Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329 |
Resumo: | This article discusses application of active methodologies in the essay teaching, thus seeking to make such content more accessible to students of “Generation Z”, who make up the students of elementary and high school. This research is of a theoretical-bibliographic study with qualitative data analysis, with a pragmatic approach, from the study of secondary sources of research. It is concluded that such methodologies can be positives, in the classes of Writing / Textual Production, proving to be adequate to the dissertative-argumentative content and opportune in the teaching-learning process. The study reinforces the concern with the constant updating of the teacher, in his pedagogical practices and methodologies applied to the students. |
id |
EDUL-1_e37e2617f845df91a79c4d23613abe1c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1329 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicasUso de metodologias ativas de aprendizagem para a prática textual: propostas pedagógicasEnsino de RedaçãoProdução de TextoMetodologias AtivasEnsino MédioThis article discusses application of active methodologies in the essay teaching, thus seeking to make such content more accessible to students of “Generation Z”, who make up the students of elementary and high school. This research is of a theoretical-bibliographic study with qualitative data analysis, with a pragmatic approach, from the study of secondary sources of research. It is concluded that such methodologies can be positives, in the classes of Writing / Textual Production, proving to be adequate to the dissertative-argumentative content and opportune in the teaching-learning process. The study reinforces the concern with the constant updating of the teacher, in his pedagogical practices and methodologies applied to the students.O artigo discute a aplicação de metodologias ativas nas aulas de Redação/Produção de Texto, buscando, assim, tornar tais conteúdos mais acessíveis aos alunos da “Geração Z”, que compõem o alunado dos ensinos fundamental e médio. A investigação que originou o artigo é de natureza teórico-bibliográfica, de cunho qualitativo, com abordagem pragmática, apoiada na análise de fontes secundárias de pesquisa. Conclui-se que tais metodologias podem ser eficazes, mostrando-se adequadas ao conteúdo dissertativo-argumentativo e oportunas no processo de ensino-aprendizagem. O estudo reforça a preocupação com a constante atualização do docente, em suas práticas pedagógicas e metodologias aplicadas junto aos discentes.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2023-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/132910.58422/repesq.2023.e1329REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 15 n. 37 (2023): Práticas Investigativas e Práticas Escolares; 95-1152177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329/1206https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Darlan RobertoRodrigues, Jéssica Cristina2023-09-26T17:47:19Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1329Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-09-26T17:47:19Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas Uso de metodologias ativas de aprendizagem para a prática textual: propostas pedagógicas |
title |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas |
spellingShingle |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas dos Santos, Darlan Roberto Ensino de Redação Produção de Texto Metodologias Ativas Ensino Médio |
title_short |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas |
title_full |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas |
title_fullStr |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas |
title_full_unstemmed |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas |
title_sort |
Using active learning methodologies for textual practice: Pedagogical proposals: propostas pedagógicas |
author |
dos Santos, Darlan Roberto |
author_facet |
dos Santos, Darlan Roberto Rodrigues, Jéssica Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Jéssica Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos, Darlan Roberto Rodrigues, Jéssica Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Redação Produção de Texto Metodologias Ativas Ensino Médio |
topic |
Ensino de Redação Produção de Texto Metodologias Ativas Ensino Médio |
description |
This article discusses application of active methodologies in the essay teaching, thus seeking to make such content more accessible to students of “Generation Z”, who make up the students of elementary and high school. This research is of a theoretical-bibliographic study with qualitative data analysis, with a pragmatic approach, from the study of secondary sources of research. It is concluded that such methodologies can be positives, in the classes of Writing / Textual Production, proving to be adequate to the dissertative-argumentative content and opportune in the teaching-learning process. The study reinforces the concern with the constant updating of the teacher, in his pedagogical practices and methodologies applied to the students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329 10.58422/repesq.2023.e1329 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2023.e1329 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1329/1206 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 15 n. 37 (2023): Práticas Investigativas e Práticas Escolares; 95-115 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353560944640 |