The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592 |
Resumo: | From the 1950s onwards, we observed a movement in the Brazilian press that led from spectacularization to the banning of news about suicide (DAPIEVE, 2007), for fear of the so-called “contagion effect” (DURKHEIM, 2000[1897]). However, despite the care regarding the subject in the main newspapers, the number of self-inflicted deaths in the country has been rising significantly. In order to contribute to the debates on the role of the press in preventing the problem, we present a bibliographic research on the editorial treatment of suicide, complemented by interviews with journalists who deal with the issue in their professional daily lives and a survey on mentions of the topic in three major newspapers. Based on the results, we present a set of complementary recommendations to those already proposed by the WHO to address the issue. |
id |
ESPM-3_dd0da38c968aa9b8f618e39f22055f79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2592 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issueImprensa e o tabu do suicídio: uma proposta de rediscussão do temasuicídiojornalismoprocedimentos editoraismídia e cotidianosuicidejournalismeditorial proceduresmedia and everyday lifeFrom the 1950s onwards, we observed a movement in the Brazilian press that led from spectacularization to the banning of news about suicide (DAPIEVE, 2007), for fear of the so-called “contagion effect” (DURKHEIM, 2000[1897]). However, despite the care regarding the subject in the main newspapers, the number of self-inflicted deaths in the country has been rising significantly. In order to contribute to the debates on the role of the press in preventing the problem, we present a bibliographic research on the editorial treatment of suicide, complemented by interviews with journalists who deal with the issue in their professional daily lives and a survey on mentions of the topic in three major newspapers. Based on the results, we present a set of complementary recommendations to those already proposed by the WHO to address the issue.A partir dos anos 1950, observamos na imprensa brasileira um mo-vimento que levou da espetacularização à interdição de notícias sobre suicídio (DAPIEVE, 2007), por receio do chamado “efeito contágio” (DURKHEIM, 2000[1897]). No entanto, apesar do cuidado em relação ao assunto nos principais jornais, o número de mortes autoinfligidas no país vem subindo de forma significativa. No intuito de contribuir com os debates sobre o papel da imprensa na prevenção do problema, apresentamos pesquisa bibliográfica sobre o tratamento editorial do suicídio, complementada por entrevistas com jornalistas que lidam com a questão em seu cotidiano profissional e levantamento sobre menções ao tema em três grandes jornais. Com base nos resultados, apresentamos um conjunto de recomendações complementares às já propostas pela OMS para abordar o assunto.Escola Superior de Propaganda e Marketing2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/259210.18568/cmc.v19i56.2592Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 19 No. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBROComunicação Mídia e Consumo; Vol. 19 Núm. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBROComunicação Mídia e Consumo; v. 19 n. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBRO1983-707010.18568/cmc.v19i56reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592/1190https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592/1198Copyright (c) 2022 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Larissa de Morais RibeiroCarlos Ferreira Vianna, AntonioBaiense Felix, Carla2022-12-23T20:31:01Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2592Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2022-12-23T20:31:01Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue Imprensa e o tabu do suicídio: uma proposta de rediscussão do tema |
title |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue |
spellingShingle |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue Mendes, Larissa de Morais Ribeiro suicídio jornalismo procedimentos editorais mídia e cotidiano suicide journalism editorial procedures media and everyday life |
title_short |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue |
title_full |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue |
title_fullStr |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue |
title_full_unstemmed |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue |
title_sort |
The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue |
author |
Mendes, Larissa de Morais Ribeiro |
author_facet |
Mendes, Larissa de Morais Ribeiro Carlos Ferreira Vianna, Antonio Baiense Felix, Carla |
author_role |
author |
author2 |
Carlos Ferreira Vianna, Antonio Baiense Felix, Carla |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Larissa de Morais Ribeiro Carlos Ferreira Vianna, Antonio Baiense Felix, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
suicídio jornalismo procedimentos editorais mídia e cotidiano suicide journalism editorial procedures media and everyday life |
topic |
suicídio jornalismo procedimentos editorais mídia e cotidiano suicide journalism editorial procedures media and everyday life |
description |
From the 1950s onwards, we observed a movement in the Brazilian press that led from spectacularization to the banning of news about suicide (DAPIEVE, 2007), for fear of the so-called “contagion effect” (DURKHEIM, 2000[1897]). However, despite the care regarding the subject in the main newspapers, the number of self-inflicted deaths in the country has been rising significantly. In order to contribute to the debates on the role of the press in preventing the problem, we present a bibliographic research on the editorial treatment of suicide, complemented by interviews with journalists who deal with the issue in their professional daily lives and a survey on mentions of the topic in three major newspapers. Based on the results, we present a set of complementary recommendations to those already proposed by the WHO to address the issue. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592 10.18568/cmc.v19i56.2592 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v19i56.2592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592/1190 https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592/1198 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 19 No. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBRO Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 19 Núm. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBRO Comunicação Mídia e Consumo; v. 19 n. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBRO 1983-7070 10.18568/cmc.v19i56 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300972761088 |