Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amadeu, Claudia Vicci
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves, Silva, Renan Antônio da, Nascimento , Lilian Cristina Gomes do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104
Resumo: This article aims to present the guiding policy of the national education in Brazil, the PNE (National Education Plan), and discuss the impact of the main government programs for the implementation of digital technologies in public schools and for the training of public school teachers for their use of technological resources in the classroom, as well as the Municipal Education Plan of the city of Franca/SP on the use of digital technologies in education. The methodology used included documentary research followed by a literature review that was carried out in the databases of the CAPES Portal of Journals and Scielo. The results point out that the programs developed in schools across the national territory, for the most part, are portrayed as strategic tools to achieve the goals outlined by the PNE; however, there is little concern with a critical and reflective deepening on the role of digital technologies in improving the educational system and in innovative teaching practices. Keywords: Education. Teacher training. Public Policy. Government Programs. Digital Technologies.
id EDUL-1_766960af5ea47c4fc3ae705b5dfcf00f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1104
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research Políticas públicas educacionais de tecnologias digitais: revisão bibliográfica e pesquisa documentalEducação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. This article aims to present the guiding policy of the national education in Brazil, the PNE (National Education Plan), and discuss the impact of the main government programs for the implementation of digital technologies in public schools and for the training of public school teachers for their use of technological resources in the classroom, as well as the Municipal Education Plan of the city of Franca/SP on the use of digital technologies in education. The methodology used included documentary research followed by a literature review that was carried out in the databases of the CAPES Portal of Journals and Scielo. The results point out that the programs developed in schools across the national territory, for the most part, are portrayed as strategic tools to achieve the goals outlined by the PNE; however, there is little concern with a critical and reflective deepening on the role of digital technologies in improving the educational system and in innovative teaching practices. Keywords: Education. Teacher training. Public Policy. Government Programs. Digital Technologies.Este artigo tem por objetivo apresentar a política norteadora da educação nacional no Brasil, o PNE (Plano Nacional da Educação), e discutir o impacto dos principais programas governamentais de implantação de tecnologias digitais nas escolas públicas e de formação de professores da rede pública para o uso de recursos tecnológicos em sala de aula, bem como o Plano Municipal de Educação da cidade de Franca/SP sobre o uso de tecnologias digitais na educação.  A metodologia utilizada foi uma pesquisa documental seguida de uma revisão bibliográfica realizada nas bases de dados do Portal de Periódicos CAPES e Scielo. Os resultados apontam que os programas desenvolvidos nas escolas em todo território nacional, em sua maioria, são retratados como ferramentas estratégicas para alcançar as metas traçadas pelo PNE, porém, há pouca preocupação com um aprofundamento crítico e reflexivo sobre o papel das tecnologias digitais na melhoria do sistema educacional e nas práticas pedagógicas inovadoras. Palavras-chave: Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/110410.58422/repesq.2021.e1104REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 29 (2021): FORMAÇÃO DE PROFESSORES: PEDAGOGIA, CRESCIMENTO EMOCIONAL E PAIXÃO DOCENTE (DOSSIÊ); 159-1762177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104/919https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmadeu, Claudia Vicci Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves Silva, Renan Antônio da Nascimento , Lilian Cristina Gomes do 2023-06-22T00:36:23Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1104Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-22T00:36:23Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
Políticas públicas educacionais de tecnologias digitais: revisão bibliográfica e pesquisa documental
title Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
spellingShingle Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
Amadeu, Claudia Vicci
Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.
Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.
title_short Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
title_full Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
title_fullStr Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
title_full_unstemmed Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
title_sort Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
author Amadeu, Claudia Vicci
author_facet Amadeu, Claudia Vicci
Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves
Silva, Renan Antônio da
Nascimento , Lilian Cristina Gomes do
author_role author
author2 Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves
Silva, Renan Antônio da
Nascimento , Lilian Cristina Gomes do
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amadeu, Claudia Vicci
Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves
Silva, Renan Antônio da
Nascimento , Lilian Cristina Gomes do
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.
Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.
topic Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.
Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.
description This article aims to present the guiding policy of the national education in Brazil, the PNE (National Education Plan), and discuss the impact of the main government programs for the implementation of digital technologies in public schools and for the training of public school teachers for their use of technological resources in the classroom, as well as the Municipal Education Plan of the city of Franca/SP on the use of digital technologies in education. The methodology used included documentary research followed by a literature review that was carried out in the databases of the CAPES Portal of Journals and Scielo. The results point out that the programs developed in schools across the national territory, for the most part, are portrayed as strategic tools to achieve the goals outlined by the PNE; however, there is little concern with a critical and reflective deepening on the role of digital technologies in improving the educational system and in innovative teaching practices. Keywords: Education. Teacher training. Public Policy. Government Programs. Digital Technologies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104
10.58422/repesq.2021.e1104
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104/919
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 29 (2021): FORMAÇÃO DE PROFESSORES: PEDAGOGIA, CRESCIMENTO EMOCIONAL E PAIXÃO DOCENTE (DOSSIÊ); 159-176
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353268391936