Come on be happy: strategies of control and discursive manipulation of emotions in advertising and corporate realms
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2208 |
Resumo: | This article investigates how advertising and corporate domains seek to control and manipulate discursively the affectivities and subjectivities of consumers and workers, linking them to organizational values, in order to improve productive efficiency, increase consumption and maximize profits. Methodologically, we analyzed advertisings and entrepreneurship cases that highlight the role of emotions in neoliberalism, based in Casaqui (2017), Castro (2013), Charaudeau (2016), Deleuze (1992), Elias (1994), Freire Filho (2010), Foucault (2004), Illouz (2011), Lazzarato (2004), among others. As a result of the research, we verified that today emotions are conceived as a company’s capital, assuming the mission of affectively linking consumers and workers to the soul of the corporation. |
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Come on be happy: strategies of control and discursive manipulation of emotions in advertising and corporate realmsVem ser feliz: estratégias de controle e manipulação discursiva das emoções nos domínios publicitário e corporativoEmoçãoControleManipulação discursivaPublicidadeThis article investigates how advertising and corporate domains seek to control and manipulate discursively the affectivities and subjectivities of consumers and workers, linking them to organizational values, in order to improve productive efficiency, increase consumption and maximize profits. Methodologically, we analyzed advertisings and entrepreneurship cases that highlight the role of emotions in neoliberalism, based in Casaqui (2017), Castro (2013), Charaudeau (2016), Deleuze (1992), Elias (1994), Freire Filho (2010), Foucault (2004), Illouz (2011), Lazzarato (2004), among others. As a result of the research, we verified that today emotions are conceived as a company’s capital, assuming the mission of affectively linking consumers and workers to the soul of the corporation.Este artigo investiga como os domínios publicitário e corporativo buscam controlar e manipular discursivamente as afetividades e subjetividades de consumidores e trabalhadores, atrelando-as aos valores organizacionais, com o fim de melhorar a eficiência produtiva, incrementar o consumo e maximizar seus lucros. Metodologicamente, procedeu-se à análise de publicidades e cases empresariais que evidenciam o papel das emoções no neoliberalismo, com base das proposições de Casaqui (2017), Castro (2013), Charaudeau (2016), Deleuze (1992), Elias (1994), Freire Filho (2010), Foucault (2004), Illouz (2011), Lazzarato (2004), entre outros. Como resultado da pesquisa, constata-se que atualmente as emoções são concebidas como um capital da empresa, assumindo a missão de vincular afetivamente consumidores e trabalhadores à alma da corporação.Escola Superior de Propaganda e Marketing2020-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionrevisão de literatura; análise do discursoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/220810.18568/cmc.v17i50.2208Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 17 No. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 489-520Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 17 Núm. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 489-520Comunicação Mídia e Consumo; v. 17 n. 50 (2020): SETEMBRO/DEZEMBRO; 489-5201983-707010.18568/cmc.v17i50reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2208/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2208/pdf_1Copyright (c) 2020 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCovaleski, Rogério LuizPinheiro Mozdzenski, Leonardo2021-03-11T12:43:28Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2208Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2021-03-11T12:43:28Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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