Análise de documentos curriculares da cidade de São Paulo quanto à utilização do raciocínio proporcional
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2379 |
Resumo: | This research aims to answer the main question: How the Learning and Development Objectives of the São Paulo Curriculum of Mathematics and the proportionality activities developed in the City of Knowledge and Learning (both from the seventh year), can contribute to the development of proportional reasoning? Our corpus of analysis are curricular documents produced by the Municipal Education Secretariat of São Paulo. The analysis of the curriculum documents is contained in two articles in this dissertation in a multipaper format that used the qualitative research methodology of documentary character. For the analyzes we used studies as a theoretical reference Lesh; Post & Behr (1988). We conclude that proportional reasoning can be developed in the Learning and Development Goals from the use of the proportion problems indicated by the aforementioned authors even in content other than proportion, because proportionality as a fundamental idea of mathematics provides applications in other contexts. In relation to the Notebook of the City Knowledge and Learning, we used categories of analysis that emerged from the concepts of proportional reasoning of the same authors and concluded that of eight units that the material presents, seven have activities of proportionality that present in their statements characteristics that stimulate development proportional reasoning. |
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Análise de documentos curriculares da cidade de São Paulo quanto à utilização do raciocínio proporcionalAnalysis of curricular cocuments of the city of São Paulo regarding proportional reasoningDocumentos curricularesProporcionalidadeRaciocínio proporcional.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThis research aims to answer the main question: How the Learning and Development Objectives of the São Paulo Curriculum of Mathematics and the proportionality activities developed in the City of Knowledge and Learning (both from the seventh year), can contribute to the development of proportional reasoning? Our corpus of analysis are curricular documents produced by the Municipal Education Secretariat of São Paulo. The analysis of the curriculum documents is contained in two articles in this dissertation in a multipaper format that used the qualitative research methodology of documentary character. For the analyzes we used studies as a theoretical reference Lesh; Post & Behr (1988). We conclude that proportional reasoning can be developed in the Learning and Development Goals from the use of the proportion problems indicated by the aforementioned authors even in content other than proportion, because proportionality as a fundamental idea of mathematics provides applications in other contexts. In relation to the Notebook of the City Knowledge and Learning, we used categories of analysis that emerged from the concepts of proportional reasoning of the same authors and concluded that of eight units that the material presents, seven have activities of proportionality that present in their statements characteristics that stimulate development proportional reasoning.Esta pesquisa tem por objetivo responder à questão principal: Como os Objetivos de Aprendizagem e Desenvolvimento do Currículo da Cidade de São Paulo de Matemática e as atividades de proporcionalidade desenvolvidas no Caderno da Cidade Saberes e Aprendizagens (ambos do sétimo ano) podem contribuir para o desenvolvimento do raciocínio proporcional? O nosso corpus de análise são os documentos curriculares produzidos pela Secretaria Municipal de Educação de São Paulo. A análise dos documentos curriculares está contida em dois artigos nesta dissertação em formato multipaper, que utilizou a metodologia de pesquisa qualitativa de caráter documental. Para a análise utilizamos como referencial teórico os estudos de Lesh, Post e Behr (1988). Concluímos que o raciocínio proporcional pode ser desenvolvido nos Objetivos de Aprendizagem e desenvolvimento a partir do uso dos problemas de proporção indicados pelos autores supracitados mesmo em conteúdos distintos da proporção, pois a proporcionalidade como ideia fundamental da matemática propicia aplicações em outros contextos. Em relação ao Caderno da Cidade Saberes e Aprendizagens, utilizamos categorias de análise que emergiram das concepções de raciocínio proporcional dos mesmos autores e concluímos que de oito unidades que o material apresenta, sete possuem atividades de proporcionalidade que apresentam em seus enunciados características que estimulam o desenvolvimento do raciocínio proporcional.Universidade Cruzeiro do SulBrasilPrograma de Pós graduação em Ensino de CiênciasCruzeiro do SulPalanch, Wagner Barbosa de Lima17999652864http://lattes.cnpq.br/7056943458069107Palanch, Wagner Barbosa de Lima17999641839http://lattes.cnpq.br/7056943458069107Allevato, Norma Suely Gomeshttp://lattes.cnpq.br/9614794595123496Peralta, Deise Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/3567054664699910Silva, Thiago Mascára da2021-07-05T18:39:48Z2020-10-222021-07-05T18:39:48Z2020-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, T. M. Análise de Documentos curriculares da cidade de São Paulo quanto à utilização do raciocínio proporcional. 2020. 119f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2020.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2379porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-07-05T21:16:57Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2379Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-07-05T21:16:57Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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