Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Darlan Roberto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rodrigues, Jéssica Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329
Resumo: This article discusses application of active methodologies in the essay teaching, thus seeking to make such content more accessible to students of “Generation Z”, who make up the students of elementary and high school. This research is of a theoretical-bibliographic study with qualitative data analysis, with a pragmatic approach, from the study of secondary sources of research. It is concluded that such methodologies can be positives, in the classes of Writing / Textual Production, proving to be adequate to the dissertative-argumentative content and opportune in the teaching-learning process. The study reinforces the concern with the constant updating of the teacher, in his pedagogical practices and methodologies applied to the students.
id EDUL-1_e37e2617f845df91a79c4d23613abe1c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1329
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicasUso de metodologias ativas de aprendizagem para a prática textual: propostas pedagógicasEnsino de RedaçãoProdução de TextoMetodologias AtivasEnsino MédioThis article discusses application of active methodologies in the essay teaching, thus seeking to make such content more accessible to students of “Generation Z”, who make up the students of elementary and high school. This research is of a theoretical-bibliographic study with qualitative data analysis, with a pragmatic approach, from the study of secondary sources of research. It is concluded that such methodologies can be positives, in the classes of Writing / Textual Production, proving to be adequate to the dissertative-argumentative content and opportune in the teaching-learning process. The study reinforces the concern with the constant updating of the teacher, in his pedagogical practices and methodologies applied to the students.O artigo discute a aplicação de metodologias ativas nas aulas de Redação/Produção de Texto, buscando, assim, tornar tais conteúdos mais acessíveis aos alunos da “Geração Z”, que compõem o alunado dos ensinos fundamental e médio. A investigação que originou o artigo é de natureza teórico-bibliográfica, de cunho qualitativo, com abordagem pragmática, apoiada na análise de fontes secundárias de pesquisa. Conclui-se que tais metodologias podem ser eficazes, mostrando-se adequadas ao conteúdo dissertativo-argumentativo e oportunas no processo de ensino-aprendizagem. O estudo reforça a preocupação com a constante atualização do docente, em suas práticas pedagógicas e metodologias aplicadas junto aos discentes.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2023-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/132910.58422/repesq.2023.e1329REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 15 n. 37 (2023): Práticas Investigativas e Práticas Escolares; 95-1152177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329/1206https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Darlan RobertoRodrigues, Jéssica Cristina2023-09-26T17:47:19Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1329Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-09-26T17:47:19Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
Uso de metodologias ativas de aprendizagem para a prática textual: propostas pedagógicas
title Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
spellingShingle Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
dos Santos, Darlan Roberto
Ensino de Redação
Produção de Texto
Metodologias Ativas
Ensino Médio
title_short Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
title_full Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
title_fullStr Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
title_full_unstemmed Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
title_sort Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
author dos Santos, Darlan Roberto
author_facet dos Santos, Darlan Roberto
Rodrigues, Jéssica Cristina
author_role author
author2 Rodrigues, Jéssica Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Darlan Roberto
Rodrigues, Jéssica Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Redação
Produção de Texto
Metodologias Ativas
Ensino Médio
topic Ensino de Redação
Produção de Texto
Metodologias Ativas
Ensino Médio
description This article discusses application of active methodologies in the essay teaching, thus seeking to make such content more accessible to students of “Generation Z”, who make up the students of elementary and high school. This research is of a theoretical-bibliographic study with qualitative data analysis, with a pragmatic approach, from the study of secondary sources of research. It is concluded that such methodologies can be positives, in the classes of Writing / Textual Production, proving to be adequate to the dissertative-argumentative content and opportune in the teaching-learning process. The study reinforces the concern with the constant updating of the teacher, in his pedagogical practices and methodologies applied to the students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329
10.58422/repesq.2023.e1329
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2023.e1329
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329/1206
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 15 n. 37 (2023): Práticas Investigativas e Práticas Escolares; 95-115
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353560944640