Dialogues on university social responsibility, research and its social impact

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzalez Rodriguez, Guillermo Isaac
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1197
Resumo: This paper aims at analyzing the elements that are immersed in the university spaces so that the investigation has a social connection and repercussion. Therefore, a dialogue is established between the position of university social responsibility (VALLAEYS, 2014) and transdisciplinarity as a key element for the formulation of social impact research (GIBBONS et al, 1998). With the intention of widening the spectrum of the impact of external factors (public policies, economic schemes, prevailing educational models), and internal factors (management models, hierarchical structures, cultural capital), a qualitative investigation is carried out through a causal exploration method to explain some elements inherent to the social university environment. The results show how the influence of the aforementioned factors affects university interaction spaces and their social responsibility.
id EDUL-1_67a0b7c0602ed1c0cf26b16a78f94ac9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1197
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Dialogues on university social responsibility, research and its social impactDiálogos sobre responsabilidade social universitária, pesquisa e seu impacto socialDiálogos sobre responsabilidade social universitária, pesquisa e seu impacto socialResponsabilidad social. Gestión del conocimiento. Políticas. Modelo educativo. Investigación. Social responsibility. Knowledge management. Policies. Educational model. ResearchResponsabilidade social. Gestão do conhecimento. Políticas. Modelo educacional. Pesquisa.social responsibility, knowledge management, policies, educational model, researchresponsabilidad social, gestión del conocimiento, políticas, modelo educativo, investigación.This paper aims at analyzing the elements that are immersed in the university spaces so that the investigation has a social connection and repercussion. Therefore, a dialogue is established between the position of university social responsibility (VALLAEYS, 2014) and transdisciplinarity as a key element for the formulation of social impact research (GIBBONS et al, 1998). With the intention of widening the spectrum of the impact of external factors (public policies, economic schemes, prevailing educational models), and internal factors (management models, hierarchical structures, cultural capital), a qualitative investigation is carried out through a causal exploration method to explain some elements inherent to the social university environment. The results show how the influence of the aforementioned factors affects university interaction spaces and their social responsibility.O presente trabalho procura analisar os elementos que estão imersos nos espaços universitários para que a investigação tenha um vínculo e repercussão social. Para isso, estabelece-se um diálogo entre a posição de responsabilidade social universitária (VALLAEYS, 2014) e a transdisciplinaridade como elemento fundamental para a formulação de pesquisas de impacto social (GIBBONS et al, 1998). Com a intenção de abrir um pouco o espectro quanto ao impacto de fatores externos (políticas públicas, esquemas econômicos, modelos educacionais vigentes) e internos (modelos de gestão, estruturas hierárquicas, capital cultural), é realizada uma investigação qualitativa de corte por um método de exploração causal para explicar alguns elementos inerentes ao ambiente sócio-universitário. Os resultados mostram como a influência dos fatores mencionados afeta os espaços de interação universitária e sua responsabilidade social.El presente trabajo pretende analizar los elementos que están inmersos en los espacios universitarios para que la investigación tenga una vinculación y repercusión social. Para ello, se entabla un diálogo entre la postura de la responsabilidad social universitaria (VALLAEYS, 2014) y la transdisciplinariedad como elemento clave para la formulación de investigaciones de impacto social (GIBBONS et al, 1998). Con la intención de abrir un poco el poco el espectro respecto a la repercusión que tienen los factores externos (políticas públicas, esquemas económicos, modelos educativos imperantes), y los internos (modelos de gestión, estructuras jerárquicas, capital cultural) se realiza una investigación de corte cualitativa mediante un método de exploración causal para explicar algunos elementos inherentes al ambiente social-universitario. Los resultados muestran cómo la influencia de los factores mencionados repercute en los espacios de interacción universitarios y su responsabilidad social.  EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/119710.58422/repesq.2022.e1197REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 33 (2022): CONDICIONES Y RETOS PARA LA INVESTIGACIÓN Y LOS INVESTIGADORES EDUCATIVOS EN UN CONTEXTO DE CAMBIOS, RIESGOS E INCERTIDUMBRE (Dossier temático); 214-2352177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULspahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1197/1024https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzalez Rodriguez, Guillermo Isaac2023-06-20T21:36:19Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1197Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T21:36:19Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogues on university social responsibility, research and its social impact
Diálogos sobre responsabilidade social universitária, pesquisa e seu impacto social
Diálogos sobre responsabilidade social universitária, pesquisa e seu impacto social
title Dialogues on university social responsibility, research and its social impact
spellingShingle Dialogues on university social responsibility, research and its social impact
Gonzalez Rodriguez, Guillermo Isaac
Responsabilidad social. Gestión del conocimiento. Políticas. Modelo educativo. Investigación.
Social responsibility. Knowledge management. Policies. Educational model. Research
Responsabilidade social. Gestão do conhecimento. Políticas. Modelo educacional. Pesquisa.
social responsibility, knowledge management, policies, educational model, research
responsabilidad social, gestión del conocimiento, políticas, modelo educativo, investigación.
title_short Dialogues on university social responsibility, research and its social impact
title_full Dialogues on university social responsibility, research and its social impact
title_fullStr Dialogues on university social responsibility, research and its social impact
title_full_unstemmed Dialogues on university social responsibility, research and its social impact
title_sort Dialogues on university social responsibility, research and its social impact
author Gonzalez Rodriguez, Guillermo Isaac
author_facet Gonzalez Rodriguez, Guillermo Isaac
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzalez Rodriguez, Guillermo Isaac
dc.subject.por.fl_str_mv Responsabilidad social. Gestión del conocimiento. Políticas. Modelo educativo. Investigación.
Social responsibility. Knowledge management. Policies. Educational model. Research
Responsabilidade social. Gestão do conhecimento. Políticas. Modelo educacional. Pesquisa.
social responsibility, knowledge management, policies, educational model, research
responsabilidad social, gestión del conocimiento, políticas, modelo educativo, investigación.
topic Responsabilidad social. Gestión del conocimiento. Políticas. Modelo educativo. Investigación.
Social responsibility. Knowledge management. Policies. Educational model. Research
Responsabilidade social. Gestão do conhecimento. Políticas. Modelo educacional. Pesquisa.
social responsibility, knowledge management, policies, educational model, research
responsabilidad social, gestión del conocimiento, políticas, modelo educativo, investigación.
description This paper aims at analyzing the elements that are immersed in the university spaces so that the investigation has a social connection and repercussion. Therefore, a dialogue is established between the position of university social responsibility (VALLAEYS, 2014) and transdisciplinarity as a key element for the formulation of social impact research (GIBBONS et al, 1998). With the intention of widening the spectrum of the impact of external factors (public policies, economic schemes, prevailing educational models), and internal factors (management models, hierarchical structures, cultural capital), a qualitative investigation is carried out through a causal exploration method to explain some elements inherent to the social university environment. The results show how the influence of the aforementioned factors affects university interaction spaces and their social responsibility.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1197
10.58422/repesq.2022.e1197
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1197
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2022.e1197
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1197/1024
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 33 (2022): CONDICIONES Y RETOS PARA LA INVESTIGACIÓN Y LOS INVESTIGADORES EDUCATIVOS EN UN CONTEXTO DE CAMBIOS, RIESGOS E INCERTIDUMBRE (Dossier temático); 214-235
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353339695104