As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2306 |
Resumo: | In this article we aim to emphasize the importance of evaluation as a fundamental role in student learning in the teaching of mathematics. Thus, we present an investigation based on the State of the Art that we have outlined on the themes of research and debates developed about evaluation in the school context. Thus, during the development of the work, a bibliographic survey was carried out, analytical readings of texts by different authors, thus qualifying our work as a bibliographic study. Evidence perceptions about some evaluative aspects of graduating and graduating students in Mathematics courses and the like, in the face of the evaluation process discussed in the works published in the annals of the GT8 of VI SIPEM 2015 and VII SIPEM 2018. Thus, SBEM was our target, a since it acts as a center for debates on production in the area of mathematics and promotes the development of critical analyzes of this production. The main objective of this work is to provide subsidies that allow significant debates on the question of mathematical assessment that lead teachers to reflect on how to assess and how to use it to help students overcome their difficulties in this discipline. Through research and studies, it is possible to change the way of evaluating, as it is not only through tests and tests that we can “measure” knowledge. |
id |
CUB_bfdbbfe35ef5cccfd61061ee7148881d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2306 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018)Research on mathematics education and evaluation presented at the international mathematics education seminars (SIPEM, 2015 - 2018)AvaliaçãoMatemáticaSIPEMCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMIn this article we aim to emphasize the importance of evaluation as a fundamental role in student learning in the teaching of mathematics. Thus, we present an investigation based on the State of the Art that we have outlined on the themes of research and debates developed about evaluation in the school context. Thus, during the development of the work, a bibliographic survey was carried out, analytical readings of texts by different authors, thus qualifying our work as a bibliographic study. Evidence perceptions about some evaluative aspects of graduating and graduating students in Mathematics courses and the like, in the face of the evaluation process discussed in the works published in the annals of the GT8 of VI SIPEM 2015 and VII SIPEM 2018. Thus, SBEM was our target, a since it acts as a center for debates on production in the area of mathematics and promotes the development of critical analyzes of this production. The main objective of this work is to provide subsidies that allow significant debates on the question of mathematical assessment that lead teachers to reflect on how to assess and how to use it to help students overcome their difficulties in this discipline. Through research and studies, it is possible to change the way of evaluating, as it is not only through tests and tests that we can “measure” knowledge.Neste artigo visamos frisar a importância da avaliação como papel fundamental na aprendizagem do aluno no ensino de matemática. Dessa forma, apresentamos uma investigação a partir do Estado da Arte que delineamos sobre os temas de pesquisas e debates desenvolvidos sobre avaliação no contexto escolar. Assim, durante o desenvolvimento do trabalho, foi realizado levantamento bibliográfico, leituras analíticas de textos de diversos autores, qualificando assim o nosso trabalho como um estudo bibliográfico. Evidenciar percepções sobre alguns aspectos avaliativos de participantes concluintes e formados de cursos de Matemática e afins, frente ao processo avaliativo discutidos nos trabalhos publicados nos anais do GT8 do VI SIPEM 2015 e do VII SIPEM 2018. Desta forma o SBEM foi o nosso alvo, uma vez que atua como centro de debates sobre a produção na área de matemática e propicia o desenvolvimento de análises críticas dessa produção. O objetivo principal deste trabalho é fornecer subsídios que possibilitem debates significativos na questão da avaliação matemática que levem os professores a refletirem sobre como avaliar e como utilizá-la para ajudar os alunos a superar as suas dificuldades em matemática. Por meio das pesquisas e estudos realizados é possível mudar a maneira de avaliar, pois não é só através de testes e provas que podemos “medir” conhecimentos.Universidade Cruzeiro do SulBrasilPrograma de Pós graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaCruzeiro do SulPalanch, Wagner Barbosa de Lima17999641839http://lattes.cnpq.br/7056943458069107Palanch, Wagner Barbosa de Lima17999641839http://lattes.cnpq.br/7056943458069107Curi, Eddahttp://lattes.cnpq.br/3959420037469126Borelli, Suzete de Souzahttp://lattes.cnpq.br/4142294210381247Silva, Marçal Inácio da2021-06-04T14:22:17Z2021-022021-06-04T14:22:17Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, M. I. As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018). 2020. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2020.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2306porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-06-04T14:24:05Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2306Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-06-04T14:24:05Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018) Research on mathematics education and evaluation presented at the international mathematics education seminars (SIPEM, 2015 - 2018) |
title |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018) |
spellingShingle |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018) Silva, Marçal Inácio da Avaliação Matemática SIPEM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018) |
title_full |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018) |
title_fullStr |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018) |
title_full_unstemmed |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018) |
title_sort |
As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018) |
author |
Silva, Marçal Inácio da |
author_facet |
Silva, Marçal Inácio da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Palanch, Wagner Barbosa de Lima 17999641839 http://lattes.cnpq.br/7056943458069107 Palanch, Wagner Barbosa de Lima 17999641839 http://lattes.cnpq.br/7056943458069107 Curi, Edda http://lattes.cnpq.br/3959420037469126 Borelli, Suzete de Souza http://lattes.cnpq.br/4142294210381247 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marçal Inácio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Matemática SIPEM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
topic |
Avaliação Matemática SIPEM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
In this article we aim to emphasize the importance of evaluation as a fundamental role in student learning in the teaching of mathematics. Thus, we present an investigation based on the State of the Art that we have outlined on the themes of research and debates developed about evaluation in the school context. Thus, during the development of the work, a bibliographic survey was carried out, analytical readings of texts by different authors, thus qualifying our work as a bibliographic study. Evidence perceptions about some evaluative aspects of graduating and graduating students in Mathematics courses and the like, in the face of the evaluation process discussed in the works published in the annals of the GT8 of VI SIPEM 2015 and VII SIPEM 2018. Thus, SBEM was our target, a since it acts as a center for debates on production in the area of mathematics and promotes the development of critical analyzes of this production. The main objective of this work is to provide subsidies that allow significant debates on the question of mathematical assessment that lead teachers to reflect on how to assess and how to use it to help students overcome their difficulties in this discipline. Through research and studies, it is possible to change the way of evaluating, as it is not only through tests and tests that we can “measure” knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12 2021-06-04T14:22:17Z 2021-02 2021-06-04T14:22:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, M. I. As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018). 2020. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2020. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2306 |
identifier_str_mv |
SILVA, M. I. As pesquisas sobre avaliação e educação matemática apresentadas nos seminários internacionais de educação matemática (SIPEM, 2015 – 2018). 2020. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2020. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cruzeiro do Sul Brasil Programa de Pós graduação em Ensino de Ciências e Matemática Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cruzeiro do Sul Brasil Programa de Pós graduação em Ensino de Ciências e Matemática Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311333163171840 |