Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Health Residencies Journal (HRJ) |
Texto Completo: | https://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/article/view/136 |
Resumo: | With the National Primary Care Policy and the Primary Health Care Policy of the Federal District, there was a redirection of Primary Care professionals to Family Health teams. The professionals who worked on the so-called "traditional" conception started to participate in educational interventions in order to mobilize them about the new model that they would integrate. The objective of this study was to evaluate the immediate impact of the educational interventions carried out in 2017 with a Transition team in Ceilândia / DF, after that, to compare Transition Team with an Family Health team inserted in the Family Health Strategy model of care.This is an intervention project carried out in three stages that comprise the territorial diagnosis; planning and execution of intervention workshops and comparing the results obtained through the application of a questionnaire structured on a four-point Likert scale. The responses from the application of this instrument to Transition team were compared with the responses from Family Health team.The comparison of the answers showed that the difficulty of assimilating structuring concepts to the work process of the teams is present in both Transition team and Family Health team. The difficulties to consolidate the Family Health Strategy model are present both in teams that are in the initial conversion process and in teams whose work process is structured in this model. |
id |
ESCS_b5ff8abd02b8b85d9ce664559cdf9b57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/136 |
network_acronym_str |
ESCS |
network_name_str |
Health Residencies Journal (HRJ) |
repository_id_str |
|
spelling |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária Atenção Primária à Saúde. Estratégia Saúde da Família. Capacitação em serviço.With the National Primary Care Policy and the Primary Health Care Policy of the Federal District, there was a redirection of Primary Care professionals to Family Health teams. The professionals who worked on the so-called "traditional" conception started to participate in educational interventions in order to mobilize them about the new model that they would integrate. The objective of this study was to evaluate the immediate impact of the educational interventions carried out in 2017 with a Transition team in Ceilândia / DF, after that, to compare Transition Team with an Family Health team inserted in the Family Health Strategy model of care.This is an intervention project carried out in three stages that comprise the territorial diagnosis; planning and execution of intervention workshops and comparing the results obtained through the application of a questionnaire structured on a four-point Likert scale. The responses from the application of this instrument to Transition team were compared with the responses from Family Health team.The comparison of the answers showed that the difficulty of assimilating structuring concepts to the work process of the teams is present in both Transition team and Family Health team. The difficulties to consolidate the Family Health Strategy model are present both in teams that are in the initial conversion process and in teams whose work process is structured in this model.Com a Política Nacional de Atenção Básica e a Política de Atenção Primária à Saúde do Distrito Federal, ocorreu um redirecionamento de profissionais da Atenção Básica para Equipes de Saúde da Família (EqSF). Os profissionais que trabalhavam na concepção denominada “tradicional” passaram a participar de intervenções educativas com a perspectiva de mobilização sobre o novo modelo que integrariam. O estudo teve como objetivo avaliar o impacto imediato das intervenções educativas realizadas em 2017 com uma Equipe de Transição (Etesf) de Ceilândia – Distrito Federal e, posteriormente, compará-la a uma EqSF inserida no modelo de atenção de Estratégia de Saúde Família (ESF). Trata-se de um projeto de intervenção realizado em três etapas que compreendem o diagnóstico territorial; planejamento e execução de oficinas interventivas e comparação dos resultados obtidos por meio da aplicação de um questionário estruturado em escala Likert de quatro pontos. As respostas oriundas da aplicação deste instrumento com a Etesf foram comparadas com as respostas advindas da EqSF. A comparação das respostas demonstrou que a dificuldade de assimilação de conceitos estruturantes para o processo de trabalho das equipes está presente tanto na Etesf quanto na EqSF. As dificuldades para consolidação do modelo de ESF estão presentes tanto em equipes que se encontram em processo inicial de conversão quanto em equipes cujo processo de trabalho está estruturado neste modelo.Coordenação de Pós-Graduação lato sensu e Extensão da Escola Superior de Ciências da Saúde2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/article/view/13610.51723/hrj.v2i11.136Health Residencies Journal - HRJ; v. 2 n. 11 (2021): Cuidados Paliativos: desafios e oportunidades; 62-852675-2913reponame:Health Residencies Journal (HRJ)instname:Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS)instacron:ESCSporhttps://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/article/view/136/144Copyright (c) 2021 Health Residencies Journal - HRJinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa de Oliveira, DanielaLuiz Néris Caetano, George 2021-06-09T21:43:38Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/136Revistahttps://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrjPUBhttps://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/oaihrj@escs.edu.br || vanessacampos@escs.edu.br2675-29132675-2913opendoar:2023-01-12T16:39:08.246066Health Residencies Journal (HRJ) - Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária |
title |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária |
spellingShingle |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária Sousa de Oliveira, Daniela Atenção Primária à Saúde. Estratégia Saúde da Família. Capacitação em serviço. |
title_short |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária |
title_full |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária |
title_fullStr |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária |
title_full_unstemmed |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária |
title_sort |
Projeto de intervenção no território: avaliações de ações educativas sobre a transição do modelo biomédico para o de base comunitária |
author |
Sousa de Oliveira, Daniela |
author_facet |
Sousa de Oliveira, Daniela Luiz Néris Caetano, George |
author_role |
author |
author2 |
Luiz Néris Caetano, George |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa de Oliveira, Daniela Luiz Néris Caetano, George |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atenção Primária à Saúde. Estratégia Saúde da Família. Capacitação em serviço. |
topic |
Atenção Primária à Saúde. Estratégia Saúde da Família. Capacitação em serviço. |
description |
With the National Primary Care Policy and the Primary Health Care Policy of the Federal District, there was a redirection of Primary Care professionals to Family Health teams. The professionals who worked on the so-called "traditional" conception started to participate in educational interventions in order to mobilize them about the new model that they would integrate. The objective of this study was to evaluate the immediate impact of the educational interventions carried out in 2017 with a Transition team in Ceilândia / DF, after that, to compare Transition Team with an Family Health team inserted in the Family Health Strategy model of care.This is an intervention project carried out in three stages that comprise the territorial diagnosis; planning and execution of intervention workshops and comparing the results obtained through the application of a questionnaire structured on a four-point Likert scale. The responses from the application of this instrument to Transition team were compared with the responses from Family Health team.The comparison of the answers showed that the difficulty of assimilating structuring concepts to the work process of the teams is present in both Transition team and Family Health team. The difficulties to consolidate the Family Health Strategy model are present both in teams that are in the initial conversion process and in teams whose work process is structured in this model. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/article/view/136 10.51723/hrj.v2i11.136 |
url |
https://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/article/view/136 |
identifier_str_mv |
10.51723/hrj.v2i11.136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/article/view/136/144 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Health Residencies Journal - HRJ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Health Residencies Journal - HRJ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Coordenação de Pós-Graduação lato sensu e Extensão da Escola Superior de Ciências da Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Coordenação de Pós-Graduação lato sensu e Extensão da Escola Superior de Ciências da Saúde |
dc.source.none.fl_str_mv |
Health Residencies Journal - HRJ; v. 2 n. 11 (2021): Cuidados Paliativos: desafios e oportunidades; 62-85 2675-2913 reponame:Health Residencies Journal (HRJ) instname:Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS) instacron:ESCS |
instname_str |
Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS) |
instacron_str |
ESCS |
institution |
ESCS |
reponame_str |
Health Residencies Journal (HRJ) |
collection |
Health Residencies Journal (HRJ) |
repository.name.fl_str_mv |
Health Residencies Journal (HRJ) - Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
hrj@escs.edu.br || vanessacampos@escs.edu.br |
_version_ |
1797051240403697664 |