Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/675 |
Resumo: | This research aims to analyze the interaction schemes of the game Assassin's Creed Revelations through the intersection of social semiotics theoretical assumptions and the analysis model of the Greimasian generative route. Because it is a digital document, that shows a more dynamic content, immersive and that allows different forms of interaction, we decided to investigate how the production and meaning apprehension in a narrative that is built into acts, in this case, into the act of playing, happens. Based on the precepts of French semiotics, on the studies by authors such as Fiorin (2005), Bertrand (2003) and Landowski (2014), our research seeks to understand how a complex audiovisual narrative produces its effects of meaning and maintains the enunciate player’s adhesion, assuming that the construction of meaning occurs through interaction. We studied through literature surveys and game practice, the point of view of enunciation strategies used by the enunciator that establish the adhesion contracts with the enunciatee-players in order to understand how the game narrative is built on the "here and now " game route. |
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Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed RevelationsAnalysis of the narrative structure and interaction schemes in Assassin's Creed RevelationsSemióticaNarrativaJogos digitaisInteraçõesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research aims to analyze the interaction schemes of the game Assassin's Creed Revelations through the intersection of social semiotics theoretical assumptions and the analysis model of the Greimasian generative route. Because it is a digital document, that shows a more dynamic content, immersive and that allows different forms of interaction, we decided to investigate how the production and meaning apprehension in a narrative that is built into acts, in this case, into the act of playing, happens. Based on the precepts of French semiotics, on the studies by authors such as Fiorin (2005), Bertrand (2003) and Landowski (2014), our research seeks to understand how a complex audiovisual narrative produces its effects of meaning and maintains the enunciate player’s adhesion, assuming that the construction of meaning occurs through interaction. We studied through literature surveys and game practice, the point of view of enunciation strategies used by the enunciator that establish the adhesion contracts with the enunciatee-players in order to understand how the game narrative is built on the "here and now " game route.A presente pesquisa tem como objetivo fazer uma análise dos regimes de interação do jogo Assassin’s Creed Revelations por meio da intersecção entre os pressupostos teóricos da sociossemiótica e o modelo de análise do percurso gerativo de sentido greimasiano. Por se tratar de um texto digital, que apresenta um conteúdo mais dinâmico, imersivo e que permite formas de interação diferenciadas, decidimos investigar como ocorre a produção e a apreensão de sentido em uma narrativa que é construída em ato, nesse caso, no ato de jogar. Com base nos preceitos da semiótica francesa, dos estudos realizados por autores como Fiorin (2005), Bertrand (2003) e Landowski (2014), nossa pesquisa busca compreender como uma narrativa complexa audiovisual produz seus efeitos de sentido e mantém a adesão do enunciatário jogador, partindo do pressuposto de que a construção de sentido ocorre por meio da interação. Estudamos, através de levantamentos bibliográficos e da prática do jogo, o ponto de vista das estratégias enunciativas utilizadas pelo enunciador que estabelecem os contratos de adesão com os enunciatários-jogadores, a fim de compreendermos como a narrativa do game se constrói no “aqui e agora" do percurso do jogo.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANCâmara, Naiá Sadi8473437310101321http://lattes.cnpq.br/8473437310101321Portela, Jean Cristtus2837392641069264http://lattes.cnpq.br/2837392641069264Lima, Eliane Soares de7998710112302569http://lattes.cnpq.br/7998710112302569Barbosa, Jéssica de Amorim2020-05-18T18:56:29Z2020-05-18T18:56:29Z2016-03-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBARBOSA, Jéssica de Amorim. Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin's Creed Revelations. Franca, SP, 2016. 89 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/675porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-05-18T18:59:16Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/675Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-05-18T18:59:16Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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