Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Jéssica de Amorim
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/675
Resumo: This research aims to analyze the interaction schemes of the game Assassin's Creed Revelations through the intersection of social semiotics theoretical assumptions and the analysis model of the Greimasian generative route. Because it is a digital document, that shows a more dynamic content, immersive and that allows different forms of interaction, we decided to investigate how the production and meaning apprehension in a narrative that is built into acts, in this case, into the act of playing, happens. Based on the precepts of French semiotics, on the studies by authors such as Fiorin (2005), Bertrand (2003) and Landowski (2014), our research seeks to understand how a complex audiovisual narrative produces its effects of meaning and maintains the enunciate player’s adhesion, assuming that the construction of meaning occurs through interaction. We studied through literature surveys and game practice, the point of view of enunciation strategies used by the enunciator that establish the adhesion contracts with the enunciatee-players in order to understand how the game narrative is built on the "here and now " game route.
id CUB_e51de3487a3b41830953c5d323b60e11
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/675
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed RevelationsAnalysis of the narrative structure and interaction schemes in Assassin's Creed RevelationsSemióticaNarrativaJogos digitaisInteraçõesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research aims to analyze the interaction schemes of the game Assassin's Creed Revelations through the intersection of social semiotics theoretical assumptions and the analysis model of the Greimasian generative route. Because it is a digital document, that shows a more dynamic content, immersive and that allows different forms of interaction, we decided to investigate how the production and meaning apprehension in a narrative that is built into acts, in this case, into the act of playing, happens. Based on the precepts of French semiotics, on the studies by authors such as Fiorin (2005), Bertrand (2003) and Landowski (2014), our research seeks to understand how a complex audiovisual narrative produces its effects of meaning and maintains the enunciate player’s adhesion, assuming that the construction of meaning occurs through interaction. We studied through literature surveys and game practice, the point of view of enunciation strategies used by the enunciator that establish the adhesion contracts with the enunciatee-players in order to understand how the game narrative is built on the "here and now " game route.A presente pesquisa tem como objetivo fazer uma análise dos regimes de interação do jogo Assassin’s Creed Revelations por meio da intersecção entre os pressupostos teóricos da sociossemiótica e o modelo de análise do percurso gerativo de sentido greimasiano. Por se tratar de um texto digital, que apresenta um conteúdo mais dinâmico, imersivo e que permite formas de interação diferenciadas, decidimos investigar como ocorre a produção e a apreensão de sentido em uma narrativa que é construída em ato, nesse caso, no ato de jogar. Com base nos preceitos da semiótica francesa, dos estudos realizados por autores como Fiorin (2005), Bertrand (2003) e Landowski (2014), nossa pesquisa busca compreender como uma narrativa complexa audiovisual produz seus efeitos de sentido e mantém a adesão do enunciatário jogador, partindo do pressuposto de que a construção de sentido ocorre por meio da interação. Estudamos, através de levantamentos bibliográficos e da prática do jogo, o ponto de vista das estratégias enunciativas utilizadas pelo enunciador que estabelecem os contratos de adesão com os enunciatários-jogadores, a fim de compreendermos como a narrativa do game se constrói no “aqui e agora" do percurso do jogo.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANCâmara, Naiá Sadi8473437310101321http://lattes.cnpq.br/8473437310101321Portela, Jean Cristtus2837392641069264http://lattes.cnpq.br/2837392641069264Lima, Eliane Soares de7998710112302569http://lattes.cnpq.br/7998710112302569Barbosa, Jéssica de Amorim2020-05-18T18:56:29Z2020-05-18T18:56:29Z2016-03-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBARBOSA, Jéssica de Amorim. Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin's Creed Revelations. Franca, SP, 2016. 89 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/675porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-05-18T18:59:16Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/675Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-05-18T18:59:16Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
Analysis of the narrative structure and interaction schemes in Assassin's Creed Revelations
title Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
spellingShingle Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
Barbosa, Jéssica de Amorim
Semiótica
Narrativa
Jogos digitais
Interações
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
title_full Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
title_fullStr Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
title_full_unstemmed Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
title_sort Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin’s Creed Revelations
author Barbosa, Jéssica de Amorim
author_facet Barbosa, Jéssica de Amorim
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Câmara, Naiá Sadi
8473437310101321
http://lattes.cnpq.br/8473437310101321
Portela, Jean Cristtus
2837392641069264
http://lattes.cnpq.br/2837392641069264
Lima, Eliane Soares de
7998710112302569
http://lattes.cnpq.br/7998710112302569
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Jéssica de Amorim
dc.subject.por.fl_str_mv Semiótica
Narrativa
Jogos digitais
Interações
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Semiótica
Narrativa
Jogos digitais
Interações
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This research aims to analyze the interaction schemes of the game Assassin's Creed Revelations through the intersection of social semiotics theoretical assumptions and the analysis model of the Greimasian generative route. Because it is a digital document, that shows a more dynamic content, immersive and that allows different forms of interaction, we decided to investigate how the production and meaning apprehension in a narrative that is built into acts, in this case, into the act of playing, happens. Based on the precepts of French semiotics, on the studies by authors such as Fiorin (2005), Bertrand (2003) and Landowski (2014), our research seeks to understand how a complex audiovisual narrative produces its effects of meaning and maintains the enunciate player’s adhesion, assuming that the construction of meaning occurs through interaction. We studied through literature surveys and game practice, the point of view of enunciation strategies used by the enunciator that establish the adhesion contracts with the enunciatee-players in order to understand how the game narrative is built on the "here and now " game route.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-11
2020-05-18T18:56:29Z
2020-05-18T18:56:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARBOSA, Jéssica de Amorim. Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin's Creed Revelations. Franca, SP, 2016. 89 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/675
identifier_str_mv BARBOSA, Jéssica de Amorim. Análise da estrutura narrativa e regimes de interação em Assassin's Creed Revelations. Franca, SP, 2016. 89 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311344770908160