Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Simone Maria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Meigre, Marcos Vinicius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2469
Resumo: We examined transnationalization and communicability strategies in Assédio, original Globoplay series, based on a methodology that combines televisuality analysis with the hermeneutics of the narrative. We take Globoplay as an agent in the process of transnationalization, which is still incipient, despite adopting elements of a grammar of transnationalism. With the case study of Assédio, we observed a complexification of the narrative, the use of linear time with different functions and stylistic composition designed to figure sexual violence against women. These factors demonstrate that the series adopts principles of a local-global appeal capable of affecting both expanded audiences to other locations and maintaining links with the place of origin and its familiar national audience.
id ESPM-3_a13878777aec2e23c2a92d35ae0ab76b
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2469
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by GloboplayEstratégias de transnacionalização de conteúdos originais de televisões não lineares da América Latina: o caso de Assédio, da GloboplayWe examined transnationalization and communicability strategies in Assédio, original Globoplay series, based on a methodology that combines televisuality analysis with the hermeneutics of the narrative. We take Globoplay as an agent in the process of transnationalization, which is still incipient, despite adopting elements of a grammar of transnationalism. With the case study of Assédio, we observed a complexification of the narrative, the use of linear time with different functions and stylistic composition designed to figure sexual violence against women. These factors demonstrate that the series adopts principles of a local-global appeal capable of affecting both expanded audiences to other locations and maintaining links with the place of origin and its familiar national audience.Examinamos estratégias de transnacionalização e comunicabilidade em Assédio, série original Globoplay, a partir de uma metodologia que combina análise da televisualidade à hermenêutica da narrativa. Tomamos Globoplay como um agente em processo de transnacionalização ainda incipiente, apesar de adotar elementos de uma gramática do transnacionalismo. Com o estudo de caso de Assédio, observamos uma complexificação da narrativa, o uso do tempo linear com diferentes funções e composição estilística elaborada para figurar a violência sexual contra mulheres. Estes fatores demonstram que a série adota princípios de um apelo local-global capaz de afetar tanto audiências expandidas a outras localidades quanto manter vínculos com o lugar de origem e sua audiência nacional familiarizada.Escola Superior de Propaganda e Marketing2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/246910.18568/cmc.v18i53.2469Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 53 (2021): SETEMBRO/DEZEMBROComunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 53 (2021): SETEMBRO/DEZEMBROComunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 53 (2021): SETEMBRO/DEZEMBRO1983-707010.18568/cmc.v18i53reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2469/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2469/pdf_1Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Simone MariaMeigre, Marcos Vinicius2022-01-31T17:19:51Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2469Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2022-01-31T17:19:51Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay
Estratégias de transnacionalização de conteúdos originais de televisões não lineares da América Latina: o caso de Assédio, da Globoplay
title Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay
spellingShingle Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay
Rocha, Simone Maria
title_short Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay
title_full Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay
title_fullStr Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay
title_full_unstemmed Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay
title_sort Transnationalization strategies of original content from non-linear televisions from Latin America: the case of Assédio, by Globoplay
author Rocha, Simone Maria
author_facet Rocha, Simone Maria
Meigre, Marcos Vinicius
author_role author
author2 Meigre, Marcos Vinicius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Simone Maria
Meigre, Marcos Vinicius
description We examined transnationalization and communicability strategies in Assédio, original Globoplay series, based on a methodology that combines televisuality analysis with the hermeneutics of the narrative. We take Globoplay as an agent in the process of transnationalization, which is still incipient, despite adopting elements of a grammar of transnationalism. With the case study of Assédio, we observed a complexification of the narrative, the use of linear time with different functions and stylistic composition designed to figure sexual violence against women. These factors demonstrate that the series adopts principles of a local-global appeal capable of affecting both expanded audiences to other locations and maintaining links with the place of origin and its familiar national audience.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2469
10.18568/cmc.v18i53.2469
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2469
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v18i53.2469
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2469/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2469/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 53 (2021): SETEMBRO/DEZEMBRO
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 53 (2021): SETEMBRO/DEZEMBRO
Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 53 (2021): SETEMBRO/DEZEMBRO
1983-7070
10.18568/cmc.v18i53
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300925575168