The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Larissa de Morais Ribeiro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carlos Ferreira Vianna, Antonio, Baiense Felix, Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592
Resumo: From the 1950s onwards, we observed a movement in the Brazilian press that led from spectacularization to the banning of news about suicide (DAPIEVE, 2007), for fear of the so-called “contagion effect” (DURKHEIM, 2000[1897]). However, despite the care regarding the subject in the main newspapers, the number of self-inflicted deaths in the country has been rising significantly. In order to contribute to the debates on the role of the press in preventing the problem, we present a bibliographic research on the editorial treatment of suicide, complemented by interviews with journalists who deal with the issue in their professional daily lives and a survey on mentions of the topic in three major newspapers. Based on the results, we present a set of complementary recommendations to those already proposed by the WHO to address the issue.
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spelling The press and the suicide taboo: a proposal for rediscussing the issueImprensa e o tabu do suicídio: uma proposta de rediscussão do temasuicídiojornalismoprocedimentos editoraismídia e cotidianosuicidejournalismeditorial proceduresmedia and everyday lifeFrom the 1950s onwards, we observed a movement in the Brazilian press that led from spectacularization to the banning of news about suicide (DAPIEVE, 2007), for fear of the so-called “contagion effect” (DURKHEIM, 2000[1897]). However, despite the care regarding the subject in the main newspapers, the number of self-inflicted deaths in the country has been rising significantly. In order to contribute to the debates on the role of the press in preventing the problem, we present a bibliographic research on the editorial treatment of suicide, complemented by interviews with journalists who deal with the issue in their professional daily lives and a survey on mentions of the topic in three major newspapers. Based on the results, we present a set of complementary recommendations to those already proposed by the WHO to address the issue.A partir dos anos 1950, observamos na imprensa brasileira um mo-vimento que levou da espetacularização à interdição de notícias sobre suicídio (DAPIEVE, 2007), por receio do chamado “efeito contágio” (DURKHEIM, 2000[1897]). No entanto, apesar do cuidado em relação ao assunto nos principais jornais, o número de mortes autoinfligidas no país vem subindo de forma significativa. No intuito de contribuir com os debates sobre o papel da imprensa na prevenção do problema, apresentamos pesquisa bibliográfica sobre o tratamento editorial do suicídio, complementada por entrevistas com jornalistas que lidam com a questão em seu cotidiano profissional e levantamento sobre menções ao tema em três grandes jornais. Com base nos resultados, apresentamos um conjunto de recomendações complementares às já propostas pela OMS para abordar o assunto.Escola Superior de Propaganda e Marketing2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/259210.18568/cmc.v19i56.2592Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 19 No. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBROComunicação Mídia e Consumo; Vol. 19 Núm. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBROComunicação Mídia e Consumo; v. 19 n. 56 (2022): SETEMBRO/DEZEMBRO1983-707010.18568/cmc.v19i56reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592/1190https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2592/1198Copyright (c) 2022 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Larissa de Morais RibeiroCarlos Ferreira Vianna, AntonioBaiense Felix, Carla2022-12-23T20:31:01Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2592Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2022-12-23T20:31:01Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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