Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144 |
Resumo: | This article investigates the process of building a radio programming, increasingly tensioned between two poles: human curation and the algorithmic mediation of automation software. We propose a discussion on the roles played by categories such as musical genres, diversity and repetition. The argument is based on the premise that music remains central to radio at a time of transition in media industries. This time of new intermediacy consolidation is marked by streaming services in which human curation has progressively given way to sophisticated automation systems, reorganizing music listening on a large scale. |
id |
ESPM-3_cee2fa52f062bc695d62d344117e44dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2216 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetitionEntre o algoritmo e a curadoria: programação radiofônica, gêneros musicais e repetiçãoRádioprogramação musicalcuradoriaautomaçãomediação algorítmicaThis article investigates the process of building a radio programming, increasingly tensioned between two poles: human curation and the algorithmic mediation of automation software. We propose a discussion on the roles played by categories such as musical genres, diversity and repetition. The argument is based on the premise that music remains central to radio at a time of transition in media industries. This time of new intermediacy consolidation is marked by streaming services in which human curation has progressively given way to sophisticated automation systems, reorganizing music listening on a large scale.Este artigo investiga o processo de construção da programação musical radiofônica, cada vez mais tensionada entre dois polos: a curadoria humana e a mediação algorítmica dos softwares de automação. No percurso, propõe-se uma reflexão sobre os papéis exercidos por categorias como gêneros musicais, diversidade e repetição. Parte-se da premissa de que a música permanece central para o rádio num momento de transição nas indústrias midiáticas em que se consolidam novos intermediários, notadamente serviços de streaming, em que a curadoria humana foi progressivamente dando lugar a sofisticados sistemas de automação, reorganizando a escuta de música em larga escala.Escola Superior de Propaganda e Marketing2021-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionrevisão de literaturaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/14410.18568/cmc.v18i51.2216Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 1651983-707010.18568/cmc.v18i51reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144/pdf_1Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessKischinhevsky, MarceloFerreira, GustavoGóes, ClaudiaSeidel, ArturMonteiro, Liana2021-05-21T18:28:54Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2216Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2021-05-21T18:28:54Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition Entre o algoritmo e a curadoria: programação radiofônica, gêneros musicais e repetição |
title |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition |
spellingShingle |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition Kischinhevsky, Marcelo Rádio programação musical curadoria automação mediação algorítmica |
title_short |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition |
title_full |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition |
title_fullStr |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition |
title_full_unstemmed |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition |
title_sort |
Between algorithm and curation: radio programming, music genres and repetition |
author |
Kischinhevsky, Marcelo |
author_facet |
Kischinhevsky, Marcelo Ferreira, Gustavo Góes, Claudia Seidel, Artur Monteiro, Liana |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Gustavo Góes, Claudia Seidel, Artur Monteiro, Liana |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kischinhevsky, Marcelo Ferreira, Gustavo Góes, Claudia Seidel, Artur Monteiro, Liana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rádio programação musical curadoria automação mediação algorítmica |
topic |
Rádio programação musical curadoria automação mediação algorítmica |
description |
This article investigates the process of building a radio programming, increasingly tensioned between two poles: human curation and the algorithmic mediation of automation software. We propose a discussion on the roles played by categories such as musical genres, diversity and repetition. The argument is based on the premise that music remains central to radio at a time of transition in media industries. This time of new intermediacy consolidation is marked by streaming services in which human curation has progressively given way to sophisticated automation systems, reorganizing music listening on a large scale. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion revisão de literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144 10.18568/cmc.v18i51.2216 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v18i51.2216 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/144/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165 Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 165 1983-7070 10.18568/cmc.v18i51 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300700131328 |