Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Simone Luci
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pontes, Vitor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300
Resumo: We present in this article aspects of the research that has been carried out on processes of identity construction linked to an “alternative ethos” among young people in Baixo Augusta region in São Paulo. Articulating consumer practices (in their production and reception logics), music scenes, fashion and lifestyles, we seek to understand these juvenile experiences and imaginaries (through ethnography) that build identities and ways of consuming alternatives to mainstream and to hegemonic culture. Thus, notions of youth resistance are re-established and resemantized, which are outlined not only by confrontation, but by negotiations between the dominant logics and everyday astuteness, demonstrated in political, aesthetic and performative actions.
id ESPM-3_5cfe59df56816ed4dea670478d0c2122
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1300
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São PauloCulturas juvenis, identidades e estilo de vida: sentidos do “alternativo” no Baixo Augusta/São PauloAlternativeYouth culturesLifestyleConsumptionBaixo AugustaAlternativoCulturas juvenisEstilo de vidaConsumoBaixo AugustaWe present in this article aspects of the research that has been carried out on processes of identity construction linked to an “alternative ethos” among young people in Baixo Augusta region in São Paulo. Articulating consumer practices (in their production and reception logics), music scenes, fashion and lifestyles, we seek to understand these juvenile experiences and imaginaries (through ethnography) that build identities and ways of consuming alternatives to mainstream and to hegemonic culture. Thus, notions of youth resistance are re-established and resemantized, which are outlined not only by confrontation, but by negotiations between the dominant logics and everyday astuteness, demonstrated in political, aesthetic and performative actions.Apresentamos neste artigo aspectos da pesquisa que vem sendo realizada sobre a construção de identidades ligadas a um “ethos alternativo” entre jovens frequentadores da região do Baixo Augusta em São Paulo. Articulando práticas de consumo (em suas lógicas de produção e recepção), cenas musicais, moda e estilos de vida, buscamos compreender estas experiências e imaginários juvenis (por meio de etnografia) que compõem identidades e formas de consumir alternativas ao mainstream e à cultura hegemônica. Com isso, reposicionam-se e ressemantizam-se noções de resistência juvenil que se esboçam não apenas pelo enfrentamento mas por negociações entre as lógicas dominantes e as astúcias cotidianas, perfazendo-se em ações de teor político, estético e performativo.Escola Superior de Propaganda e Marketing2017-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empírica de campoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/130010.18568/cmc.v14i40.1300Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 No. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 Núm. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128Comunicação Mídia e Consumo; v. 14 n. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-1281983-707010.18568/cmc.v14i40reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300/pdf_1Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Simone LuciPontes, Vitor2018-04-11T19:00:33Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1300Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-04-11T19:00:33Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
Culturas juvenis, identidades e estilo de vida: sentidos do “alternativo” no Baixo Augusta/São Paulo
title Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
spellingShingle Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
Pereira, Simone Luci
Alternative
Youth cultures
Lifestyle
Consumption
Baixo Augusta
Alternativo
Culturas juvenis
Estilo de vida
Consumo
Baixo Augusta
title_short Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
title_full Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
title_fullStr Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
title_full_unstemmed Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
title_sort Youth cultures, identities and lifestyle: meanings of the “alternative” in Baixo Augusta/São Paulo
author Pereira, Simone Luci
author_facet Pereira, Simone Luci
Pontes, Vitor
author_role author
author2 Pontes, Vitor
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Simone Luci
Pontes, Vitor
dc.subject.por.fl_str_mv Alternative
Youth cultures
Lifestyle
Consumption
Baixo Augusta
Alternativo
Culturas juvenis
Estilo de vida
Consumo
Baixo Augusta
topic Alternative
Youth cultures
Lifestyle
Consumption
Baixo Augusta
Alternativo
Culturas juvenis
Estilo de vida
Consumo
Baixo Augusta
description We present in this article aspects of the research that has been carried out on processes of identity construction linked to an “alternative ethos” among young people in Baixo Augusta region in São Paulo. Articulating consumer practices (in their production and reception logics), music scenes, fashion and lifestyles, we seek to understand these juvenile experiences and imaginaries (through ethnography) that build identities and ways of consuming alternatives to mainstream and to hegemonic culture. Thus, notions of youth resistance are re-established and resemantized, which are outlined not only by confrontation, but by negotiations between the dominant logics and everyday astuteness, demonstrated in political, aesthetic and performative actions.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa empírica de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300
10.18568/cmc.v14i40.1300
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v14i40.1300
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1300/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 No. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 Núm. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128
Comunicação Mídia e Consumo; v. 14 n. 40 (2017): MAIO/AGOSTO; 110-128
1983-7070
10.18568/cmc.v14i40
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300120268800