Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189 |
Resumo: | The Resolution of Brazil’s National Board of Education (Brazilian acronym, CNE) instituting National Curriculum Guidelines for pedagogy undergraduate programs revives the debate over the nature of pedagogical knowledge, pedagogy programs, teaching degree programs to train teachers and the professional exercise of teachers and specialists in education. This paper criticizes the contents of this document pointing out that it maintains old conceptual imprecisions concerning pedagogy. Such imprecisions do not contribute to overcoming problems that have accumulated in the legislation on the subject. This Resolution thus promotes few advances to enhance the quality of the Brazilian basic education schools. The theoretical and prescriptive deficiencies of the Resolution demand a different understanding of the concept of pedagogy. Another curriculum option for the professional training of educators, be they teachers or education specialists, is thus needed. Keywords: Curriculum guidelines for pedagogy undergraduate programs. Training policies for educational professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training. |
id |
EDUL-1_b05d164f5b75bfdc638c417fb9425c4b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1189 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional trainingDiretrizes Curriculares da Pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadoresDiretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docenteEducação. Formação docente. Políticas de formação de profissionais da EducaçãoCurriculum guidelines for pedagogy courses. Training policies for education professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.The Resolution of Brazil’s National Board of Education (Brazilian acronym, CNE) instituting National Curriculum Guidelines for pedagogy undergraduate programs revives the debate over the nature of pedagogical knowledge, pedagogy programs, teaching degree programs to train teachers and the professional exercise of teachers and specialists in education. This paper criticizes the contents of this document pointing out that it maintains old conceptual imprecisions concerning pedagogy. Such imprecisions do not contribute to overcoming problems that have accumulated in the legislation on the subject. This Resolution thus promotes few advances to enhance the quality of the Brazilian basic education schools. The theoretical and prescriptive deficiencies of the Resolution demand a different understanding of the concept of pedagogy. Another curriculum option for the professional training of educators, be they teachers or education specialists, is thus needed. Keywords: Curriculum guidelines for pedagogy undergraduate programs. Training policies for educational professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.A Resolução do CNE que institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Pedagogia reacende o debate em torno da natureza do conhecimento pedagógico, do curso de Pedagogia, dos cursos de licenciatura para a formação de professores e do exercício profissional de professores e especialistas em educação. Este artigo traz uma exposição crítica ao conteúdo do documento, indicando que mantém antigas imprecisões conceituais com relação ao campo pedagógico que não contribuem para a superação de problemas acumulados na legislação sobre o assunto e, por isso, pouco avança na promoção da melhoria qualitativa das escolas de educação básica do país. As insuficiências dos pontos de vista teórico e prescritivo da Resolução demandam um outro entendimento do conceito de Pedagogia e, em consequência, outra opção curricular para a formação profissional de educadores, sejam eles professores ou especialistas em educação. Palavras-chave: Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docenteEDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/118910.58422/repesq.2021.e1189REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 743-7742177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189/956https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLibâneo, José Carlos2023-06-21T21:38:04Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1189Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-21T21:38:04Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training Diretrizes Curriculares da Pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores |
title |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training |
spellingShingle |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training Libâneo, José Carlos Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docente Educação. Formação docente. Políticas de formação de profissionais da Educação Curriculum guidelines for pedagogy courses. Training policies for education professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training. |
title_short |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training |
title_full |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training |
title_fullStr |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training |
title_full_unstemmed |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training |
title_sort |
Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training |
author |
Libâneo, José Carlos |
author_facet |
Libâneo, José Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Libâneo, José Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docente Educação. Formação docente. Políticas de formação de profissionais da Educação Curriculum guidelines for pedagogy courses. Training policies for education professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training. |
topic |
Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docente Educação. Formação docente. Políticas de formação de profissionais da Educação Curriculum guidelines for pedagogy courses. Training policies for education professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training. |
description |
The Resolution of Brazil’s National Board of Education (Brazilian acronym, CNE) instituting National Curriculum Guidelines for pedagogy undergraduate programs revives the debate over the nature of pedagogical knowledge, pedagogy programs, teaching degree programs to train teachers and the professional exercise of teachers and specialists in education. This paper criticizes the contents of this document pointing out that it maintains old conceptual imprecisions concerning pedagogy. Such imprecisions do not contribute to overcoming problems that have accumulated in the legislation on the subject. This Resolution thus promotes few advances to enhance the quality of the Brazilian basic education schools. The theoretical and prescriptive deficiencies of the Resolution demand a different understanding of the concept of pedagogy. Another curriculum option for the professional training of educators, be they teachers or education specialists, is thus needed. Keywords: Curriculum guidelines for pedagogy undergraduate programs. Training policies for educational professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189 10.58422/repesq.2021.e1189 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2021.e1189 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189/956 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 743-774 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353332355072 |