Narratives on the city: between the fear and the fascination

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jeana Laura da Cunha
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/750
Resumo: The author proposes to bring up a pioneer instant of experimentationof the passage from the house to the street, in the turn of the XIX century to the XX century, through the narrative of two benjaminian types: the “physiologist” and the “flâneur”. Later, it would be the time of the columnist and the journalist to register the city, its types, habits, customs, notices. Such passage from the house to the street took place with a compound of fear and allure, registered in the original perspective of such scribes who would elucidate, through its texts, some new perceptions in the imaginary of the time.
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spelling Narratives on the city: between the fear and the fascinationNarrativas en la ciudad: entre el miedo y la fascinacionNarrativas sobre a cidade: entre o medo e o fascínioHistory of the JournalismLiteratureUrban NarrativeHistoria del PeriodismoLiteraturaNarrativa urbanaProcessos midiáticosThe author proposes to bring up a pioneer instant of experimentationof the passage from the house to the street, in the turn of the XIX century to the XX century, through the narrative of two benjaminian types: the “physiologist” and the “flâneur”. Later, it would be the time of the columnist and the journalist to register the city, its types, habits, customs, notices. Such passage from the house to the street took place with a compound of fear and allure, registered in the original perspective of such scribes who would elucidate, through its texts, some new perceptions in the imaginary of the time.La autora se propone a traer a la tona un instante pionero de experimentación del pasaje de la casa a la calle, en la vuelta del siglo XIX para el siglo XX, por medio de la narrativa de dos tipos benjaminianos: el “fisiologista” y el “flâneur”. Más adelante, sería a la vez del cronista y del periodista documentaren la ciudad, sus tipos, sus hábitos, costumbres, noticias. Tal pasaje de la casa a la calle se dio con un compuesto de miedo y encanto, registrado en la perspectiva original de tales escribanos que aclararían, a través de sus textos, algunas nuevas percepciones en la imaginaria del tiempo.A autora propõe-se a trazer à tona um instante pioneiro de experimentação da passagem da casa à rua, na virada do século XIX para o século XX, através da narrativa de dois tipos benjaminianos: o “fisiologista” e o “flâneur”. Mais tarde, seria a vez de o cronista e o jornalista documentarem a cidade, seus tipos, hábitos, costumes, notícias. Tal passagem da casa à rua deu-se com um misto de medo e fascínio, registrada na perspectiva original de tais escribas, que elucidariam, através de seus textos, algumas percepções novas no imaginário da época.Escola Superior de Propaganda e Marketing2014-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa histórica; revisão de literaturaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/75010.18568/cmc.v11i31.750Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 No. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 83-98Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 Núm. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 83-98Comunicação Mídia e Consumo; v. 11 n. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 83-981983-707010.18568/cmc.v11i31reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporspaenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/750/pdf_6https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/750/pdf_16https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/750/pdf_21Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jeana Laura da Cunha2014-10-06T21:10:27Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/750Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-10-06T21:10:27Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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