The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1654 |
Resumo: | This article traces a historical panorama of the representation of Rio’s favelas in Brazilian musical comedy films, known as chanchadas, from the 1930s to the early 1960s. With rare exceptions like that of the film Favela dos meus amores (1935), we point to the more constant presence of the favela as a setting staged in the studios in musical numbers of films released until the mid-1950s. Taking as a milestone the film Depois eu conto (1956), the favela representation is increasingly politicized in the genre until the end of the decade. In the context of polemics about the removal of favelas and the social activity of Catholic Church in transforming this type of popular housing into a “public problem”, we analyse Três colegas de batina (1961), in which a favela acquire great importance for its plot, but with an ideological discourse distinct from the best-known films of the Cinema Novo movement. |
id |
ESPM-3_7280f5d6d9a662a73964d8ccbab1c3b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1654 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problemAs favelas cariocas nas chanchadas: de berço do samba a problema públicochanchadafavelachurchsambacinemachanchadafavelaIgrejasambacinema.This article traces a historical panorama of the representation of Rio’s favelas in Brazilian musical comedy films, known as chanchadas, from the 1930s to the early 1960s. With rare exceptions like that of the film Favela dos meus amores (1935), we point to the more constant presence of the favela as a setting staged in the studios in musical numbers of films released until the mid-1950s. Taking as a milestone the film Depois eu conto (1956), the favela representation is increasingly politicized in the genre until the end of the decade. In the context of polemics about the removal of favelas and the social activity of Catholic Church in transforming this type of popular housing into a “public problem”, we analyse Três colegas de batina (1961), in which a favela acquire great importance for its plot, but with an ideological discourse distinct from the best-known films of the Cinema Novo movement.Este artigo traça um panorama histórico da representação das favelas cariocas nas comédias musicais cinematográficas brasileiras, conhecidas como chanchadas, dos anos 1930 ao início da década de 1960. Apontamos a presença mais constante da favela como cenário reproduzido em estúdio em números musicais das chanchadas lançadas até meados dos anos 1950. Tomando como marco o filme Depois eu conto (1956), a representação da favela passa a ser cada vez mais politizada no gênero. Em meio às polêmicas sobre as remoções das favelas e a atuação social da Igreja Católica na transformação deste tipo de habitação popular em “problema público”, analisamos Três colegas de batina (1961), em que uma favela adquire grande importância para sua trama, mas com um discurso ideológico distinto dos mais conhecidos filmes dos diretores do Cinema Novo.Escola Superior de Propaganda e Marketing2018-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/165410.18568/cmc.v15i43.1654Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 No. 43 (2018): MAIO/AGOSTO; 276-301Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 Núm. 43 (2018): MAIO/AGOSTO; 276-301Comunicação Mídia e Consumo; v. 15 n. 43 (2018): MAIO/AGOSTO; 276-3011983-707010.18568/cmc.v15i43reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1654/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1654/pdf_1Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Luna Freire, Rafaelde Luna Freire, Leticia2019-04-04T21:56:44Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1654Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2019-04-04T21:56:44Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem As favelas cariocas nas chanchadas: de berço do samba a problema público |
title |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem |
spellingShingle |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem de Luna Freire, Rafael chanchada favela church samba cinema chanchada favela Igreja samba cinema. |
title_short |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem |
title_full |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem |
title_fullStr |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem |
title_full_unstemmed |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem |
title_sort |
The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem |
author |
de Luna Freire, Rafael |
author_facet |
de Luna Freire, Rafael de Luna Freire, Leticia |
author_role |
author |
author2 |
de Luna Freire, Leticia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Luna Freire, Rafael de Luna Freire, Leticia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
chanchada favela church samba cinema chanchada favela Igreja samba cinema. |
topic |
chanchada favela church samba cinema chanchada favela Igreja samba cinema. |
description |
This article traces a historical panorama of the representation of Rio’s favelas in Brazilian musical comedy films, known as chanchadas, from the 1930s to the early 1960s. With rare exceptions like that of the film Favela dos meus amores (1935), we point to the more constant presence of the favela as a setting staged in the studios in musical numbers of films released until the mid-1950s. Taking as a milestone the film Depois eu conto (1956), the favela representation is increasingly politicized in the genre until the end of the decade. In the context of polemics about the removal of favelas and the social activity of Catholic Church in transforming this type of popular housing into a “public problem”, we analyse Três colegas de batina (1961), in which a favela acquire great importance for its plot, but with an ideological discourse distinct from the best-known films of the Cinema Novo movement. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1654 10.18568/cmc.v15i43.1654 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1654 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v15i43.1654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1654/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1654/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 No. 43 (2018): MAIO/AGOSTO; 276-301 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 Núm. 43 (2018): MAIO/AGOSTO; 276-301 Comunicação Mídia e Consumo; v. 15 n. 43 (2018): MAIO/AGOSTO; 276-301 1983-7070 10.18568/cmc.v15i43 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300568010752 |