Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300 |
Resumo: | We present in this article aspects of the research that has been carried out on processes of identity construction linked to an “alternative ethos” among young people in Baixo Augusta region in São Paulo. Articulating consumer practices (in their production and reception logics), music scenes, fashion and lifestyles, we seek to understand these juvenile experiences and imaginaries (through ethnography) that build identities and ways of consuming alternatives to mainstream and to hegemonic culture. Thus, notions of youth resistance are re-established and resemantized, which are outlined not only by confrontation, but by negotiations between the dominant logics and everyday astuteness, demonstrated in political, aesthetic and performative actions. |
id |
ESPM-3_5cfe59df56816ed4dea670478d0c2122 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1300 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São PauloCulturas juvenis, identidades e estilo de vida: sentidos do “alternativo” no Baixo Augusta/São PauloAlternativeYouth culturesLifestyleConsumptionBaixo AugustaAlternativoCulturas juvenisEstilo de vidaConsumoBaixo AugustaWe present in this article aspects of the research that has been carried out on processes of identity construction linked to an “alternative ethos” among young people in Baixo Augusta region in São Paulo. Articulating consumer practices (in their production and reception logics), music scenes, fashion and lifestyles, we seek to understand these juvenile experiences and imaginaries (through ethnography) that build identities and ways of consuming alternatives to mainstream and to hegemonic culture. Thus, notions of youth resistance are re-established and resemantized, which are outlined not only by confrontation, but by negotiations between the dominant logics and everyday astuteness, demonstrated in political, aesthetic and performative actions.Apresentamos neste artigo aspectos da pesquisa que vem sendo realizada sobre a construção de identidades ligadas a um “ethos alternativo” entre jovens frequentadores da região do Baixo Augusta em São Paulo. Articulando práticas de consumo (em suas lógicas de produção e recepção), cenas musicais, moda e estilos de vida, buscamos compreender estas experiências e imaginários juvenis (por meio de etnografia) que compõem identidades e formas de consumir alternativas ao mainstream e à cultura hegemônica. Com isso, reposicionam-se e ressemantizam-se noções de resistência juvenil que se esboçam não apenas pelo enfrentamento mas por negociações entre as lógicas dominantes e as astúcias cotidianas, perfazendo-se em ações de teor político, estético e performativo.Escola Superior de Propaganda e Marketing2017-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empírica de campoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/130010.18568/cmc.v14i40.1300Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 No. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 Núm. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128Comunicação Mídia e Consumo; v. 14 n. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-1281983-707010.18568/cmc.v14i40reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300/pdf_1Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Simone LuciPontes, Vitor2018-04-11T19:00:33Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1300Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-04-11T19:00:33Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo Culturas juvenis, identidades e estilo de vida: sentidos do “alternativo” no Baixo Augusta/São Paulo |
title |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo |
spellingShingle |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo Pereira, Simone Luci Alternative Youth cultures Lifestyle Consumption Baixo Augusta Alternativo Culturas juvenis Estilo de vida Consumo Baixo Augusta |
title_short |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo |
title_full |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo |
title_fullStr |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo |
title_full_unstemmed |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo |
title_sort |
Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo |
author |
Pereira, Simone Luci |
author_facet |
Pereira, Simone Luci Pontes, Vitor |
author_role |
author |
author2 |
Pontes, Vitor |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Simone Luci Pontes, Vitor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alternative Youth cultures Lifestyle Consumption Baixo Augusta Alternativo Culturas juvenis Estilo de vida Consumo Baixo Augusta |
topic |
Alternative Youth cultures Lifestyle Consumption Baixo Augusta Alternativo Culturas juvenis Estilo de vida Consumo Baixo Augusta |
description |
We present in this article aspects of the research that has been carried out on processes of identity construction linked to an “alternative ethos” among young people in Baixo Augusta region in São Paulo. Articulating consumer practices (in their production and reception logics), music scenes, fashion and lifestyles, we seek to understand these juvenile experiences and imaginaries (through ethnography) that build identities and ways of consuming alternatives to mainstream and to hegemonic culture. Thus, notions of youth resistance are re-established and resemantized, which are outlined not only by confrontation, but by negotiations between the dominant logics and everyday astuteness, demonstrated in political, aesthetic and performative actions. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa empírica de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300 10.18568/cmc.v14i40.1300 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v14i40.1300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 No. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 Núm. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128 Comunicação Mídia e Consumo; v. 14 n. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128 1983-7070 10.18568/cmc.v14i40 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300120268800 |