Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matheus, Leticia Cantarela
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869
Resumo: The essay discusses the discoursive disputes around the definition of the popular concept of “suburbs”, considering the phenomenon of the outskirts of Rio de Janeiro city. It is thought to be an imaginary territory which is reinforced on social media, through fanpages dedicated to it on the Facebook. This paper analyses how it happens on the fanpage “Suburban of Depression” as well as on the namesake book, in order to understand the dynamics of contemporary identities that take place on the digital environment, so that there are some strings of creative processes of making new concepts and traditions. The aim is to identify the semantic networks with and in which people build up this pragmatic concept of everyday life, so as to operate not only the symbolic appropriation of local outskirts but also to positivate its imaginary, inverting the Northern and Southern axis of knowledge and experience.
id ESPM-3_7fd6551e098beefff09f1a9386f1d8a7
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1869
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”Hierarquia dos espaços na fanpage “Suburbano da Depressão”cidadeNorte-Sul globalsubúrbio cariocarede socialconceitoThe essay discusses the discoursive disputes around the definition of the popular concept of “suburbs”, considering the phenomenon of the outskirts of Rio de Janeiro city. It is thought to be an imaginary territory which is reinforced on social media, through fanpages dedicated to it on the Facebook. This paper analyses how it happens on the fanpage “Suburban of Depression” as well as on the namesake book, in order to understand the dynamics of contemporary identities that take place on the digital environment, so that there are some strings of creative processes of making new concepts and traditions. The aim is to identify the semantic networks with and in which people build up this pragmatic concept of everyday life, so as to operate not only the symbolic appropriation of local outskirts but also to positivate its imaginary, inverting the Northern and Southern axis of knowledge and experience.Resumo: O artigo discute as disputas discursivas em torno da definição do termo popular “subúrbio”, procurando compreender especificamente o território cultural conhecido como “subúrbios cariocas”. Trata-se de um território imaginado que se atualiza no espaço das redes sociais por meio de fanpages no Facebook. Neste trabalho, analisamos as particularidades da fanpages “Suburbano da Depressão” e de seu livro homônimo, buscando entender as dinâmicas identitárias de se atualizam nesse novo território, a partir de processos criativos de invenções conceituais e de tradições. O artigo tem por objetivo detectar redes semânticas de construção de conceitos práticos, utilizados no cotidiano, para dar conta da apropriação simbólica dos subúrbios e de positivação permanente de seu imaginário, invertendo os pólos de conhecimento e de experiência.Escola Superior de Propaganda e Marketing2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise discursiva; texto e imagem; filosofia da linguagemapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/186910.18568/cmc.v16i45.1869Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-1941983-707010.18568/cmc.v16i45reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869/pdf_1Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatheus, Leticia Cantarela2020-09-04T16:52:09Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1869Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-04T16:52:09Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
Hierarquia dos espaços na fanpage “Suburbano da Depressão”
title Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
spellingShingle Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
Matheus, Leticia Cantarela
cidade
Norte-Sul global
subúrbio carioca
rede social
conceito
title_short Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
title_full Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
title_fullStr Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
title_full_unstemmed Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
title_sort Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
author Matheus, Leticia Cantarela
author_facet Matheus, Leticia Cantarela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matheus, Leticia Cantarela
dc.subject.por.fl_str_mv cidade
Norte-Sul global
subúrbio carioca
rede social
conceito
topic cidade
Norte-Sul global
subúrbio carioca
rede social
conceito
description The essay discusses the discoursive disputes around the definition of the popular concept of “suburbs”, considering the phenomenon of the outskirts of Rio de Janeiro city. It is thought to be an imaginary territory which is reinforced on social media, through fanpages dedicated to it on the Facebook. This paper analyses how it happens on the fanpage “Suburban of Depression” as well as on the namesake book, in order to understand the dynamics of contemporary identities that take place on the digital environment, so that there are some strings of creative processes of making new concepts and traditions. The aim is to identify the semantic networks with and in which people build up this pragmatic concept of everyday life, so as to operate not only the symbolic appropriation of local outskirts but also to positivate its imaginary, inverting the Northern and Southern axis of knowledge and experience.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
análise discursiva; texto e imagem; filosofia da linguagem
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869
10.18568/cmc.v16i45.1869
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v16i45.1869
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194
Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194
1983-7070
10.18568/cmc.v16i45
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300586885120