“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1272 |
Resumo: | Investigates the strangeness of the presence of a soul music album - “What’s Going On” by Marvin Gaye – in a “500 Greatest Albums of All Time” list by Rolling Stone magazine, whose massive presence is by albuns that derivates from a rock lineage. We argue that rock, reenacting evaluative traditions of high culture products (such as creative autonomy) became canon in pop music value. It can be seen within a cultural journalism that mediators (critics) are articulators of senses, that perpetuate values anchored by race, gender and idiosyncrasies - symptoms than Simon Frith (1996) calls “rockist critic” |
id |
ESPM-3_da6c603a8d04b593afc6bade623b8844 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1272 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List“What’s Going On é o Sgt. Pepper’s da soul music”: autonomia, cânone e valor numa lista de maiores álbuns da músicaPop musicValueCriticsPerformanceCanonMúsica popvalorCríticaPerformanceCânoneInvestigates the strangeness of the presence of a soul music album - “What’s Going On” by Marvin Gaye – in a “500 Greatest Albums of All Time” list by Rolling Stone magazine, whose massive presence is by albuns that derivates from a rock lineage. We argue that rock, reenacting evaluative traditions of high culture products (such as creative autonomy) became canon in pop music value. It can be seen within a cultural journalism that mediators (critics) are articulators of senses, that perpetuate values anchored by race, gender and idiosyncrasies - symptoms than Simon Frith (1996) calls “rockist critic”Investiga-se o estranhamento da presença de um álbum de soul music – What’s Going On, de Marvin Gaye – na lista dos 500 maiores álbuns de todos os tempos da revista Rolling Stone, formada principalmente por discos derivados da linhagem do rock. A partir dessa constatação, argumenta-se que o rock, reencenando tradições valorativas de produtos da alta cultura (como autonomia criativa), tornou-se cânone nas perspectivas de valor da música pop. Percebe-se, dentro de uma linhagem de jornalismo cultural, que os mediadores (críticos) funcionam como articuladores de sentidos que perpetuam valores ancorados em dinâmicas de raça, gênero e idiossincrasias – sintomas do que Simon Frith (1996) chama de “crítica rockista”.Escola Superior de Propaganda e Marketing2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaioapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/127210.18568/cmc.v14i41.1272Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 No. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 126-145Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 Núm. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 126-145Comunicação Mídia e Consumo; v. 14 n. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 126-1451983-7070reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1272/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1272/pdf_1Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Adriana da RosaSoares, ThiagoMonteiro, Camila Franco2022-10-24T17:43:10Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1272Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2022-10-24T17:43:10Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List “What’s Going On é o Sgt. Pepper’s da soul music”: autonomia, cânone e valor numa lista de maiores álbuns da música |
title |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List |
spellingShingle |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List Amaral, Adriana da Rosa Pop music Value Critics Performance Canon Música pop valor Crítica Performance Cânone |
title_short |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List |
title_full |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List |
title_fullStr |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List |
title_full_unstemmed |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List |
title_sort |
“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List |
author |
Amaral, Adriana da Rosa |
author_facet |
Amaral, Adriana da Rosa Soares, Thiago Monteiro, Camila Franco |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Thiago Monteiro, Camila Franco |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Adriana da Rosa Soares, Thiago Monteiro, Camila Franco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pop music Value Critics Performance Canon Música pop valor Crítica Performance Cânone |
topic |
Pop music Value Critics Performance Canon Música pop valor Crítica Performance Cânone |
description |
Investigates the strangeness of the presence of a soul music album - “What’s Going On” by Marvin Gaye – in a “500 Greatest Albums of All Time” list by Rolling Stone magazine, whose massive presence is by albuns that derivates from a rock lineage. We argue that rock, reenacting evaluative traditions of high culture products (such as creative autonomy) became canon in pop music value. It can be seen within a cultural journalism that mediators (critics) are articulators of senses, that perpetuate values anchored by race, gender and idiosyncrasies - symptoms than Simon Frith (1996) calls “rockist critic” |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ensaio |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1272 10.18568/cmc.v14i41.1272 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1272 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v14i41.1272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1272/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1272/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 No. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 126-145 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 Núm. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 126-145 Comunicação Mídia e Consumo; v. 14 n. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 126-145 1983-7070 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300116074496 |