“When reading fills the soul”: about the experiential narrative in self-help literature
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/707 |
Resumo: | Given the wide dissemination of self-help literature in the currentLatin American publishing market, in this article we provide clues that can help understand the mass consumption of the genre. Focusing on reading as a communication phenomenon itself – the interaction that occurs between text and reader to cognitive, physical, and emotional –, it is possible to identify the ways in which the reader recognizes the experiential narratives featuring in the texts. Finally, one can note a reading that affects, that moves, that “hits”, a reading that mobilizes emotions and body sensations. |
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“When reading fills the soul”: about the experiential narrative in self-help literature“Cuando leer llena el alma”: a propósito de la narrativa vivencial en la literatura de autoayuda“Quando a leitura preenche a alma”: sobre a narrativa vivencial na literatura de auto-ajudaSelf-help literatureAffectivityEmotionExperiential narrativeConsumptionLiteratura de autoayudaAfectividadEmociónNarrativa vivencialConsumoLiteratura de auto-ajudaAfetividadeEmoçãoNarrativa experiencialConsumoGiven the wide dissemination of self-help literature in the currentLatin American publishing market, in this article we provide clues that can help understand the mass consumption of the genre. Focusing on reading as a communication phenomenon itself – the interaction that occurs between text and reader to cognitive, physical, and emotional –, it is possible to identify the ways in which the reader recognizes the experiential narratives featuring in the texts. Finally, one can note a reading that affects, that moves, that “hits”, a reading that mobilizes emotions and body sensations.Teniendo en cuenta la amplia difusión de la literatura de autoayudaen el mercado editorial latinoamericano actual, en este artículo se ofrecempistas que pueden contribuir a comprender el consumo masivo del género.Haciendo foco en la lectura como fenómeno de comunicación en sí misma – la interacción que se produce entre texto y lector a nivel cognitivo, físico, y afectivo –, es posible identificar las maneras en que el lector se reconoce en las narrativas vivenciales que ofrecen los textos. Se da cuenta, finalmente, de una lectura que afecta, que conmueve, que “golpea”, una lectura que moviliza emociones y sensaciones corporales.Considerando a ampla difusão da literatura de auto-ajuda no atual mercado editorial latino-americano, este artigo oferece pistas que podem ajudar a entender o consumo massivo do gênero. Incidindo sobre a leitura como um fenômeno de comunicação em si – a interação que ocorre entre texto e leitor a nível cognitivo, físico e afetivo – é possível identificar as formas em que o leitor se reconhece nas narrativas vivenciais oferecidas pelos textos. Notamos, finalmente, uma leitura que afeta, comove, “impacta”, uma leitura que mobiliza emoções e sensações corporais.Escola Superior de Propaganda e Marketing2014-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empírica de campoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/70710.18568/cmc.v11i31.707Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 No. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 13-36Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 Núm. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 13-36Comunicação Mídia e Consumo; v. 11 n. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 13-361983-707010.18568/cmc.v11i31reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporspaenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/707/pdf_3https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/707/pdf_13https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/707/pdf_18Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCanavire, Vanina Belén2014-10-06T21:08:08Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/707Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-10-06T21:08:08Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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