The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Henry Poncio Cruz de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinto, Virgínia Bentes, Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregório
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista EDICIC
Texto Completo: https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/37
Resumo: In the Learning Society, understand the nature of digital information is relevant for librarians, which broadened its performance, it must create, organize, add metadata, and evaluate usability and accessibility to disseminate digital information in environments web. This paper discusses the creation and implementation of the Information Architecture discipline as discipline in courses of Science Librarian of Universidade Federal do Ceará. It is an analysis evidenced from observations in the classroom. The methodology of this study is anchored in the qualitative approach and has a descriptive character. As a result, we present the construction process of the aims of discipline, the menu and the curriculum.
id EDICIC-1_961419a0461d400c48507f90189e5d02
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37
network_acronym_str EDICIC-1
network_name_str Revista EDICIC
repository_id_str
spelling The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do CearáLa enseñanza de la arquitectura de la información: una propuesta para los cursos de biblioteconomía en la Universidad Federal de CearáO ensino de arquitetura da informação: uma proposta para os cursos de biblioteconomia da Universidade Federal do CearáArquitectura de la InformaciónCurriculaBibliotecologíaLDBArquitetura da InformaçãoBiblioteconomiaLDBInformation ArchitectureCurriculumLibrary ScienceLDBIn the Learning Society, understand the nature of digital information is relevant for librarians, which broadened its performance, it must create, organize, add metadata, and evaluate usability and accessibility to disseminate digital information in environments web. This paper discusses the creation and implementation of the Information Architecture discipline as discipline in courses of Science Librarian of Universidade Federal do Ceará. It is an analysis evidenced from observations in the classroom. The methodology of this study is anchored in the qualitative approach and has a descriptive character. As a result, we present the construction process of the aims of discipline, the menu and the curriculum.En la Sociedad del Aprendizaje, comprender la naturaleza digital de la información es relevante para la práctica profesional de los bibliotecarios, quienes, ampliando su desempeño, se han enfrentado a la necesidad de crear, organizar, insertar metadatos, evaluar la usabilidad y accesibilidad para difundir información digital en la web. medioambiente. Este artículo tiene como objetivo discutir la creación e implementación de la disciplina Arquitectura de la Información en los planes de estudio de los cursos de graduación en Biblioteconomía de la Universidad Federal de Ceará Campus Fortaleza y Cariri. Es un análisis elaborado a partir de observaciones evidenciadas en el aula. La metodología de este estudio está anclada en el enfoque cualitativo y tiene un carácter descriptivo. Como resultado, presentamos el proceso de construcción de los objetivos del curso, el temario y el temario.Na Sociedade da Aprendizagem, compreender a natureza digital da informação é relevante para o exercício profissional dos bibliotecários, que ampliando sua atuação, tem lidado com a necessidade de criar, organizar, inserir metadados, avaliar usabilidade e acessibilidade para disseminar informações digitais no ambiente web. Este artigo objetiva discutir a criação e implementação da disciplina Arquitetura da Informação nos currículos dos cursos de graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal do Ceará Campus Fortaleza e Cariri. Trata-se de uma análise elaborada a partir de observações evidenciadas em sala de aula. A metodologia deste estudo está ancorada na abordagem qualitativa e possui cunho descritivo. Como resultados, apresentamos o processo de construção dos objetivos da disciplina, da ementa e do conteúdo programático.Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe2021-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResearch PaperArtículo de InvestigaciónArtigo de Pesquisaapplication/pdfhttps://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/3710.62758/re.v1i2.37Revista EDICIC; Vol. 1 No. 2 (2011); 334-350Revista EDICIC; Vol. 1 Núm. 2 (2011); 334-350Revista EDICIC; v. 1 n. 2 (2011); 334-3502236-575310.62758/re.v1i2reponame:Revista EDICICinstname:Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe (EDICIC)instacron:EDICICporhttps://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/37/39Derechos de autor 2021 Revista EDICIChttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Henry Poncio Cruz dePinto, Virgínia BentesVidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregório2024-04-26T11:27:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37Revistahttp://ojs.edicic.org/index.php/revistaedicicPRIhttp://ojs.edicic.org/index.php/revistaedicic/oaiedicic@edicic.org2236-57532236-5753opendoar:2024-04-26T11:27:18Revista EDICIC - Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe (EDICIC)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará
La enseñanza de la arquitectura de la información: una propuesta para los cursos de biblioteconomía en la Universidad Federal de Ceará
O ensino de arquitetura da informação: uma proposta para os cursos de biblioteconomia da Universidade Federal do Ceará
title The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará
spellingShingle The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará
Oliveira, Henry Poncio Cruz de
Arquitectura de la Información
Curricula
Bibliotecología
LDB
Arquitetura da Informação
Biblioteconomia
LDB
Information Architecture
Curriculum
Library Science
LDB
title_short The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará
title_full The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará
title_fullStr The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará
title_full_unstemmed The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará
title_sort The teaching of information architecture: a proposal for the librarianship courses at the Universidade Federal do Ceará
author Oliveira, Henry Poncio Cruz de
author_facet Oliveira, Henry Poncio Cruz de
Pinto, Virgínia Bentes
Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregório
author_role author
author2 Pinto, Virgínia Bentes
Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregório
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Henry Poncio Cruz de
Pinto, Virgínia Bentes
Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregório
dc.subject.por.fl_str_mv Arquitectura de la Información
Curricula
Bibliotecología
LDB
Arquitetura da Informação
Biblioteconomia
LDB
Information Architecture
Curriculum
Library Science
LDB
topic Arquitectura de la Información
Curricula
Bibliotecología
LDB
Arquitetura da Informação
Biblioteconomia
LDB
Information Architecture
Curriculum
Library Science
LDB
description In the Learning Society, understand the nature of digital information is relevant for librarians, which broadened its performance, it must create, organize, add metadata, and evaluate usability and accessibility to disseminate digital information in environments web. This paper discusses the creation and implementation of the Information Architecture discipline as discipline in courses of Science Librarian of Universidade Federal do Ceará. It is an analysis evidenced from observations in the classroom. The methodology of this study is anchored in the qualitative approach and has a descriptive character. As a result, we present the construction process of the aims of discipline, the menu and the curriculum.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Research Paper
Artículo de Investigación
Artigo de Pesquisa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/37
10.62758/re.v1i2.37
url https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/37
identifier_str_mv 10.62758/re.v1i2.37
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/37/39
dc.rights.driver.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Revista EDICIC
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Revista EDICIC
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe
publisher.none.fl_str_mv Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe
dc.source.none.fl_str_mv Revista EDICIC; Vol. 1 No. 2 (2011); 334-350
Revista EDICIC; Vol. 1 Núm. 2 (2011); 334-350
Revista EDICIC; v. 1 n. 2 (2011); 334-350
2236-5753
10.62758/re.v1i2
reponame:Revista EDICIC
instname:Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe (EDICIC)
instacron:EDICIC
instname_str Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe (EDICIC)
instacron_str EDICIC
institution EDICIC
reponame_str Revista EDICIC
collection Revista EDICIC
repository.name.fl_str_mv Revista EDICIC - Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe (EDICIC)
repository.mail.fl_str_mv edicic@edicic.org
_version_ 1799306590073913344