A internacionalização da GOL Transportes Aéreos: um desafio enfrentado com criatividade estratégica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Internext |
Texto Completo: | https://internext.espm.br/internext/article/view/38 |
Resumo: | This article discusses the internationalization of GOL Transportes Aéreos S/A in South America, identifies viable alternatives at the time (2005), and explores the adaptation of the strategy used, in confrontation with its essential competencies, thus obtaining sustainable competitive advantages, which can explain the success reached in a short period of time. GOL’s international expansion made in the period included Argentina (Buenos Aires, Cordoba and Rosario), Bolivia (Santa Cruz de la Sierra), Paraguay (Asunción) and Uruguay (Montevideo). Its success came from the predominance of end line flights, which allow costs calculations to be based only upon variable costs. In these conditions, the company could offer very competitive fares, driven to very price sensitive consumers. In its competitive positioning, its B-737 aircraft fleet has been an essential element, particularly adjusted to the high level of daily utilization. Fundamental elements in the strategic articulation were the company creativity, the broad knowledge of the existing legal instruments, as well as its flexibility, getting adapted to several dominant environmental conditions. |
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A internacionalização da GOL Transportes Aéreos: um desafio enfrentado com criatividade estratégicaInternacionalizaçãoTransporte AéreoEmpresas Low CostLow FaresEstratégia CompetitivaCompetências EssenciaisFlexibilidade EstratégicaAcordos BilateraisAcordo de FortalezaInternationalizationAir TransportLow CostLow Fares Companieshttp//databases.unesco.org/thesaurus/This article discusses the internationalization of GOL Transportes Aéreos S/A in South America, identifies viable alternatives at the time (2005), and explores the adaptation of the strategy used, in confrontation with its essential competencies, thus obtaining sustainable competitive advantages, which can explain the success reached in a short period of time. GOL’s international expansion made in the period included Argentina (Buenos Aires, Cordoba and Rosario), Bolivia (Santa Cruz de la Sierra), Paraguay (Asunción) and Uruguay (Montevideo). Its success came from the predominance of end line flights, which allow costs calculations to be based only upon variable costs. In these conditions, the company could offer very competitive fares, driven to very price sensitive consumers. In its competitive positioning, its B-737 aircraft fleet has been an essential element, particularly adjusted to the high level of daily utilization. Fundamental elements in the strategic articulation were the company creativity, the broad knowledge of the existing legal instruments, as well as its flexibility, getting adapted to several dominant environmental conditions.O artigo discute a internacionalização da GOL Transportes Aéreos S/A no âmbito da América do Sul, identificando as alternativas viáveis à época (2005), explorando a adequação da estratégia utilizada, em confronto com suas competências essenciais, obtendo, assim, vantagens competitivas sustentáveis, as quais explicariam o sucesso alcançado em breve intervalo de tempo. A expansão internacional da GOL realizada no período envolveu a Argentina (Buenos Aires, Córdoba e Rosário), Bolívia (Santa Cruz de la Sierra), Paraguai (Assunção) e Uruguai (Montevidéu). Seu sucesso decorreu da prevalência de vôos de ponta de linha, permitindo que seu custeio fosse feito considerando apenas seus custos variáveis. Nessas condições, foi possível à empresa praticar tarifas bastante competitivas, dirigidas a públicos muito sensíveis a preço. No seu posicionamento competitivo, foi elemento essencial sua plataforma de aeronaves 737, particularmente adequadas à alta utilização diária da frota. Elementos fundamentais na articulação estratégica foram a criatividade da empresa, o amplo domínio dos instrumentos legais existentes, assim como a sua flexibilidade, adaptando-se ás várias condições ambientais reinantes.Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM2008-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://internext.espm.br/internext/article/view/3810.18568/1980-4865.11151-167Internext - International Business and Management Review ; Vol. 1 No. 1 (2006); 151-167Internext; v. 1 n. 1 (2006); 151-1671980-4865reponame:Internextinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://internext.espm.br/internext/article/view/38/36Copyright (c) 2015 Internexthttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Maurício Emboaba2023-03-27T20:34:22Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/38Revistahttps://internext.espm.br/internextPRIhttps://internext.espm.br/internext/oaiinternext@espm.br1980-48651980-4865opendoar:2023-03-27T20:34:22Internext - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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