Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104 |
Resumo: | This article aims to present the guiding policy of the national education in Brazil, the PNE (National Education Plan), and discuss the impact of the main government programs for the implementation of digital technologies in public schools and for the training of public school teachers for their use of technological resources in the classroom, as well as the Municipal Education Plan of the city of Franca/SP on the use of digital technologies in education. The methodology used included documentary research followed by a literature review that was carried out in the databases of the CAPES Portal of Journals and Scielo. The results point out that the programs developed in schools across the national territory, for the most part, are portrayed as strategic tools to achieve the goals outlined by the PNE; however, there is little concern with a critical and reflective deepening on the role of digital technologies in improving the educational system and in innovative teaching practices. Keywords: Education. Teacher training. Public Policy. Government Programs. Digital Technologies. |
id |
EDUL-1_766960af5ea47c4fc3ae705b5dfcf00f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1104 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research Políticas públicas educacionais de tecnologias digitais: revisão bibliográfica e pesquisa documentalEducação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. This article aims to present the guiding policy of the national education in Brazil, the PNE (National Education Plan), and discuss the impact of the main government programs for the implementation of digital technologies in public schools and for the training of public school teachers for their use of technological resources in the classroom, as well as the Municipal Education Plan of the city of Franca/SP on the use of digital technologies in education. The methodology used included documentary research followed by a literature review that was carried out in the databases of the CAPES Portal of Journals and Scielo. The results point out that the programs developed in schools across the national territory, for the most part, are portrayed as strategic tools to achieve the goals outlined by the PNE; however, there is little concern with a critical and reflective deepening on the role of digital technologies in improving the educational system and in innovative teaching practices. Keywords: Education. Teacher training. Public Policy. Government Programs. Digital Technologies.Este artigo tem por objetivo apresentar a política norteadora da educação nacional no Brasil, o PNE (Plano Nacional da Educação), e discutir o impacto dos principais programas governamentais de implantação de tecnologias digitais nas escolas públicas e de formação de professores da rede pública para o uso de recursos tecnológicos em sala de aula, bem como o Plano Municipal de Educação da cidade de Franca/SP sobre o uso de tecnologias digitais na educação. A metodologia utilizada foi uma pesquisa documental seguida de uma revisão bibliográfica realizada nas bases de dados do Portal de Periódicos CAPES e Scielo. Os resultados apontam que os programas desenvolvidos nas escolas em todo território nacional, em sua maioria, são retratados como ferramentas estratégicas para alcançar as metas traçadas pelo PNE, porém, há pouca preocupação com um aprofundamento crítico e reflexivo sobre o papel das tecnologias digitais na melhoria do sistema educacional e nas práticas pedagógicas inovadoras. Palavras-chave: Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/110410.58422/repesq.2021.e1104REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 29 (2021): FORMAÇÃO DE PROFESSORES: PEDAGOGIA, CRESCIMENTO EMOCIONAL E PAIXÃO DOCENTE (DOSSIÊ); 159-1762177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104/919https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmadeu, Claudia Vicci Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves Silva, Renan Antônio da Nascimento , Lilian Cristina Gomes do 2023-06-22T00:36:23Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1104Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-22T00:36:23Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research Políticas públicas educacionais de tecnologias digitais: revisão bibliográfica e pesquisa documental |
title |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research |
spellingShingle |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research Amadeu, Claudia Vicci Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. |
title_short |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research |
title_full |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research |
title_fullStr |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research |
title_full_unstemmed |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research |
title_sort |
Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research |
author |
Amadeu, Claudia Vicci |
author_facet |
Amadeu, Claudia Vicci Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves Silva, Renan Antônio da Nascimento , Lilian Cristina Gomes do |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves Silva, Renan Antônio da Nascimento , Lilian Cristina Gomes do |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amadeu, Claudia Vicci Fernandes, Fabiana Parpinelli Gonçalves Silva, Renan Antônio da Nascimento , Lilian Cristina Gomes do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. |
topic |
Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais. |
description |
This article aims to present the guiding policy of the national education in Brazil, the PNE (National Education Plan), and discuss the impact of the main government programs for the implementation of digital technologies in public schools and for the training of public school teachers for their use of technological resources in the classroom, as well as the Municipal Education Plan of the city of Franca/SP on the use of digital technologies in education. The methodology used included documentary research followed by a literature review that was carried out in the databases of the CAPES Portal of Journals and Scielo. The results point out that the programs developed in schools across the national territory, for the most part, are portrayed as strategic tools to achieve the goals outlined by the PNE; however, there is little concern with a critical and reflective deepening on the role of digital technologies in improving the educational system and in innovative teaching practices. Keywords: Education. Teacher training. Public Policy. Government Programs. Digital Technologies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104 10.58422/repesq.2021.e1104 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2021.e1104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1104/919 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 29 (2021): FORMAÇÃO DE PROFESSORES: PEDAGOGIA, CRESCIMENTO EMOCIONAL E PAIXÃO DOCENTE (DOSSIÊ); 159-176 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353268391936 |