LEGAL PRIORITY OF PUBLIC WATER SUPPLY AND ELECTRICITY GENERATION
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Veredas do Direito (Online) |
Texto Completo: | http://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/1052 |
Resumo: | The article approaches the coexistence of two types of administrative authorizations. The first one concerns the use of water for electricity generation purposes and its expedition involves multiple federal entities. The second one grants to its beneficiary the right to explore water supply services and its expedition might also involve states and counties. In the case studied, the authorization for electricity generation preceded the authorization for water supply, causing a problem of legal transition for constituted rights due to new regulatory demands. These demands raise doubts about the stability and revocability of rights previously constituted by administrative acts or contracts. Brazil´s legal order sets water supply as a priority and allows an indemnification for losses endured by the beneficiary of the older authorization. Nevertheless, the article concludes that a norm that ensures a general obligation of establishing a proper transition regime in cases of new regulatory demands would be convenient. |
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LEGAL PRIORITY OF PUBLIC WATER SUPPLY AND ELECTRICITY GENERATIONPRIORIDAD LEGAL DEL ABASTECIMIENTO PÚBLICO Y GENERACIÓN HIDROELÉCTRICAPRIORIDADE LEGAL DO ABASTECIMENTO PÚBLICO E GERAÇÃO HIDRELÉTRICARegulaçãoLei Nacional de Recursos Hídricos.The article approaches the coexistence of two types of administrative authorizations. The first one concerns the use of water for electricity generation purposes and its expedition involves multiple federal entities. The second one grants to its beneficiary the right to explore water supply services and its expedition might also involve states and counties. In the case studied, the authorization for electricity generation preceded the authorization for water supply, causing a problem of legal transition for constituted rights due to new regulatory demands. These demands raise doubts about the stability and revocability of rights previously constituted by administrative acts or contracts. Brazil´s legal order sets water supply as a priority and allows an indemnification for losses endured by the beneficiary of the older authorization. Nevertheless, the article concludes that a norm that ensures a general obligation of establishing a proper transition regime in cases of new regulatory demands would be convenient.El artículo trata de convivencia entre las otorgas del derecho al uso del agua para la generación de energía hidroeléctrica, que envuelve competencias de más de una autoridad federal, y las otorgas posteriores para el abastecimiento público, que podrán envolver también competencias estaduales y municipales. El tema se insiere en la discusión sobre la cual debe ser la transición jurídica adecuada antelas nuevas demandas regulatorias; estas generan dudas cuanto a la estabilidad o a la revocabilidad de los derechos anteriormente constituidos por actos o contratos administrativos y cuanto al deber de indemnizar los perjuicios sufridos por los titulares de los derechos restringidos. La solución de la legislación brasilera vigente fue, por un lado, garantizar prioridad al abastecimiento público, y, por otro, permitir la indemnización de los perjuicios del titular de la otorga más antigua. Como conclusión, el artículo cogita de la conveniencia de editar norma nacional que imponga el deber general de, en caso de de nuevas demandas regulatorias, definir de modo más específico el régimen jurídico adecuado a la transición.O artigo trata da convivência entre as outorgas de direito ao uso da água para a geração de energia hidrelétrica, que envolve competências de mais de uma autoridade federal, e as outorgas posteriores para o abastecimento público, que podem envolver também competências estaduais e municipais. O tema se insere na discussão sobre qual deve ser a transição jurídica adequada quando de novas demandas regulatórias. Elas geram dúvidas quanto à estabilidade ou revogabilidade dos direitos anteriormente constituídos por atos ou contratos administrativos e quanto ao dever de indenizar os prejuízos sofridos pelos titulares dos direitos restringidos. A solução da legislação brasileira vigente foi, por um lado, garantir prioridade ao abastecimento público e, por outro, permitir a indenização dos prejuízos do titular da outorga mais antiga. Como conclusão, o artigo cogita da conveniência de editar norma nacional impondo o dever geral de, quando de novas demandas regulatórias, ser definido de modo mais específico o regime jurídico adequado para a transição. Editora Dom Helder2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdfapplication/pdfhttp://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/105210.18623/rvd.v14i28.1052Veredas do Direito; Vol. 14 No. 28 (2017): Veredas do Direito – Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável; 361-380Veredas do Direito; Vol. 14 Núm. 28 (2017): Veredas do Direito – Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável; 361-380Veredas do Direito – Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável; v. 14 n. 28 (2017): Veredas do Direito – Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável; 361-3802179-8699reponame:Veredas do Direito (Online)instname:Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC)instacron:ESDECporhttp://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/1052/550http://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/1052/592http://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/1052/609http://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/1052/640Copyright (c) 2017 Veredas do Direito: Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentávelinfo:eu-repo/semantics/openAccessSundfeld, Carlos Ari2023-04-13T14:33:19Zoai:revista.domhelder.edu.br:article/1052Revistahttp://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredasPRIhttp://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/oaiveredas@domhelder.edu.br2179-86991806-3845opendoar:2023-04-13T14:33:19Veredas do Direito (Online) - Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC)false |
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