Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Rita de Cassia
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/677
Resumo: Our study aims to analyze the English classes produced and broadcasted by the television audiovisual program Telecurso. We aim to analyze the characteristics that make up the program and the strategies created by the enunciator to make the enunciatee join the program and hence promote the English language learning significantly. We will observe the interaction strategies responsible for establishing the trust deed between the enunciator and enunciatee student through the explicitness of the accession strategies used in the configuration of the relationship between the educational content and the narrative of the program. The hypothesis is that the emphasis on the narrative dimension of the program and the audiovisual language are the main elements that facilitate interaction. By specifying the interaction and accession strategies of the program, we also believe it is feasible to verify the possibility of its use as support in English classes of regular education, to promote the acquisition of knowledge by the students in terms of fluency in the English language by youth who do not reach the basic level of learning established by the Curriculum Standards.
id CUB_f05acb985fa3cd08a0d0206ff471a76d
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/677
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo TelecursoForeign language teaching methodologies - English: a study of the educational television program TelecursoTelecursoSemiótica francesaMetodologias de ensinoContrato fiduciárioLíngua inglesaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAOur study aims to analyze the English classes produced and broadcasted by the television audiovisual program Telecurso. We aim to analyze the characteristics that make up the program and the strategies created by the enunciator to make the enunciatee join the program and hence promote the English language learning significantly. We will observe the interaction strategies responsible for establishing the trust deed between the enunciator and enunciatee student through the explicitness of the accession strategies used in the configuration of the relationship between the educational content and the narrative of the program. The hypothesis is that the emphasis on the narrative dimension of the program and the audiovisual language are the main elements that facilitate interaction. By specifying the interaction and accession strategies of the program, we also believe it is feasible to verify the possibility of its use as support in English classes of regular education, to promote the acquisition of knowledge by the students in terms of fluency in the English language by youth who do not reach the basic level of learning established by the Curriculum Standards.Nosso trabalho visa analisar as metodologias utilizadas nas aulas de Língua Inglesa produzidas e veiculadas pelo programa audiovisual televisivo Telecurso, por meio da análise das estratégias de interação propostas para estabelecer o contrato fiduciário com o enunciatário. Considerando o Telecurso como uma prática comunicativa, observaremos as estratégias de adesão realizadas na configuração da relação entre os conteúdos educativo e narrativo do programa. Consideramos a hipótese de que a dimensão narrativa e a linguagem audiovisual são elementos que facilitam a interação entre o Telecurso e o público a que se destina. Ao explicitar as estratégias de interação e adesão ao programa, acreditamos ainda que seja factível verificar a possibilidade de aplicação dessas estratégias como apoio nas aulas de inglês do ensino regular, visando promover a aquisição de conhecimentos e de fluência em língua inglesa por jovens que não atingem o nível básico de aprendizagem estabelecido pelos Parâmetros Curriculares.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANCâmara, Naiá Sadi8473437310101321http://lattes.cnpq.br/8473437310101321Monti, Carlo Guimarães1603832755974774http://lattes.cnpq.br/1603832755974774Lima, Eliane Soares de7998710112302569http://lattes.cnpq.br/7998710112302569Carvalho, Rita de Cassia2020-05-18T19:22:23Z2020-05-18T19:22:23Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCARVALHO, Rita de Cássia. Metodologias do ensino de língua estrangeira - Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso. Franca, SP, 2016. 102 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/677porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-05-18T19:23:28Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/677Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-05-18T19:23:28Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso
Foreign language teaching methodologies - English: a study of the educational television program Telecurso
title Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso
spellingShingle Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso
Carvalho, Rita de Cassia
Telecurso
Semiótica francesa
Metodologias de ensino
Contrato fiduciário
Língua inglesa
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso
title_full Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso
title_fullStr Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso
title_full_unstemmed Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso
title_sort Metodologias do ensino de língua estrangeira – Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso
author Carvalho, Rita de Cassia
author_facet Carvalho, Rita de Cassia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Câmara, Naiá Sadi
8473437310101321
http://lattes.cnpq.br/8473437310101321
Monti, Carlo Guimarães
1603832755974774
http://lattes.cnpq.br/1603832755974774
Lima, Eliane Soares de
7998710112302569
http://lattes.cnpq.br/7998710112302569
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Rita de Cassia
dc.subject.por.fl_str_mv Telecurso
Semiótica francesa
Metodologias de ensino
Contrato fiduciário
Língua inglesa
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Telecurso
Semiótica francesa
Metodologias de ensino
Contrato fiduciário
Língua inglesa
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description Our study aims to analyze the English classes produced and broadcasted by the television audiovisual program Telecurso. We aim to analyze the characteristics that make up the program and the strategies created by the enunciator to make the enunciatee join the program and hence promote the English language learning significantly. We will observe the interaction strategies responsible for establishing the trust deed between the enunciator and enunciatee student through the explicitness of the accession strategies used in the configuration of the relationship between the educational content and the narrative of the program. The hypothesis is that the emphasis on the narrative dimension of the program and the audiovisual language are the main elements that facilitate interaction. By specifying the interaction and accession strategies of the program, we also believe it is feasible to verify the possibility of its use as support in English classes of regular education, to promote the acquisition of knowledge by the students in terms of fluency in the English language by youth who do not reach the basic level of learning established by the Curriculum Standards.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2020-05-18T19:22:23Z
2020-05-18T19:22:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARVALHO, Rita de Cássia. Metodologias do ensino de língua estrangeira - Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso. Franca, SP, 2016. 102 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/677
identifier_str_mv CARVALHO, Rita de Cássia. Metodologias do ensino de língua estrangeira - Inglês: um estudo do programa televisivo educativo Telecurso. Franca, SP, 2016. 102 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/677
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311359034687488