Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Isabel Ferin
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2480
Resumo: This article analyzes the work Transparent City of the Angolan writer Ondjaki, based on the concepts of memory, nostalgia and fiction, in the scenario of Luanda city, understood as a metaphor for Angola. Using Baccega’s works on Pepetela’s Mayombe, we trace the context in which Ondjaki’s novel is inscribed. It is pointed out, from work excerpts, how the author fictionalizes characters and interests of Luanda city, namely the elite that supports the ex-president who ruled the country for about forty years. Evoking Baccega once again, we analyze how characters are constructed, in a dichotomy of winners/losers, and in a progressively chaotic and corrupt urban scenario, where memory and nostalgia are the anchor of dispossessed resilience. Finally, we map references and the role of the media, focusing the relevance of Journalism in Angola and the influence of Brazilian soap operas.
id ESPM-3_5315883c9195e5033d1757e44f816f4f
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2480
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola“Os Transparentes”de Ondjaki: Luanda como metáfora de AngolaThis article analyzes the work Transparent City of the Angolan writer Ondjaki, based on the concepts of memory, nostalgia and fiction, in the scenario of Luanda city, understood as a metaphor for Angola. Using Baccega’s works on Pepetela’s Mayombe, we trace the context in which Ondjaki’s novel is inscribed. It is pointed out, from work excerpts, how the author fictionalizes characters and interests of Luanda city, namely the elite that supports the ex-president who ruled the country for about forty years. Evoking Baccega once again, we analyze how characters are constructed, in a dichotomy of winners/losers, and in a progressively chaotic and corrupt urban scenario, where memory and nostalgia are the anchor of dispossessed resilience. Finally, we map references and the role of the media, focusing the relevance of Journalism in Angola and the influence of Brazilian soap operas.Este artigo analisa a obra “Os transparentes” do escritor angolano Ondjaki, a partir dos conceitos de memória, nostalgia e ficção, no cenário da cidade de Luanda, entendida como metáfora de Angola. Recorrendo aos trabalhos de Baccega sobre “Mayombe” de Pepetela, inicia-se a exposição traçando o contexto em que se inscreve o romance de Ondjaki. Assinala-se, a partir de excertos da obra, como o autor ficciona personagens e interesses da cidade de Luanda, nomeadamente os de uma elite afeta ao ex-presidente, que governou o país por cerca de quarenta anos. Em seguida, evocando mais uma vez Baccega, analisa-se como são construídas as personagens, numa dicotomia ganhadores/perdedores, e num cenário urbano progressivamente caótico e corrumpido, onde a memória e a nostalgia são âncora da resiliência dos despossuídos. Por fim, são mapeadas as referências e o papel das mídias, com principal relevância para o Jornalismo em Angola e a influência das telenovelas brasileiras.  Escola Superior de Propaganda e Marketing2020-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/248010.18568/cmc.v17i50.2480Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 17 No. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 443-468Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 17 Núm. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 443-468Comunicação Mídia e Consumo; v. 17 n. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 443-4681983-707010.18568/cmc.v17i50reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2480/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2480/pdf_1Copyright (c) 2020 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Isabel Ferin2021-03-11T12:42:23Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2480Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2021-03-11T12:42:23Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola
“Os Transparentes”de Ondjaki: Luanda como metáfora de Angola
title Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola
spellingShingle Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola
Cunha, Isabel Ferin
title_short Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola
title_full Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola
title_fullStr Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola
title_full_unstemmed Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola
title_sort Ondjaki’s “Transparent City”: Luanda as a metaphor for Angola
author Cunha, Isabel Ferin
author_facet Cunha, Isabel Ferin
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Isabel Ferin
description This article analyzes the work Transparent City of the Angolan writer Ondjaki, based on the concepts of memory, nostalgia and fiction, in the scenario of Luanda city, understood as a metaphor for Angola. Using Baccega’s works on Pepetela’s Mayombe, we trace the context in which Ondjaki’s novel is inscribed. It is pointed out, from work excerpts, how the author fictionalizes characters and interests of Luanda city, namely the elite that supports the ex-president who ruled the country for about forty years. Evoking Baccega once again, we analyze how characters are constructed, in a dichotomy of winners/losers, and in a progressively chaotic and corrupt urban scenario, where memory and nostalgia are the anchor of dispossessed resilience. Finally, we map references and the role of the media, focusing the relevance of Journalism in Angola and the influence of Brazilian soap operas.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2480
10.18568/cmc.v17i50.2480
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2480
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v17i50.2480
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2480/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2480/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 17 No. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 443-468
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 17 Núm. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 443-468
Comunicação Mídia e Consumo; v. 17 n. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 443-468
1983-7070
10.18568/cmc.v17i50
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300936060928