Modernity and the imaginary sounds of Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sallas, Ana Luisa Fayet
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Peters, Ana Paula, Giller, Marília, Kaseker, Mônica Panis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/606
Resumo: This paper discusses the importance of the radio in the constructionof imaginary in modern Brazil. There is a discussion about the concept of imaginary supported on authors as: Mix (2006), Durand (1988; 1997; 2004) and Baczko (1985), the research intends to expand this concept including the imaginary sounds. It is argued that music is an important element for the building process of identities and imagined communities, especially from Modernity, when it begins to be listened on the radio and mixes global, national and local ingredients.
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spelling Modernity and the imaginary sounds of BrazilLa modernidad y los imaginarios sonoros de BrasilA modernidade e os imaginários sonoros do BrasilImaginary soundsMusicRadioImaginarios sonorosMúsicaRadioImaginários sonorosMúsicaRádio.This paper discusses the importance of the radio in the constructionof imaginary in modern Brazil. There is a discussion about the concept of imaginary supported on authors as: Mix (2006), Durand (1988; 1997; 2004) and Baczko (1985), the research intends to expand this concept including the imaginary sounds. It is argued that music is an important element for the building process of identities and imagined communities, especially from Modernity, when it begins to be listened on the radio and mixes global, national and local ingredients.Este artículo se propone el análisis de la importancia de la radioen la construcción de imaginarios en el Brasil moderno. Se discute el concepto de imaginario tomando como base a autores como Mix (2006), Durand (1988; 1997; 2004) y Baczko (1985), y se pretende ampliar con la inclusión del concepto de imaginarios sonoros. Se defiende que la música es un elemento importante en la construcción de identidades y comunidades imaginadas, especialmente a partir de la modernidad, cuando la música empieza a ser escuchada por la radio y se empiezan a mezclar elementos culturales globales, nacionales y locales.O artigo tem como proposta analisar a importância do rádio na construção deimaginários no Brasil moderno. Discute-se o conceito de imaginário com base emautores como Mix (2006), Durand (1988;1997;2004) e Baczko(1985), e busca-se ampliá-lo incluindo o conceito de imagináriossonoros. Defende-se que a música é elemento marcante na construção deidentidades e comunidades imaginadas, especialmente a partir da Modernidade,quando passa a ser ouvida pelo rádio e a mesclar elementos culturais globais,nacionais e locais.Escola Superior de Propaganda e Marketing2014-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReflexão teórica; pesquisas secundárias; pesquisa documental; entrevista semi-estruturadaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/60610.18568/cmc.v10i29.606Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 75-97Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 75-97Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 75-971983-707010.18568/cmc.v10i29reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/606/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/606/pdf_1https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/606/pdf_2Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSallas, Ana Luisa FayetPeters, Ana PaulaGiller, MaríliaKaseker, Mônica Panis2014-09-01T17:12:17Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/606Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-09-01T17:12:17Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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