Fundamental right to good public administration as an interpretative guide for administrative improbity law
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A&C - Revista de Direito Administrativo & Constitucional |
Texto Completo: | https://revistaaec.com/index.php/revistaaec/article/view/1194 |
Resumo: | This paper is about the fundamental right to good administration and its effects, specially when applied to actions for administrative lack of integrity. The main problema is identify if the right to good administration can be used as interpretative parameter to detect administrative misconduct by law nº 8.429/92. The method to do the research is hypothetical-deductive, using bibliographic’s method as a procedure. Thus, the firs topic is about the fundamental right to good administration in Brazil; the second explains the objective dimension of the fundamental right; and the third is dedicated to test the hypothesis. The conclusion is that the fundamental right to good administration has yet to be scientifically advanced, but has sufficient bases to be a good guide to the interpretative activity of Judiciary and the public administrator and, with this research it is expected to contribute to improvement of the theme. |
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Fundamental right to good public administration as an interpretative guide for administrative improbity lawO direito fundamental à boa administração pública como linha interpretativa para a Lei de Improbidade Administrativafundamental right to good administrationPublic Administrationadministrative improbityinterpretationobjective dimensiodireito fundamental à boa administraçãoAdministração Públicaimprobidade administrativainterpretaçãodimensão objetiva.This paper is about the fundamental right to good administration and its effects, specially when applied to actions for administrative lack of integrity. The main problema is identify if the right to good administration can be used as interpretative parameter to detect administrative misconduct by law nº 8.429/92. The method to do the research is hypothetical-deductive, using bibliographic’s method as a procedure. Thus, the firs topic is about the fundamental right to good administration in Brazil; the second explains the objective dimension of the fundamental right; and the third is dedicated to test the hypothesis. The conclusion is that the fundamental right to good administration has yet to be scientifically advanced, but has sufficient bases to be a good guide to the interpretative activity of Judiciary and the public administrator and, with this research it is expected to contribute to improvement of the theme. Este trabalho versa sobre o direito fundamental à boa administração pública e as implicações do seu reconhecimento no ordenamento jurídico, especialmente em relação à lei de improbidade administrativa. O problema que norteia a pesquisa é identificar se o direito à boa administração pode ser usado como parâmetro de interpretação de análise das condutas ímprobas previstas nas lei nº 8.429/92. A metodologia que se utiliza para a abordagem é a hipotética-dedutiva, ante a lacuna de conhecimento identificada. O método de procedimento é o monográfico e a técnica de pesquisa a bibliográfica. O trabalho está dividido em três partes, sendo a primeira delas dedicada à extração do direito fundamental à boa administração do ordenamento brasileiro; a segunda elucida a dimensão objetiva desse direito; e a última se dedica a testar o seu uso como orientação para a interpretação da lei de improbidade administrativa. A conclusão é de que o direito fundamental à boa administração ainda precisa avançar cientificamente, mas possui bases suficientes para ser um bom orientador à atividade interpretativa tanto do aplicador do direito quanto do próprio gestor público e, com esta pesquisa, espera-se contribuir para um aperfeiçoamento da temática.Instituto de Direito Romeu Felipe Bacellar2020-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaaec.com/index.php/revistaaec/article/view/119410.21056/aec.v20i79.1194A&C - Revista de Direito Administrativo & Constitucional; Vol. 20 No. 79 (2020): January/March; 187-206A&C - Revista de Direito Administrativo & Constitucional; Vol. 20 Núm. 79 (2020): enero/marzo; 187-206A&C - Revista de Direito Administrativo & Constitucional; v. 20 n. 79 (2020): janeiro/março; 187-2061516-321010.21056/aec.v20i79reponame:A&C - Revista de Direito Administrativo & Constitucionalinstname:Editora Fóruminstacron:ED-FOporhttps://revistaaec.com/index.php/revistaaec/article/view/1194/842Copyright (c) 2020 Janriê Rodrigues Reck, Maritana Mello Bevilacquainfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Reck, JanriêMello Bevilacqua, Maritana2020-06-05T21:57:07Zoai:ojs.revistaaec.com:article/1194Revistahttp://www.revistaaec.com/index.php/revistaaec/indexPRIhttp://www.revistaaec.com/index.php/revistaaec/oaiaec.revista@gmail.com1516-32101984-4182opendoar:2020-06-05T21:57:07A&C - Revista de Direito Administrativo & Constitucional - Editora Fórumfalse |
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