Arte que delineamos sobre os temas de pesquisas e debates desenvolvidos sobre avaliação no contexto escolar. Assim, durante o desenvolvimento do trabalho, foi realizado levantamento bibliográfico, leituras analíticas de textos de diversos autores, qualificando assim o nosso trabalho como um estudo bibliográfico. Evidenciar percepções sobre alguns aspectos avaliativos de participantes concluintes e formados de cursos de Matemática e afins, frente ao processo avaliativo discutidos nos trabalhos publicados nos anais do GT8 do VI SIPEM 2015 e do VII SIPEM 2018. Desta forma o SBEM foi o nosso alvo, uma vez que atua como centro de debates sobre a produção na área de matemática e propicia o desenvolvimento de análises críticas dessa produção. O objetivo principal deste trabalho é fornecer subsídios que possibilitem debates significativos na questão da avaliação matemática que levem os professores a refletirem sobre como avaliar e como utilizá-la para ajudar os alunos a superar as suas dificuldades em matemática. Por meio das pesquisas e estudos realizados é possível mudar a maneira de avaliar, pois não é só através de testes e provas que podemos “medir” conhecimentos.Universidade Cruzeiro do SulBrasilPrograma de Pós graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaCruzeiro do SulPalanch, Wagner Barbosa de Lima17999641839http://lattes.cnpq.br/7056943458069107Palanch, Wagner Barbosa de Lima17999641839http://lattes.cnpq.br/7056943458069107Curi, Eddahttp://lattes.cnpq.br/3959420037469126Borelli, Suzete de Souzahttp://lattes.cnpq.br/4142294210381247Silva, Marçal Inácio da2021-06-04T14:22:17Z2021-022021-06-04T14:22:17Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, M. I. As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018). 2020. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2020.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2306porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-06-04T14:24:05Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2306Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-06-04T14:24:05Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
Research on mathematics education and evaluation presented at the international mathematics education seminars (SIPEM, 2015 - 2018)
title As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
spellingShingle As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
Silva, Marçal Inácio da
Avaliação
Matemática
SIPEM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
title_short As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
title_full As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
title_fullStr As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
title_full_unstemmed As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
title_sort As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
author Silva, Marçal Inácio da
author_facet Silva, Marçal Inácio da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Palanch, Wagner Barbosa de Lima
17999641839
http://lattes.cnpq.br/7056943458069107
Palanch, Wagner Barbosa de Lima
17999641839
http://lattes.cnpq.br/7056943458069107
Curi, Edda
http://lattes.cnpq.br/3959420037469126
Borelli, Suzete de Souza
http://lattes.cnpq.br/4142294210381247
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marçal Inácio da
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Matemática
SIPEM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
topic Avaliação
Matemática
SIPEM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description In this article we aim to emphasize the importance of evaluation as a fundamental role in student learning in the teaching of mathematics. Thus, we present an investigation based on the State of the Art that we have outlined on the themes of research and debates developed about evaluation in the school context. Thus, during the development of the work, a bibliographic survey was carried out, analytical readings of texts by different authors, thus qualifying our work as a bibliographic study. Evidence perceptions about some evaluative aspects of graduating and graduating students in Mathematics courses and the like, in the face of the evaluation process discussed in the works published in the annals of the GT8 of VI SIPEM 2015 and VII SIPEM 2018. Thus, SBEM was our target, a since it acts as a center for debates on production in the area of mathematics and promotes the development of critical analyzes of this production. The main objective of this work is to provide subsidies that allow significant debates on the question of mathematical assessment that lead teachers to reflect on how to assess and how to use it to help students overcome their difficulties in this discipline. Through research and studies, it is possible to change the way of evaluating, as it is not only through tests and tests that we can “measure” knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12
2021-06-04T14:22:17Z
2021-02
2021-06-04T14:22:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, M. I. As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018). 2020. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2020.
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2306
identifier_str_mv SILVA, M. I. As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018). 2020. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2020.
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2306
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cruzeiro do Sul
Brasil
Programa de Pós graduação em Ensino de Ciências e Matemática
Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cruzeiro do Sul
Brasil
Programa de Pós graduação em Ensino de Ciências e Matemática
Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311333163171840