Experiência Rio Criativo : o desafio de gamificar políticas públicas culturais
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Data de Publicação: | 2021 |
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Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/590 |
Resumo: | The present work aims to develop a digital interactive experience to showcase how important cultural policies are, focusing on creative goods and services in Rio de Janeiro. This research emphasizes the application of the IRIS+ methodology, a part of the IRIS+ experience of the Museum of Tomorrow. This endeavour intends to collect information that aids the storytelling of a new prototype. During the study journey, the author carried out a literature review on the creative economy, culture, cultural policies, design thinking, and gamification. In the methodology chapter, a survey was conducted on the perception of carioca people related to cultural goods and services in Rio de Janeiro. Besides this, a prototype of a new experience was developed and tested. According to this research, the results can support investments in the creative economy sector of Rio de Janeiro |
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During the study journey, the author carried out a literature review on the creative economy, culture, cultural policies, design thinking, and gamification. In the methodology chapter, a survey was conducted on the perception of carioca people related to cultural goods and services in Rio de Janeiro. Besides this, a prototype of a new experience was developed and tested. According to this research, the results can support investments in the creative economy sector of Rio de JaneiroO presente trabalho tem por objetivo o desenvolvimento de uma experiência interativa digital para difusão de políticas publicas culturais, tendo como foco os bens e serviços criativos da cidade do Rio de Janeiro. A pesquisa enfatiza o uso da metodologia IRIS+, criada para desenvolver a experiência de mesmo nome, para coleta de informações que vão contribuir para a construção da narrativa de uma nova experiência/protótipo. Durante o percurso do estudo, foi realizada pesquisa bibliográfica abordando conceitos e contextualizações sobre economia criativa, cultura, políticas públicas culturais, design thinking e gamificação. Para a metodologia, foi realizada uma pesquisa quantitativa sobre a percepção dos cariocas em relação a bens e serviços culturais da capital fluminense, além da prototipação e teste da nova experiência com o público. Seus resultados podem contribuir com a sociedade ao difundir a importância de se investir na economia criativa do Rio de JaneiroSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2022-04-26T21:47:27Z No. of bitstreams: 1 CARVALHO NETO, Eduardo José de. Experiência Rio Criativo_o desafio de gamificar políticas públicas culturais.pdf: 9435375 bytes, checksum: da652dc1f0626949e451d530d3752ea7 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2022-04-26T21:47:40Z (GMT) No. of bitstreams: 1 CARVALHO NETO, Eduardo José de. 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