Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869 |
Resumo: | The essay discusses the discoursive disputes around the definition of the popular concept of “suburbs”, considering the phenomenon of the outskirts of Rio de Janeiro city. It is thought to be an imaginary territory which is reinforced on social media, through fanpages dedicated to it on the Facebook. This paper analyses how it happens on the fanpage “Suburban of Depression” as well as on the namesake book, in order to understand the dynamics of contemporary identities that take place on the digital environment, so that there are some strings of creative processes of making new concepts and traditions. The aim is to identify the semantic networks with and in which people build up this pragmatic concept of everyday life, so as to operate not only the symbolic appropriation of local outskirts but also to positivate its imaginary, inverting the Northern and Southern axis of knowledge and experience. |
id |
ESPM-3_7fd6551e098beefff09f1a9386f1d8a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1869 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression”Hierarquia dos espaços na fanpage “Suburbano da Depressão”cidadeNorte-Sul globalsubúrbio cariocarede socialconceitoThe essay discusses the discoursive disputes around the definition of the popular concept of “suburbs”, considering the phenomenon of the outskirts of Rio de Janeiro city. It is thought to be an imaginary territory which is reinforced on social media, through fanpages dedicated to it on the Facebook. This paper analyses how it happens on the fanpage “Suburban of Depression” as well as on the namesake book, in order to understand the dynamics of contemporary identities that take place on the digital environment, so that there are some strings of creative processes of making new concepts and traditions. The aim is to identify the semantic networks with and in which people build up this pragmatic concept of everyday life, so as to operate not only the symbolic appropriation of local outskirts but also to positivate its imaginary, inverting the Northern and Southern axis of knowledge and experience.Resumo: O artigo discute as disputas discursivas em torno da definição do termo popular “subúrbio”, procurando compreender especificamente o território cultural conhecido como “subúrbios cariocas”. Trata-se de um território imaginado que se atualiza no espaço das redes sociais por meio de fanpages no Facebook. Neste trabalho, analisamos as particularidades da fanpages “Suburbano da Depressão” e de seu livro homônimo, buscando entender as dinâmicas identitárias de se atualizam nesse novo território, a partir de processos criativos de invenções conceituais e de tradições. O artigo tem por objetivo detectar redes semânticas de construção de conceitos práticos, utilizados no cotidiano, para dar conta da apropriação simbólica dos subúrbios e de positivação permanente de seu imaginário, invertendo os pólos de conhecimento e de experiência.Escola Superior de Propaganda e Marketing2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise discursiva; texto e imagem; filosofia da linguagemapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/186910.18568/cmc.v16i45.1869Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-1941983-707010.18568/cmc.v16i45reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869/pdf_1Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatheus, Leticia Cantarela2020-09-04T16:52:09Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1869Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-04T16:52:09Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression” Hierarquia dos espaços na fanpage “Suburbano da Depressão” |
title |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression” |
spellingShingle |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression” Matheus, Leticia Cantarela cidade Norte-Sul global subúrbio carioca rede social conceito |
title_short |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression” |
title_full |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression” |
title_fullStr |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression” |
title_full_unstemmed |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression” |
title_sort |
Hierarchy of spaces on the fanpage “Suburban of Depression” |
author |
Matheus, Leticia Cantarela |
author_facet |
Matheus, Leticia Cantarela |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matheus, Leticia Cantarela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cidade Norte-Sul global subúrbio carioca rede social conceito |
topic |
cidade Norte-Sul global subúrbio carioca rede social conceito |
description |
The essay discusses the discoursive disputes around the definition of the popular concept of “suburbs”, considering the phenomenon of the outskirts of Rio de Janeiro city. It is thought to be an imaginary territory which is reinforced on social media, through fanpages dedicated to it on the Facebook. This paper analyses how it happens on the fanpage “Suburban of Depression” as well as on the namesake book, in order to understand the dynamics of contemporary identities that take place on the digital environment, so that there are some strings of creative processes of making new concepts and traditions. The aim is to identify the semantic networks with and in which people build up this pragmatic concept of everyday life, so as to operate not only the symbolic appropriation of local outskirts but also to positivate its imaginary, inverting the Northern and Southern axis of knowledge and experience. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion análise discursiva; texto e imagem; filosofia da linguagem |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869 10.18568/cmc.v16i45.1869 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v16i45.1869 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1869/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194 Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 164-194 1983-7070 10.18568/cmc.v16i45 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300586885120 |