Between media and communication: origins and modalities of a dichotomy in studies of the area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martino, Luis Mauro Sá
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1154
Resumo: The words “media” and “communication” often appear indistinctly in studies of the area. However, in epistemological terms this relationship may not be obvious. This text proposes that, although taken as synonyms, these expressions reveal an epistemological position, discussed from three aspects: (a) between the notions of media and communication as a study approaches; (b) between academic and market demands in the development of theories and (c) between the word “communication” and its use as a delimiting epistemic operator of Communication. These tensions are conceived from the research references of communication epistemology.
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spelling Between media and communication: origins and modalities of a dichotomy in studies of the areaEntre mídia e comunicação: origens e modalidades de uma dicotomia nos estudos da áreaComunicaçãoEpistemologiaTeoria da ComunicaçãoThe words “media” and “communication” often appear indistinctly in studies of the area. However, in epistemological terms this relationship may not be obvious. This text proposes that, although taken as synonyms, these expressions reveal an epistemological position, discussed from three aspects: (a) between the notions of media and communication as a study approaches; (b) between academic and market demands in the development of theories and (c) between the word “communication” and its use as a delimiting epistemic operator of Communication. These tensions are conceived from the research references of communication epistemology.Embora as palavras “mídia” e “comunicação” muitas vezes apareçam de maneira indistinta nos estudos da área, em termos epistemológicos essa relação talvez não seja óbvia. Este texto propõe que, embora tomadas como sinônimas, cada uma dessas expressões revela um posicionamento epistemológico, discutido a partir de três aspectos: (a) entre as noções de “mídia” e “comunicação” como recorte de estudos; (b) entre demandas acadêmicas e de mercado na formação das teorias; (c) entre a palavra “comunicação” e sua utilização como operador epistemológico delimitador de uma área. Essas tensões são pensadas a partir dos referenciais de pesquisa da epistemologia da comunicação.Escola Superior de Propaganda e Marketing2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de literaturaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/115410.18568/cmc.v13i38.1154Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 No. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 10-28Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 Núm. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 10-28Comunicação Mídia e Consumo; v. 13 n. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 10-281983-707010.18568/cmc.v13i38reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1154/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1154/pdf_1Copyright (c) 2016 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartino, Luis Mauro Sá2018-04-11T19:01:38Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1154Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-04-11T19:01:38Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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