Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Libâneo, José Carlos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189
Resumo: The Resolution of Brazil’s National Board of Education (Brazilian acronym, CNE) instituting National Curriculum Guidelines for pedagogy undergraduate programs revives the debate over the nature of pedagogical knowledge, pedagogy programs, teaching degree programs to train teachers and the professional exercise of teachers and specialists in education. This paper criticizes the contents of this document pointing out that it maintains old conceptual imprecisions concerning pedagogy. Such imprecisions do not contribute to overcoming problems that have accumulated in the legislation on the subject. This Resolution thus promotes few advances to enhance the quality of the Brazilian basic education schools. The theoretical and prescriptive deficiencies of the Resolution demand a different understanding of the concept of pedagogy. Another curriculum option for the professional training of educators, be they teachers or education specialists, is thus needed. Keywords: Curriculum guidelines for pedagogy undergraduate programs. Training policies for educational professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.
id EDUL-1_b05d164f5b75bfdc638c417fb9425c4b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1189
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional trainingDiretrizes Curriculares da Pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadoresDiretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docenteEducação. Formação docente. Políticas de formação de profissionais da EducaçãoCurriculum guidelines for pedagogy courses. Training policies for education professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.The Resolution of Brazil’s National Board of Education (Brazilian acronym, CNE) instituting National Curriculum Guidelines for pedagogy undergraduate programs revives the debate over the nature of pedagogical knowledge, pedagogy programs, teaching degree programs to train teachers and the professional exercise of teachers and specialists in education. This paper criticizes the contents of this document pointing out that it maintains old conceptual imprecisions concerning pedagogy. Such imprecisions do not contribute to overcoming problems that have accumulated in the legislation on the subject. This Resolution thus promotes few advances to enhance the quality of the Brazilian basic education schools. The theoretical and prescriptive deficiencies of the Resolution demand a different understanding of the concept of pedagogy. Another curriculum option for the professional training of educators, be they teachers or education specialists, is thus needed. Keywords: Curriculum guidelines for pedagogy undergraduate programs. Training policies for educational professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.A Resolução do CNE que institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Pedagogia reacende o debate em torno da natureza do conhecimento pedagógico, do curso de Pedagogia, dos cursos de licenciatura para a formação de professores e do exercício profissional de professores e especialistas em educação. Este artigo traz uma exposição crítica ao conteúdo do documento, indicando que mantém antigas imprecisões conceituais com relação ao campo pedagógico que não contribuem para a superação de problemas acumulados na legislação sobre o assunto e, por isso, pouco avança na promoção da melhoria qualitativa das escolas de educação básica do país. As insuficiências dos pontos de vista teórico e prescritivo da Resolução demandam um outro entendimento do conceito de Pedagogia e, em consequência, outra opção curricular para a formação profissional de educadores, sejam eles professores ou especialistas em educação. Palavras-chave: Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docenteEDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/118910.58422/repesq.2021.e1189REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 743-7742177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189/956https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLibâneo, José Carlos2023-06-21T21:38:04Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1189Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-21T21:38:04Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
Diretrizes Curriculares da Pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores
title Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
spellingShingle Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
Libâneo, José Carlos
Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docente
Educação. Formação docente. Políticas de formação de profissionais da Educação
Curriculum guidelines for pedagogy courses. Training policies for education professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.
title_short Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
title_full Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
title_fullStr Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
title_full_unstemmed Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
title_sort Curriculum Guidelines of Pedagogy: theoretical imprecisions and a narrow conception of educators’ professional training
author Libâneo, José Carlos
author_facet Libâneo, José Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Libâneo, José Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docente
Educação. Formação docente. Políticas de formação de profissionais da Educação
Curriculum guidelines for pedagogy courses. Training policies for education professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.
topic Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia. Políticas de formação dos profissionais da educação. Conhecimento pedagógico. Formação pedagógica. Formação docente
Educação. Formação docente. Políticas de formação de profissionais da Educação
Curriculum guidelines for pedagogy courses. Training policies for education professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.
description The Resolution of Brazil’s National Board of Education (Brazilian acronym, CNE) instituting National Curriculum Guidelines for pedagogy undergraduate programs revives the debate over the nature of pedagogical knowledge, pedagogy programs, teaching degree programs to train teachers and the professional exercise of teachers and specialists in education. This paper criticizes the contents of this document pointing out that it maintains old conceptual imprecisions concerning pedagogy. Such imprecisions do not contribute to overcoming problems that have accumulated in the legislation on the subject. This Resolution thus promotes few advances to enhance the quality of the Brazilian basic education schools. The theoretical and prescriptive deficiencies of the Resolution demand a different understanding of the concept of pedagogy. Another curriculum option for the professional training of educators, be they teachers or education specialists, is thus needed. Keywords: Curriculum guidelines for pedagogy undergraduate programs. Training policies for educational professionals. Pedagogical knowledge. Pedagogical training and teacher training.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189
10.58422/repesq.2021.e1189
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1189
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1189/956
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 743-774
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353332355072